понеделник, 24 декември 2012 г.

Дхяна – Аштанга йога

Дхяна е седмият клон от Аштанга Йога. Аштанга Йога на Патанджали е научна система, разработена да води търсещия систематично към себереализация. Ако практикуваме първите шест клона на Аштанга Йога - Яма (универсални етични правила), Нияма (лични нагласи и принципи), Асана (физически пози), пранаяма (дихателни техники), Пратияхара (изключване на сетивата, придръпване на сетивата на вътре  и Дхарана (концентрация), те лесно ни отвеждат в Дхяна и Медитация.

Дхяна е най-висшата точка, до която се достига, ако се следват първите шест клона на Аштанга йога. Когато практикуваме Яма, Нияма, Асана и Пранаяма развиваме принципи на социално и лично поведение, етика и морал и физическа гъвкавост, сила, енергия и виталност. Тялото и умът ни се усилват и очистват и ставаме готови за следващите два клона на Аштанга Йога – Пратияхара и Дхарана. Ако практикуваме Пратияхара и Дхарана, научаваме се де издърпваме сетивата навътре и да се концентрираме в ограничена област. Можем да издържим на наплива от външни стимули и да се съсредоточим вътре в нас. Съзнанието ни се обръща навътре и прониква в тялото и умът ни. Тогава ние се „плъзгаме” в медитация.

Дхяна може да бъде правена по много различни начини – с припяването на мантра, или наблюдаването на дишането, например. Без значение кой от методите използваме, основният принцип е да наблюдаваме ума си, без да реагираме. Това означава, че каквито и стимули да идват отвън, какъвто и шум или аромати или допир да чувстваме да идват отвън, те не ни разсейват. Не ни разсейва и позата на тялото ни. Наблюдаваме ума си като трета страна и не реагираме на ставащото в него. Виждаме как работи умът ни и качеството и скоростта на мислите, които се надбягват в него. Осъзнаваме негативностите и пороците в нас. Но не реагираме. Седим просто като наблюдатели и наблюдаваме. Когато се превърнем в наблюдатели, умът се уморява да се състезава и след известно време, скоростта на мислите намалява и умът става спокоен за кратки периоди от време. В началото само са няколко секунди, но ако продължим да практикуваме, този период се удължава. Чрез дхяна ние се освобождаваме от маймунските номера на ума и се освобождаваме от неговото робство.

Когато умът застине и няма мисли в нас, ние попадаме в състояние на „аз съм“.  Дхяна е състояние на чисто разширено съзнание, което ни води до последния клон на Аштанга Йога , който се нарича самадхи, просветлението. Дхарана (концентрацията), Дхяна (медитацията) и Самадхи (просветлението) са вътрешния, финият път на йога, който се нарича Самяма.

С помощта на Пратияхара (оттегляне от сетивата), петият клон на йога, ние създаваме мост между външния и вътрешния свят. Чрез Пратияхара ние се научаваме да се откъсваме от ежедневния си свят, но оставаме в състояние на осъзнатост и наблюдаваме. Това състояние, често се обозначава с фразата „в света сме, но не сме част от него“. Без това откъсване не е възможно да медитираме.

При медитацията ние заковаваме вниманието си върху един единствен обект, като дишането или мантрата. Когато концентрацията и въвлечеността ни в обекта се задълбочи, разбирането ни за обекта нараства. Тогава обектът се превръща в субекта! Това е състоянието на Самадхи, където ние се сливаме в едно със Светлината. Тогава ние осъзнаваме единството в цялото сътворение.

Дхяна може да звучи като нещо трудно, но това не е така. Основната битка в дхяна е между желанието за себе-подобрение и хватката на пороците и ума върху нас. Когато практикуваме Аштанга йога систематично, можем да преодолеем трудностите при медитацията. Необходимо ни е търпение, преданост и ангажираност с дхяна. Резултатите от редовното практикуване са подобряване на качеството на живота ни и осъзнаването, че живота е взаимосвързан и е Едно, че ние не сме сами, а цялото сътворено и Бог са с  нас. Тогава копнежът за любов и да принадлежим си отива, защото наистина принадлежим.


Превод от  английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов