Вечното търсене на човека е да разбере кой е, от къде е дошъл, каква е целта на неговия живот и накъде отива след това. Мъдреците и Гуру ни казват, че човекът е искра от Бог и се връща обратно в него. Ние сме тук, за да преживеем лично живота и да изпълним желанията си и да преживеем бхакти и да боготворим Бог. Систематичните практики, чрез които ние свързваме душите си с Бог и чрез които ходим по пътя ни обратно към върховния бог, е йога. Йога включва всички наши усилия и начинания в нашето само-трансформиране от човек в Бог.
Изпълнени сме с мераци, желания, подтици и пороци. Имаме обаче и много добри качества в себе си. Ние сме смес от трите гуни – тамас, раджас и сатва. Негативните слоеве в нас покриват светлината на душата в нас и Божествената светлина в нас е покрита и не се вижда нито отвътре, нито отвън. Необходимо е да правим съзнателно и систематично усилие в очистването и преодоляването на желанията, подтиците и пороците, които създават бетонна ограда между нас и Божественото вътре в нас. Йога ни учи как систематично да подхванем и да извършим тази огромна и трудна задача успешно.
Йога е създадена в древни времена. Още от времето, когато душата се е отделила от Бог и е облякла ново тяло, тя се опитва да се върне у дома. Ришите от Индия са начертали различни форми на йога по един систематичен начин. Мъдрецът Патанджали е кодифицирал осемте клона/члена на йога и я е нарекъл Аштанга йога. Аштанга означава осем клона/члена (стъпки)... Осемте клона преливат логически един в друг, като заедно водят до систематично и хармонично развитие на тялото и ума, което води до сливане на аза с Бог.
Осемте клона на Аштанга Йога са:
1. Яма – това са принципи, сборник от морални правила, които оформят нашия характер. Мъдрецът Патанджали ги отбелязва в неговите съчинения. Ахимса – принципът на ненасилието, Сатия – принципа на истинността. Астейя – принципа за неприсвояването, Брахмачария – принципа на въздържаност и целомъдрие.
Други важни Яма са дхрити – постоянство, дайя – състрадание, арджава – честност, митахара – умерено хранене, апариграха - липса на алчност.
2. Нияма – това са правила за лична дисциплина, които оформят нашия характер. Мъдрецът Патанджали дава пет в сутрите за Аштанга Йога: Шауча – чистота на тялото, ума и речта, Сантоша – удовлетвореност от наличното, Тапас - аскетичност, Свадхияя – себе изучаване и усилия, които водят до знания за Бог, Ишварапранидхана – предаване на Бог.
3. Асана – те се занимават с хата йога позите, които изцеляват и засилват тялото. Здравото и силно тяло поддържа умът ни стабилен. Стабилната и удобна поза ни помага да постигнем уравновесеност, докато правим джапа или медитация.
3. Асана – те се занимават с хата йога позите, които изцеляват и засилват тялото. Здравото и силно тяло поддържа умът ни стабилен. Стабилната и удобна поза ни помага да постигнем уравновесеност, докато правим джапа или медитация.
4. Пранаяма – това е науката за йогическото дишане. Занимава се с удължаването и контрола върху дишането.
5. Пратияхара – означава изключване на сетивата (оттегляне на съзнанието от сетивата). Подготвяме се умствено да отидем вътре в себе си. Пратияхара усилва силата на ума.
6. Дхарана – е концентриране на вниманието върху обект. Насочваме ума си към един обект и неговото поле.
7. Дхяна е медитация . Това е безпристрастно наблюдаване на функционирането на ума ни.
8. Самадхи – състояние на супер-блаженство и радост. Самадхи е сливане на индивидуалния аз с универсалния аз. Осъзнаването, че ние сме едно и също с Бог и вселената е окончателното постижение на раждането на душата в човешко тяло.
На различни стадии от нашето пътешествие към Бог стъпките на Аштанга Йога стават част от нашия живот и развитие. Практикуването на СитаРам мантрата, медитация и следването на учението на Гуру са поток от Аштанга.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов