неделя, 2 декември 2012 г.

Белегът на Великия учител

Просветленият – Трайлинга Свами - част 8



Човекът на Бог, който вижда и осъзнава Бог във всичко сътворено, има някои характеристики. Той става като дете или като луд. Може да прилича на едно инертно същество или да се движи като призрак. Няма вече „аз“ и всичко е Бог. Знае, че всичко сътворено, е проява на Божественото и че Божественото създава, поддържа и разрушава сътвореното чрез силата на Дхарма. Не вижда себе си като правещия, а вижда силата на Бог във всичко случващо се в живота. Той е инструмент на Бог и дъхът на Бог се движи в него като създава красива музика.

Духовното положение на Трайлинга Свами било толкова могъщо, че съвременниците му го почитали като Бог Шива. Той изцелил безброй хора и показал множество чудеса. Ние сме забравили Божествената си Природа, нашата Божествена същност и силата вътре в нас. Предпочитаме да виждаме как другите правят чудеса, а не да разберем посланието на Трайлинга Свами, че силата е вътре в нас  и че ние сме творците на чудеса – че ние сме Бог! Много по-лесно е да вярваме в свръхестественото, отколкото да правим садхана и да събудим нашата същност и да осъзнаем вътрешната сила, която притежаваме.

Трайлинга Свами бил посещаван от много светци, включително и от Шри Рамакришна Парамаханса. Шри Рамакришна наблюдавал Трайлинга Свами и казал, че Бог Шива наистина е дошъл под формата на великия светец. Той признал дълбочината на знанията и мъдростта, които Трайлинга Свами притежавал. Тези двама велики мъже на Бог не са говорели на езика на хората, а общували в дълбочината на божествената тишина. Нагласата и отношението на Шри  Рамакришна към Трайлинга Свами били на крайно уважение и почитание, а Трайлинга Свами също бил изпълнен с уважение към Шри Рамакришна.

Шри Рамакришна попитал Трайлинга Свами дали Бог е един или има много богове. Трайлинга Свами отговорил на езика на жестовете, че в Самадхи стадия на медитацията, Бог е Един. Когато вкусим света, Бог става много! Шри Рамакришна поискал да даде храна на Трайлинга Свами и му дал 12 килограма сладък ориз, сварен в мляко. Трайлинга Свами изял всичко наведнъж, без да има някакви странични ефекти.

Богатите посетители подарявали на Трайлинга Свами злато и бижута. Те го украсявали със злато и скъпоценни камъни, той губел съзнание. Идвали крадци и отмъквали бижутата. За него това било без значение. Някой дал, друг взел. Един път посетилият го Цар украсил тялото на светеца с красиви бижута. Разбойниците след известно време отмъкнали бижуто. След това били хванати и доведени пред Трайлинга Свами, той  отказал да обсъжда повече тази случка като казал: аз съм си все същия с или без бижута.

Трайлинга Свами прекарвал по-голямата част от времето си на бреговете на брега Ганг в Бенарес. Последните години от живота си живял в Панча Ганга Гхат. Служил му последовател и ученик на име Мангал Бхатт. Живеел в тишина и  боготворял божествата Кали и Шива, които сам бил издялал. Писал шлоки изпълнени със знания и мъдрост на санскрит и давал съвети на другите с езика на знаците. Един ден обявил, че напуска света. Поискал да му бъде направен ковчег от сандалово дърво. Поискал мъртвото му тяло да бъде сложено в ковчега и той да бъда хвърлен в Ганг. Навлязъл в медитативно самадхи и съзнателно напуснал тялото си на 11-я ден след  пълната луна. Тялото му било поставено в ковчег от сандалово дърво и отнесено в Бенарес, където било спуснато в Ганг. Ковчегът потънал до дъното и след известно време изплувал на повърхността. Когато отворили капака, ковчегът бил изпълнен с цветя и нямало и следа от тялото.

Страхотната садхана и висините на духовното положение, постигнати от Трайлинга Свали, са вдъхновение за нас да упорстваме в нашата садхана. Целият му живот е серия от послания за издигане над човешката природа и разкриване на божественото в нас. Да се вдъхновим от него и да правим ежедневните практики на СитаРам мантра джапа, медитация и да следваме учението на Гуру и да се слеем с Бог.



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов