четвъртък, 20 декември 2012 г.

Асана – Аштанга йога

Доброто физическо здраве и виталност са от съществено значение за добрия живот. Когато сме свежи и енергични и тялото ни е гъвкаво и силно, ние можем да си изпълняваме ежедневните задължения ефективно. Доброто физическо здраве помага за контрол върху стреса, защото се уморяваме по-малко и сме по-малко раздразнителни. Силното и устойчиво тяло е от съществено значение за духовните практики, защото можем да седим устойчиво за продължително време и да правим джапа или дхяна. Ришите на индия са отдавали значение на доброто здраве и липсата на телесни болести. Те са разработили серия от телесни движения, които помагат да се свиват, разтягат и огъват систематично различни части на тялото. Тази серия от движения се наричат Хатха йога. Асана, или йогическа поза, е третия клон от Аштанга Йога на Патанджали.  Патанджали ги дефинира като устойчиви и комфортни пози. Макар в Асаните да  участват движения на тялото, те не са аеробни упражнения. Те са бавни и контролирани движения, като се набляга основно на поддържането на устойчивостта, комфорта и релаксацията на позите и движенията.

Сурия Намаскара, Матсияна, Халасана, Наукасана, Шавасана, Падмасана са Хата йога асани. Асаните се преподават на четири нива: когато се прави поза, тялото се поддържа в тази Асана за по-продължително време, за да се постигне стабилност на мускулите, които се разтягат и релаксират в този момент. Това е първото ниво на Асана.

След като се постигне стабилност за определено от време при Асаната, тялото започва да се чувства удобно в тази позиция. Тялото следва да се чувства удобно и леко. Това е второто ниво на Асана.

След като се постигне лекота и комфорт в позиционирането на тялото, то се остава да се отпусне още повече. С много практикуване, тялото става стабилно и удобно в тази позиция. След като тялото се релаксира, умът също се успокоява и релаксира. Спокойният ум може да се съсредоточи навътре по-добре. Това е третото ниво на Асана.

Така умът се подготвя и успокоява и може лесно да се съсредоточи върху мантрата или дишането и да отиде в медитация. Така става реализиране на Висшите стадии на преживявания на съсредоточаване навътре. Физическото преживяване на удобство и лекота на позициониране на тялото се превръща в спокоен и съсредоточен ум, който може лесно да медитира. Това е окончателното ниво на Асана.

Която и да е Асана се практикува на тези четири прогресивни нива . Когато можем да поддържаме Асаната в продължение на 3 часа без дискомфорт, това е овладяване на физическото равнище. Когато можем да поддържаме вниманието на ума си върху някой обект, мантра или дишане през този период, това е овладяване на менталното/умственото ниво.

Естественото състояние на тялото и ума е състоянието на релаксация. Собствените ни желания, безразсъдство и пороци довеждат в нас до физически и умствен стрес. Ришите са проумяли, че тялото и ума са взаимно свързани и че като доведем тялото до състояние на релаксираност, умът се повлиява и той става спокоен и умиротворен. Когато ние съзнателно релаксираме тялото си – в работата, или у дома, докато пътуваме, умът ни също се успокоява. Можем да постигнем добро здраве, стабилност и лекота на тялото и ума с практикуването на Асани.

Ефектите на Асаните могат да бъдат усетени през деня в ежедневия ни живот като преживяване за увеличена леснота на движението, енергията, облекчаване на телесните болки, повече енергия и издръжливост, подобряване на имунитета, по-добро настроение и нагласа и спокоен ум.

В днешно време Хатхайога е станала синоним на Йога и хората смятат, че Йога означава определени позиции на тялото и пози. Тези упражнения или позиции без съмнение дават големи ползи на здравето и тонизират тялото. Но Асана е само един от осемте клона на Аштанга йога. Ако правим само Асани, ние не ставаме йоги. Асаните подобряват начина, по който изглеждаме, дават здраво и гъвкаво тяло и повече енергия. Но изпълняването на тези Асани не ни превръщат в по-добри човешки същества. За тази цел е необходимо е да практикуваме Аштанга йога в нейната цялост.



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов