Доброто физическо здраве и виталност са от съществено значение за добрия
живот. Когато сме свежи и енергични и тялото ни е гъвкаво и силно, ние можем да
си изпълняваме ежедневните задължения ефективно. Доброто физическо здраве
помага за контрол върху стреса, защото се уморяваме по-малко и сме по-малко
раздразнителни. Силното и устойчиво тяло е от съществено значение за духовните
практики, защото можем да седим устойчиво за продължително време и да правим
джапа или дхяна. Ришите на индия са отдавали значение на доброто здраве и
липсата на телесни болести. Те са разработили серия от телесни движения, които
помагат да се свиват, разтягат и огъват систематично различни части на тялото.
Тази серия от движения се наричат Хатха йога. Асана, или йогическа поза, е
третия клон от Аштанга Йога на Патанджали.
Патанджали ги дефинира като устойчиви и комфортни пози. Макар в Асаните да участват движения на тялото, те не са аеробни
упражнения. Те са бавни и контролирани движения, като се набляга основно на
поддържането на устойчивостта, комфорта и релаксацията на позите и движенията.
Сурия Намаскара, Матсияна, Халасана, Наукасана, Шавасана, Падмасана са Хата
йога асани. Асаните се преподават на четири нива: когато се прави поза, тялото
се поддържа в тази Асана за по-продължително време, за да се постигне
стабилност на мускулите, които се разтягат и релаксират в този момент. Това е
първото ниво на Асана.
След като се постигне стабилност за определено от време при Асаната, тялото
започва да се чувства удобно в тази позиция. Тялото следва да се чувства удобно
и леко. Това е второто ниво на Асана.
След като се постигне лекота и комфорт в позиционирането на тялото, то се
остава да се отпусне още повече. С много практикуване, тялото става стабилно и
удобно в тази позиция. След като тялото се релаксира, умът също се успокоява и
релаксира. Спокойният ум може да се съсредоточи навътре по-добре. Това е
третото ниво на Асана.
Така умът се подготвя и успокоява и може лесно да се съсредоточи върху
мантрата или дишането и да отиде в медитация. Така става реализиране на Висшите
стадии на преживявания на съсредоточаване навътре. Физическото преживяване на
удобство и лекота на позициониране на тялото се превръща в спокоен и
съсредоточен ум, който може лесно да медитира. Това е окончателното ниво на Асана.
Която и да е Асана се практикува на тези четири прогресивни нива . Когато
можем да поддържаме Асаната в продължение на 3 часа без дискомфорт, това е
овладяване на физическото равнище. Когато можем да поддържаме вниманието на ума
си върху някой обект, мантра или дишане през този период, това е овладяване на менталното/умственото
ниво.
Естественото състояние на тялото и ума е състоянието на релаксация.
Собствените ни желания, безразсъдство и пороци довеждат в нас до физически и
умствен стрес. Ришите са проумяли, че тялото и ума са взаимно свързани и че
като доведем тялото до състояние на релаксираност, умът се повлиява и той става
спокоен и умиротворен. Когато ние съзнателно релаксираме тялото си – в
работата, или у дома, докато пътуваме, умът ни също се успокоява. Можем да
постигнем добро здраве, стабилност и лекота на тялото и ума с практикуването на
Асани.
Ефектите на Асаните могат да бъдат усетени през деня в ежедневия ни живот
като преживяване за увеличена леснота на движението, енергията, облекчаване на
телесните болки, повече енергия и издръжливост, подобряване на имунитета,
по-добро настроение и нагласа и спокоен ум.
В днешно време Хатхайога е станала синоним на Йога и хората смятат, че Йога
означава определени позиции на тялото и пози. Тези упражнения или позиции без
съмнение дават големи ползи на здравето и тонизират тялото. Но Асана е само
един от осемте клона на Аштанга йога. Ако правим само Асани, ние не ставаме
йоги. Асаните подобряват начина, по който изглеждаме, дават здраво и гъвкаво
тяло и повече енергия. Но изпълняването на тези Асани не ни превръщат в по-добри
човешки същества. За тази цел е необходимо е да практикуваме Аштанга йога в
нейната цялост.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов