Йога показва на човека начина, чрез който да се свърже с Бог. Аштанга йога
е система от методи за развитие на аза и достигане на себе-реализация. Науката
на йога начертава карта с подробности на развитието на индивида във всичките му
аспекти – физически, емоционално, умствено и духовно. Йога вижда неговото
развитие като индивид и като член на обществото. Човекът винаги е част от
семейство и общество и има лични амбиции и желания. Започва пътешествието към
Бог като член на семейството и обществото. Има задължения към семейството,
обществото и нацията. Йога се съсредоточава върху качества, които са необходими
за пълноценно развитие. Аштанга йога развива обикновения човек бавно и
неотклонно в духовно същество и го води успешно към медитация и самадхи.
Яма и Нияма са първите два клона на Аштанга йога. Те обикновено се
разглеждат като правила какво да се прави и какво да не се прави в личните
навици и поведението.
Петте Яма са: Ахимса – ненасилие,
Сатия – правдивост, Астейя – некрадене, Брахмачария – себе-контрол/целибат и Кшама – търпение.
Други важни Яма са: дхрити –
непоколебимост, дайа – състрадание, арджава – честност, митахара – умереност в храненето и апариграха – липса на алчност.
Петте Нияма са: сауча – чистота
на тялото, ума и речта; сантоша –
удовлетвореност, тапас или аскетизъм;
свадхияя - себеизучаване, лично
усилие, което води до познания за Бог, ишварапранидхана
– предаване на Бог.
Други Нияма са: хри – скромност и
засрамване от грешките, дана или
даване, без очакване на награда, астикия
– вяра в Гуру и Бог, мати - развиване на познавателна способност, духовна
воля и интелект под ръководството на Гуру, врата
- изпълняване на свещени обети, джапа,
ежедневно пеене/повтаряне на мантри.
Внимателното разглеждане на съдържанието на Яма ни показва, че всъщност те
са правила как да се държим в обществото, а Нияма са ръководни правила за
индивидуално поведение. Йога се съобразява първо с обществото и след това с
индивида. В края на краищата обаче, Йога
набляга на откъсването и изоставянето, но започва учението си с правила
за взаимодействие с обществото по етичен начин и освен това предначертава
правила за лично развитие. Асаните и Пранаяма идват като трети и четвърти клон.
Правилните пози, упражнения, свиване и релаксиране, правилното дишане и
задържане да дъха не са стартовата точна в йога. Тези, които започват направо с
Асана и Пранаяма, без да се научат да практикуват Яма и Нияма, няма да
постигнат пълният набор от ползи на Йога. Яма и Нияма имат особена важност и
тяхното значение не трябва да се подценява. Тези два клона или стъпки са
основата на развитието на индивида и на йога. Не може да се направи компромис с
научаването и практикуването на Яма и Нияма. Йога е наука и трябва да се следва
систематично.
Стартът в изучаването на Йога не са Асаните и Пранаяма, а изучаването на
Яма и Нияма. Ако започнем изучаването на Йога, като игнорираме Яма и Нияма,
няма да можем да преживеем резултатите от нашите изследвания така, както се очаква.
Яма и Нияма следва да бъдат съблюдавани искрено. С тези аспекти не може да се
правят компромиси и пазарлък и за тях не се прави изключение в никаква ситуация
и за никого. Ако Яма и Нияма не се
съблюдават и изпълняват напълно, ползите от изучаването няма да са пълни. За да
илюстрираме значението на Яма и Нияма, можем да използваме примера с дрехата.
Можем да купим най скъпия и изискан материал, да го занесем да бъде разкроен,
съответно по наша мярка, от най-добрия шивач, но ако отделните части от
кройката не бъдат съшити заедно, цялата дреха ще се разпадне. Така усилията по
купуването на материала, разкрояването му от най-добрия шивач остават без плод
и полза. Спазването на правилата за Яма и Нияма е зашиването в едно цяло на
всички усилия и упражнения на Йога, за да получим желаните резултати, които Йога обещава.
Появата, развитието и растежа на изкуствата и културата в обществото,
развитието на селското стопанство, индустрията и търговията в страната са възможни само след като хората
приемат вътрешни самоограничения и имат правилно поведение, етика и принципи.
Самоналожените морални ограничения са далеч по-добри по-силни, отколкото
правилата, които се насаждат с глоби и наказания. Там, където правилата на Яма
и Нияма се следват до някаква степен от хората, обикновено има общ напредък и
развитие на обществото и нацията. Без Яма и Нияма, човекът няма морал и
култура. Той се опитва да контролира другите около себе си с жестокост, насилие
и физическа сила. Да проумеем и да следваме принципите на Яма и Нияма напълно
за пълноценно развитие и практикуване на СитаРам мантрата, медитация и учението
на гуру, за да получим най-висшите възможни резултати, които Йога обещава.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов