четвъртък, 13 декември 2012 г.

Аштанга йога – значение на Яма и Нияма

Йога показва на човека начина, чрез който да се свърже с Бог. Аштанга йога е система от методи за развитие на аза и достигане на себе-реализация. Науката на йога начертава карта с подробности на развитието на индивида във всичките му аспекти – физически, емоционално, умствено и духовно. Йога вижда неговото развитие като индивид и като член на обществото. Човекът винаги е част от семейство и общество и има лични амбиции и желания. Започва пътешествието към Бог като член на семейството и обществото. Има задължения към семейството, обществото и нацията. Йога се съсредоточава върху качества, които са необходими за пълноценно развитие. Аштанга йога развива обикновения човек бавно и неотклонно в духовно същество и го води успешно към медитация и самадхи.

Яма и Нияма са първите два клона на Аштанга йога. Те обикновено се разглеждат като правила какво да се прави и какво да не се прави в личните навици и поведението.

Петте Яма са: Ахимса – ненасилие, Сатия – правдивост, Астейя – некрадене, Брахмачария – себе-контрол/целибат и Кшама – търпение.

Други важни Яма са: дхрити – непоколебимост, дайа – състрадание, арджава – честност, митахара – умереност в храненето и апариграха – липса на алчност.

Петте Нияма са: сауча – чистота на тялото, ума и речта; сантоша – удовлетвореност, тапас или аскетизъм; свадхияя - себеизучаване, лично усилие, което води до познания за Бог, ишварапранидхана – предаване на Бог.

Други Нияма са: хри – скромност и засрамване от грешките, дана или даване, без очакване на награда, астикия – вяра в Гуру и Бог, мати -  развиване на познавателна способност, духовна воля и интелект под ръководството на Гуру, врата - изпълняване на свещени    обети, джапа, ежедневно пеене/повтаряне на мантри.

Внимателното разглеждане на съдържанието на Яма ни показва, че всъщност те са правила как да се държим в обществото, а Нияма са ръководни правила за индивидуално поведение. Йога се съобразява първо с обществото и след това с индивида. В края на краищата обаче, Йога  набляга на откъсването и изоставянето, но започва учението си с правила за взаимодействие с обществото по етичен начин и освен това предначертава правила за лично развитие. Асаните и Пранаяма идват като трети и четвърти клон. Правилните пози, упражнения, свиване и релаксиране, правилното дишане и задържане да дъха не са стартовата точна в йога. Тези, които започват направо с Асана и Пранаяма, без да се научат да практикуват Яма и Нияма, няма да постигнат пълният набор от ползи на Йога. Яма и Нияма имат особена важност и тяхното значение не трябва да се подценява. Тези два клона или стъпки са основата на развитието на индивида и на йога. Не може да се направи компромис с научаването и практикуването на Яма и Нияма. Йога е наука и трябва да се следва систематично.

Стартът в изучаването на Йога не са Асаните и Пранаяма, а изучаването на Яма и Нияма. Ако започнем изучаването на Йога, като игнорираме Яма и Нияма, няма да можем да преживеем резултатите от нашите изследвания така, както се очаква. Яма и Нияма следва да бъдат съблюдавани искрено. С тези аспекти не може да се правят компромиси и пазарлък и за тях не се прави изключение в никаква ситуация и за никого.  Ако Яма и Нияма не се съблюдават и изпълняват напълно, ползите от изучаването няма да са пълни. За да илюстрираме значението на Яма и Нияма, можем да използваме примера с дрехата. Можем да купим най скъпия и изискан материал, да го занесем да бъде разкроен, съответно по наша мярка, от най-добрия шивач, но ако отделните части от кройката не бъдат съшити заедно, цялата дреха ще се разпадне. Така усилията по купуването на материала, разкрояването му от най-добрия шивач остават без плод и полза. Спазването на правилата за Яма и Нияма е зашиването в едно цяло на всички усилия и упражнения на Йога, за да получим желаните резултати,  които Йога обещава.

Появата, развитието и растежа на изкуствата и културата в обществото, развитието на селското стопанство, индустрията и търговията  в страната са възможни само след като хората приемат вътрешни самоограничения и имат правилно поведение, етика и принципи. Самоналожените морални ограничения са далеч по-добри по-силни, отколкото правилата, които се насаждат с глоби и наказания. Там, където правилата на Яма и Нияма се следват до някаква степен от хората, обикновено има общ напредък и развитие на обществото и нацията. Без Яма и Нияма, човекът няма морал и култура. Той се опитва да контролира другите около себе си с жестокост, насилие и физическа сила. Да проумеем и да следваме принципите на Яма и Нияма напълно за пълноценно развитие и практикуване на СитаРам мантрата, медитация и учението на гуру, за да получим най-висшите възможни резултати, които Йога обещава. 



Превод от  английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов