Продължение от предишния блог
Тапа(с) – издръжливост: това е
практикуване на духовен аскетизъм като джапа и медитация по интензивен начин за
определени периоди от време. Всички ние знаем, че ако сме сериозни в намеренията
си за нещо и не работим за него, няма да го постигнем. Без значение е дали
става дума за завършване на образования, изграждане на мускулесто тяло –
необходимо е да вложим редовни и интензивни усилия, за да постигнем добри
резултати. Когато искам да постигнем Императора на Вселената, трябва да сме още
по-редовни и интензивни в ежедневните си практики, които се наричат садхана.
Необходимо е да следваме ръководните правила и водачеството на Гуру, за да
изпълняваме интензивен тапас и да поддържаме огъня на очистването и себетрансформацията.
В 17 глава на Багавад Гита дава три форми на тапас: Сатвичен, Раджасичен и Тамасичен.
Когато правим тапас с очаквания за статус, благопожелание и т.н, това се нарича Раджас
Тапас. Тапасът, който възниква от глупост, и който прави проблеми на тялото и
на другите и ако се прави с намерение да създава неприятности за другите, се
нарича Тамас Тапас.
Когато се прави тапас, това генерира вътрешна топлина или огън, който
почиства вътрешните нечистотии, пороците и негативната карма и позволява
сиянието на душата да грее през нашето същество. Ефектите на Тапас се проявяват
като любов, покой и баланс в живота и във външния вид, като светло излъчване на
лицето и тялото на човека. Тапас благославя и със сиддхи.
Свадхияя – себе изучаване: необходимо е
редовно да правим преразглеждане на ученията на Гуру. Свадхияя освен това означава и да следваме
ученията му в ежедневния живот във всички ситуации. Правенето на джапа и дхяна
са също част от Свадхияя. Гуру дава напътствия и ни показва пътя. Но ние трябва
сами да тръгнем и да вървим по пътя чрез редовно практикуване и себе-изучаване.
Свадхияя носи голяма милост/благодат за садхака.
Ишвара пранидхана – боготворене с пълна вяра.
Използването на обикновената интелигентност и логика ни казва убедително, че
има Върховна Сила, която е отговорна за творението, поддържането и
разрушаването на Вселената. Тази божествена Сила се проявява като любов, знание
и мъдрост. Тази божествена сила е отвъд човешката логика и капацитет за
разбиране. Ишвара пранидхана е тотално предаване на тази могъща сила. Ишвара
пранидхана е боготворене на тази сила без очаквания за възвращаемост.
Бхакти, или любов за Бог, се изразява по девет различни начина, които се
наричат Нава Видха Бхакти: Шравана, Киртана, Смарана, Падасевана, Арчана,
Вандана, Дасия, Сакхия, Атма Ниведана. Те са: слушане на истории / случки/лийла
за Бог; пеене на името на Бог; Помнене постоянно на Бог; Служене в лотосовите
нозе на Бог; даряване на ароматни цветя и ритуално богослужение на Бог; Прострация пред Бог; разглеждане на себе си
като слуга на бог и служене на Него; Пълно себе-предаване на Бог.
Имаме право само да полагаме усилия, но не и да получаваме плода на тези
усилия. Трябва да бъдем редовни, постоянни и искрени в нашите усилия в
духовните практики и да обичаме Бог безкористно. Има време, когато се срещаме с
трудности на всеки завой и се чувстваме победени. В такива времена, ако
продължим с усилията си и не се предаваме, Божествената Благодат премахва
всички пречки и ни отвежда до неочаквани висоти на любов към Бог и проблемите
от ежедневния ни живот също се разрешават.
С Ишварапранидхана ние живеем състояние на тотално предаване и приемане на
всичко, което ни се случва като божествена благодат. Ние сме в покой и
удовлетворени от живота. При такива условия, сиддхи на самадхи се постига и ние
постигаме себе-реализация.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов