вторник, 18 декември 2012 г.

Нияма – правила за лично развитие - 2

                                                                      Продължение от предишния блог



Тапа(с) – издръжливост: това е практикуване на духовен аскетизъм като джапа и медитация по интензивен начин за определени периоди от време. Всички ние знаем, че ако сме сериозни в намеренията си за нещо и не работим за него, няма да го постигнем. Без значение е дали става дума за завършване на образования, изграждане на мускулесто тяло – необходимо е да вложим редовни и интензивни усилия, за да постигнем добри резултати. Когато искам да постигнем Императора на Вселената, трябва да сме още по-редовни и интензивни в ежедневните си практики, които се наричат садхана. Необходимо е да следваме ръководните правила и водачеството на Гуру, за да изпълняваме интензивен тапас и да поддържаме огъня на очистването и себетрансформацията.

В 17 глава на Багавад Гита дава три форми на тапас: Сатвичен, Раджасичен и Тамасичен. Когато правим тапас с очаквания за статус,  благопожелание и т.н, това се нарича Раджас Тапас. Тапасът, който възниква от глупост, и който прави проблеми на тялото и на другите и ако се прави с намерение да създава неприятности за другите, се нарича Тамас Тапас.

Когато се прави тапас, това генерира вътрешна топлина или огън, който почиства вътрешните нечистотии, пороците и негативната карма и позволява сиянието на душата да грее през нашето същество. Ефектите на Тапас се проявяват като любов, покой и баланс в живота и във външния вид, като светло излъчване на лицето и тялото на човека. Тапас благославя и със сиддхи.

Свадхияясебе изучаване: необходимо е редовно да правим преразглеждане на ученията на Гуру.  Свадхияя освен това означава и да следваме ученията му в ежедневния живот във всички ситуации. Правенето на джапа и дхяна са също част от Свадхияя. Гуру дава напътствия и ни показва пътя. Но ние трябва сами да тръгнем и да вървим по пътя чрез редовно практикуване и себе-изучаване. Свадхияя носи голяма милост/благодат за садхака.

Ишвара пранидханабоготворене с пълна вяра. Използването на обикновената интелигентност и логика ни казва убедително, че има Върховна Сила, която е отговорна за творението, поддържането и разрушаването на Вселената. Тази божествена Сила се проявява като любов, знание и мъдрост. Тази божествена сила е отвъд човешката логика и капацитет за разбиране. Ишвара пранидхана е тотално предаване на тази могъща сила. Ишвара пранидхана е боготворене на тази сила без очаквания за възвращаемост.

Бхакти, или любов за Бог, се изразява по девет различни начина, които се наричат Нава Видха Бхакти: Шравана, Киртана, Смарана, Падасевана, Арчана, Вандана, Дасия, Сакхия, Атма Ниведана. Те са: слушане на истории / случки/лийла за Бог; пеене на името на Бог; Помнене постоянно на Бог; Служене в лотосовите нозе на Бог; даряване на ароматни цветя и ритуално богослужение на Бог;  Прострация пред Бог; разглеждане на себе си като слуга на бог и служене на Него; Пълно себе-предаване на Бог.

Имаме право само да полагаме усилия, но не и да получаваме плода на тези усилия. Трябва да бъдем редовни, постоянни и искрени в нашите усилия в духовните практики и да обичаме Бог безкористно. Има време, когато се срещаме с трудности на всеки завой и се чувстваме победени. В такива времена, ако продължим с усилията си и не се предаваме, Божествената Благодат премахва всички пречки и ни отвежда до неочаквани висоти на любов към Бог и проблемите от ежедневния ни живот също се разрешават.

С Ишварапранидхана ние живеем състояние на тотално предаване и приемане на всичко, което ни се случва като божествена благодат. Ние сме в покой и удовлетворени от живота. При такива условия, сиддхи на самадхи се постига и ние постигаме себе-реализация. 



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов