Три гуни управляват нашето същество –
сатва, раджас и тамас. Сатва е добрина, раджас
е действие, тамас е мързел. Ние сме комбинация от тези три гуни. В който и да е
момент, една от гуните доминира останалите две. Когато тамас доминира в нас,
ние сме мързеливи, лъжливи, зли и
садистични. Когато раджас е силен, ние сме изпълнени с действие, правим планове
и ги изпълняваме и са наслаждаваме на превземане и сливане на корпорации и на политическата
игра. Когато сатва е силна, ние сме чисти, мислите ни са изпълнени с любов и
сме мили и деликатни в думите, а действията ни са насочен към доброто на
другите хора.
Човешкият живот е успешен, когато
развием заложения в нас потенциал за материален и духовен живот. Повечето от
нас постигат известна степен на успех в материалния свят, но рядко, много рядко в духовния
живот. За да постигнем успех в духовния
живот, е необходимо в нас да доминира сатва гуна. Значението на сатва гуна се
подчертава от всички Божии хора, светци, гуру и от свещените писания.
Какво представлява сатва гуна? Сатва
гуна е качество вътре в нас. Не може да се види и пипне, няма форма, нито може
да бъде усетена с носа или ушите. Но тя съществува и може да бъде преживяна.
Млякото има хранителна стойност, но ние не можем да видим хранителната му
стойност. Когато дадем на бебето мляко,
виждаме, че то расте, има енергия, играе си, свежо е и спи добре. Така, като
гледаме ефектите от консумирането на мляко
ние разбираме, че млякото има хранителна стойност, като водим ефекта от
консумирането на мляко. Можем да разберем дали сатва гуна е активна в човека, като наблюдаваме ефектите на сатва гуна върху
човека, върху неговите мисли и действия.
Сатва е светлина. Тя е сияние и
светлина. Когато я има, тя дава видими ефекти върху тялото, ума мислите и
интелигентността на човека. Когато се изпълнени от става, или от светлина,
светлината свети във всяка клетка от тялото. Светлината прониква през тялото и
се излъчва навън. Лицето сияе и в очите се разчита покой и светлина. Във вида,
в поведението и в делата ни има духовна величественост.
Правилната храна и сексуалното
въздържание съдействат за развитието на
сатва гуна в нашите системи. Прясната вегетарианска храна, леко подправена, без
да е прегорена, млякото, плодовете, житните растения и варива в умерени количества увеличават сатва
гуна в тялото ни. Брахмачария е целибат, въздържане от секс. Нежененият човек, обикновено е целибат, а
такива са и повечето садху. Сексуалните течности в тялото се трансформират във
физическа сила и съсредоточаване, както добре знаят спортистите. За тези, които правят редовно духовните
практики на мантра джапа и медитация, сексуалните флуиди, наречени оджас, се
превръщат в теджас или духовна светлина, която дарява знание, мъдрост и
щастие.
Съзерцанието върху истини за живота,
дадени в свещените текстове, подпомага развитието на остра като бръснач
интелигентност. Тя залива системите ни с ослепителен блясък и духовни вибрации,
които стават доловими. Можем да видим и да усетим блясък и духовни вибрации,
когато отидем за даршан на Светци, Божии хора и Гуру. Сладостта на речта,
истинността, липса на намерение за увреждане и обиждане на другите, говоренето
за добрите неща е от съществено значение. Необходимо е да подбираме компанията
си, книгите, които четем и темите, които обсъждаме, за да покажем значението,
което отдаваме на Бог и духовността.
Когато наблюдаваме мислите си и
предприемем правилните действия, се сдобиваме с контрол върху мислите и
действията си, което от своя страна допълнително увеличава сатва в нас.
Щастието ни лежи в нас, не произлиза от нещо, което е вън от нас. Такова
мислене и убеденост прави умът ни щастлив и радостен.
Като следваме духовните практики, смаран, джапа, дхяна, правилната
прана, правилната реч, правилното мислене, сексуално въздържание,
интроспективно съзерцание на свещените писания ни помага на развием и да
увеличим сатва гуна. Да работим за развитието на сатва гуна. Да работим за
развиването и увеличаването на става гуна в нас така, че да бъдем водени към
Светлината на Бог. Тогава само благодатта ще ни помогне да отидем отвъд трите
гуни и да се слеем със Светлината.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов