Йога читта вритти ниродха - йога е индивидуалната дисциплина, която води до
спиране на флуктуациите (колебанията) на ума. Когато практикуваме някоя от
формите на йога – мантра йога, джапа йога, хата йога, дхяна йога и т.н, ние
целим очистване на негативните аспекти на ума и емоциите и достигане на спокойно
състояние на ума. Всички ние започваме с велики намерения и практикуваме
честно. За кратко време пред нас се изправят затруднения и ние просто изоставяме
духовните си практики и се потапяме отново в светския живот. Сами саботираме
собственото си щастие и растеж.
Особено важно е да познаваме тези пречки по пътя на йога, за да можем да ги
разбираме и преодоляваме и да продължим напредъка си в йога. Патанджали Риши,
който е кодифицирал всички системи и правила на йога, дава девет смущения или
пречки:
Виядхи – болест: повечето от нас
страдат от някакви болести. Болестта е смущение в нормалното състояние на
тялото и ума ни . В телата и умовете ни са се случили промени, които ни
увреждат. Принудени сме да изоставим духовните си практики поради болест,
защото трябва да използваме в пълна сила наличните ни ресурси, за да оздравеем.
Откриваме, че сме неспособни да практикуваме пранаяма, дихателните упражнения, хата
йога позите и упражненията за тялото, джапа или медитация, защото не можем да
седим за достатъчно продължително време. Болестите възникват поради дисбаланс
на елементите на тялото, дошите, петте сетивни органа и органите на действието
и ума. Когато се възстанови баланса, болестите изчезват. Йогическите процедури
помагат за поддържането на баланса. Следователно не трябва да изоставяме йога,
а да продължим да правим практиките си.
Стян (апатичност): по природа сме мързеливи. Умът ни не обича да работи или да действа.
Предпочитаме да не правим нищо, а просто да си гледаме кефа. Заради това
спираме духовните си практики, защото те са изтощителни и обременителни и
изискват твърде много усилия. Предпочитаме да живеем в обичайната ни рутина,
защото в нея няма промяна и полагане на усилия.
Самшай (съмнение): за всичко в живота имаме съмнения и колебания. Особено когато става дума
за неща, които изискват усилия от нас, себе-промяна и изисква дълъг процес и
време. Чудим се дали ставаме и дали сме достатъчно квалифицирани, за да се
заемем с такава задача. Тези съмнения са огромна пречка във всяко начинание. Не
можем да успеем в каквото и да е, без да имаме самоувереност и вяра в себе си,
която да можем да вложим в усилия и да постигнем успеха. Умствената сила е
далеч по-важна от физическата сила и тя подклажда физическата сила. Но когато
умовете ни са пълни със съмнения и въпроси, ние се спъваме, още преди да
започнем. Съмненията и въпросите имат качеството да се разрастват от само себе
си и никнат като гъби в огромни количества. Когато съмненията растат, усилията
ни отиват на боклука. Тогава изоставяме духовните си практики и просто се оставяме
на течението. Съмнението е огромна пречка по духовния път.
Прамад: (безразличие, небрежност, немарливост)
когато искаме да се захванем с важна задача, ние първо се опитваме да разберем
в какво се въвличаме и какви са ползите, които ни дава. Умът ни разбира
стратегията на работата и степента на нужните усилия и времето, което ще
отнеме. Той също така е в състояние да разбере значението на задачата. Ако не
се предприемат действия, работата се изоставя. Това е прамад или немарливост.
Знаем, че когато се захванем с духовни практики, ползите са огромни и те
променят всички аспекти на живота ни и ни донасят множество предимства. Въпреки
това не действаме и не правим необходимите редовни практики поради небрежност.
Аласия (мързел): Тялото и умът ни са склонни към мързелуване. Дори ако преодолеем болест,
апатия, съмнение и немарливост, ако има мързел, не предприемаме действие и няма
да имаме напредък. В йога и духовните
практики, много процедури ежедневно се повтарят многократно. Когато сме
мързеливи, ние не обичаме да работим и определено мразим да повтаряме едни и
същи действия. Необходима ни е ментална силна и сила на волята, за да си правим
духовните практики. Едва тогава прогресът става възможен.
(продължение ... как да преодолеем пречките по духовния път – 2 )
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов