сряда, 26 декември 2012 г.

Как да преодоляваме трудностите и пречките при духовните практики – 1-ва част

Йога читта вритти ниродха - йога е индивидуалната дисциплина, която води до спиране на флуктуациите (колебанията) на ума. Когато практикуваме някоя от формите на йога – мантра йога, джапа йога, хата йога, дхяна йога и т.н, ние целим очистване на негативните аспекти на ума и емоциите и достигане на спокойно състояние на ума. Всички ние започваме с велики намерения и практикуваме честно. За кратко време пред нас се изправят затруднения и ние просто изоставяме духовните си практики и се потапяме отново в светския живот. Сами саботираме собственото си щастие и растеж.

Особено важно е да познаваме тези пречки по пътя на йога, за да можем да ги разбираме и преодоляваме и да продължим напредъка си в йога. Патанджали Риши, който е кодифицирал всички системи и правила на йога, дава девет смущения или пречки:

Виядхиболест: повечето от нас страдат от някакви болести. Болестта е смущение в нормалното състояние на тялото и ума ни . В телата и умовете ни са се случили промени, които ни увреждат. Принудени сме да изоставим духовните си практики поради болест, защото трябва да използваме в пълна сила наличните ни ресурси, за да оздравеем. Откриваме, че сме неспособни да практикуваме пранаяма, дихателните упражнения, хата йога позите и упражненията за тялото, джапа или медитация, защото не можем да седим за достатъчно продължително време. Болестите възникват поради дисбаланс на елементите на тялото, дошите, петте сетивни органа и органите на действието и ума. Когато се възстанови баланса, болестите изчезват. Йогическите процедури помагат за поддържането на баланса. Следователно не трябва да изоставяме йога, а да продължим да правим практиките си.

 
Стян (апатичност): по природа сме мързеливи. Умът ни не обича да работи или да действа. Предпочитаме да не правим нищо, а просто да си гледаме кефа. Заради това спираме духовните си практики, защото те са изтощителни и обременителни и изискват твърде много усилия. Предпочитаме да живеем в обичайната ни рутина, защото в нея няма промяна и полагане на усилия.

Самшай (съмнение): за всичко в живота имаме съмнения и колебания. Особено когато става дума за неща, които изискват усилия от нас, себе-промяна и изисква дълъг процес и време. Чудим се дали ставаме и дали сме достатъчно квалифицирани, за да се заемем с такава задача. Тези съмнения са огромна пречка във всяко начинание. Не можем да успеем в каквото и да е, без да имаме самоувереност и вяра в себе си, която да можем да вложим в усилия и да постигнем успеха. Умствената сила е далеч по-важна от физическата сила и тя подклажда физическата сила. Но когато умовете ни са пълни със съмнения и въпроси, ние се спъваме, още преди да започнем. Съмненията и въпросите имат качеството да се разрастват от само себе си и никнат като гъби в огромни количества. Когато съмненията растат, усилията ни отиват на боклука. Тогава изоставяме духовните си практики и просто се оставяме на течението. Съмнението е огромна пречка по духовния път.

Прамад: (безразличие, небрежност, немарливост) когато искаме да се захванем с важна задача, ние първо се опитваме да разберем в какво се въвличаме и какви са ползите, които ни дава. Умът ни разбира стратегията на работата и степента на нужните усилия и времето, което ще отнеме. Той също така е в състояние да разбере значението на задачата. Ако не се предприемат действия, работата се изоставя. Това е прамад или немарливост. Знаем, че когато се захванем с духовни практики, ползите са огромни и те променят всички аспекти на живота ни и ни донасят множество предимства. Въпреки това не действаме и не правим необходимите редовни практики поради небрежност.

Аласия (мързел): Тялото и умът ни са склонни към мързелуване. Дори ако преодолеем болест, апатия, съмнение и немарливост, ако има мързел, не предприемаме действие и няма да имаме напредък.  В йога и духовните практики, много процедури ежедневно се повтарят многократно. Когато сме мързеливи, ние не обичаме да работим и определено мразим да повтаряме едни и същи действия. Необходима ни е ментална силна и сила на волята, за да си правим духовните практики. Едва тогава прогресът става възможен.


(продължение ... как да преодолеем пречките по духовния път – 2 )



Превод от  английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов