събота, 1 декември 2012 г.

Защо да медитираме

Днешно време живеем механичен живот. В постоянно бързане да се събудим, закусим, втурваме се към работа или да учим, пътуваме, връщаме се, готвим, лягаме да спим. Моментите между това използвамe, за да клюкарстваме, да забиваме нож в гърба и да се фукаме. Целият живот преминава по този начин. Почти не осъзнаваме какво правим, защо правим нещата, какви са последиците от мислите и действията ни и какво всъщност постигаме в живота. Преди да се усетим, сме остарели и животът ни завършва, без да имамe кой знае какво да покажем с изключение на няколко събрани вещи и имоти и някакъв банков баланс, който не можем да отнесем със себе си и който няма да ни помогне с нашето пътуване към Бог. Раждаме се, живеем и умираме. Нямаме представа кои сме ние, защо сме тук и къде отиваме след смъртта. Животът ни е безкраен поток от страдания и болки и малко моменти на удоволствие и през по-голямата част от времето сме в състояние на невежество, без осъзнаване и будност. Такъв живот е пропиляване на големия дар, даден ни от Бог.

За да живеем с осъзнаване, трябва ежедневно да сядаме за медитация. Когато медитираме, трябва да седим с намерението, че ще медитираме за определен период от време ежедневно и че няма да ставаме преди това избрано време да изтече. По време на медитация, ние припяваме наум мантрата или наблюдаваме дишането си и просто оставяме мислите ни да текат през нас. Наблюдаваме без интерес парада на мислите и чувствата, които се втурват пред нас като торнадо, като се опитват да ни разкъсат. Не гоним мислите, не влизаме в диалог с тях и не ги осъждаме. Просто ги осъзнаваме. Когато наблюдаваме (функционирането) на ума си и потока на мислите си по този начин, се запознаваме със себе си. Бавно, ако медитираме редовно, започваме да осъзнаваме своята най-вътрешна сърцевина – нашата душа – именно това е тайната на съществуването.

Медитацията има две части – начало и край. Началото на медитацията се нарича дхяна, а края на медитацията се нарича Самадхи. Дхяна е подобно на семето и тя процъфтява в Самадхи. Когато започнем да медитираме, да правим дхяна, седим в състояние на осъзнаване и наблюдаваме как умът ни се разхожда наоколо. Наблюдаваме наплива на спомените, желанията, мислите, мечтите от миналото и за бъдещето. Наблюдаваме как слоеве от мисли и желанията, скрити вътре в нас, се отварят и парадират пред нас. Осъзнаваме, това което е вътре в нас.

Когато осъзнатостта стане много дълбока, тя се превръща в огнен блясък, който консумира ума ни и неговите функции. Спираме да мислим. Мислите изчезват. Няма желания, няма амбиции, няма похот, няма отмъстителност, няма надежди и амбиции. Няма минало и бъдеще. Има само настояще. Материята на ума просто изгаря и нищо не остава от него. Това е Самадхи. Самадхи е състояние, при което има само осъзнатост, но няма какво да бъде осъзнавано, тъй като липсват мисли в нас. Седим като свидетел, но няма какво да свидетелстваме, защото няма ум и няма парад на мислите. В такова състояние на „бъдене“, когато ние просто „сме“ и няма нищо друго, знанието и мъдростта на Бог изгрява и ни води до екстаз.

По време на медитация се освобождаваме от стреса на нашия ум и мисли, от стресовете на миналото и бъдещето, от тежестта на мечтите ни, амбициите, подтиците и желанията. Цялото ни тяло и ум отиват на мини-ваканция и се освежават и подмладяват. Дори скоростта на дишането и сърдечната дейност се забавят, като дават на сърцето и белите дробове толкова нужния им покой. Органите ни получават възможност да се само-ремонтират и подмладят. По този начин медитацията подобрява физическото и умственото здраве и обикновено тези, които медитират, изглеждат по-млади.


Медитацията не е теория. Тя е нещо съвсем практично и следва да се преживее лично и да се усети начинът, по който тя работи. Медитацията не е часът, в който седим на асаната и практикуваме дхяна. Тя е начин на живот, на живеене с осъзнатост на мислите и действията ни. Трябва да живеем по този начин, за да го опознаем. Медитация може да бъде практикувана независимо от възраст, пол, каста, религия, култура, или националност. Единствената квалификация, която е нужна, е силното намерение да учим и да практикуваме ежедневно. Да бъдем по-решителни в практикуването на СитаРам мантра и медитация и да се насладим на ползите на медитацията.  



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов