неделя, 23 декември 2012 г.

Дхарана – Аштанга йога

Умът ни е неспокоен и неустойчив. Рядко седи насочен в една област, постоянно се втурва насам-натам. Когато ангажираме умът си в някоя област, това се нарича Дхарана. При Дхарана, умът се тренира да се разхожда в ограничена област, но да не преминава поставената граница. Дхарана е шестият клон на Аштанга Йога. Обикновено последните три клона – Дхарана, Дхяна и Самадхи се разглеждат заедно. Те заедно се наричат Самяма или Контрол. Дхарана, Дхяна и Самадхи са прогресивно напредващи стадии на концентрация. Най-висшето ниво на умствена концентрация , които съвременните психолози дават, съответства на Дхарана. Дхарана е първият стадий на концентрация, който дава Патанджали. Докато практикуваме Дхарана, достигаме до стадия на Дхяна, а когато се постигне Дхяна, се появява и Самадхи. Всеки един от стадиите автоматично води до следващия.

При Дхарана умът се ограничава върху конкретен обект, но му се позволява да се разхожда в тази област. Например, ако наблюдаваме дишането, умът наблюдава вдишването и издишването. Позволява му се да измерва дължината на вдишването, топлината на въздух, който докосва ноздрите, промените в дължината да дишанията, паузите в дишането и скоростта на дишането. Умът е свободен да блуждае в периферията на областта да дишането, но не и да преминава тази граница. Ришите са проумели, че не е възможно просто да се постави спирачка на блуждаенето на ума. Затова те са измислили Дхарана, при която умът бавно се тренира да ограничи блуждаенето си и да остане в някоя определена област.

За да стабилизираме ума си, е необходимо да обърнем внимание на намаляването на сетивните възприятия. Мястото, където сядаме за Дхарана, е важно. Трябва да е приятно място. Не трябва да има външни смущения. Шумът и силният звук, силен вятър, различни миризми, ярки светлини са смущения, които следва да бъдат избягвани. След като тези смущения се отстранят, умът има по-малко причини да се разсейва и да блуждае. Трябва да седим в Падмасана или Сукхасана. Трябва да се чувстваме удобно и комфортно в тази поза, иначе умът ще се отклони към болката и стреса в мускулите. Едва след това трябва да започнем с Дхарана.

Когато практикуваме Дхарана в наличните стадии, цялото ни време отива  да връщаме ума към обекта  на фокуса. Ако практикуваме редовно, ставаме способни да задържим стадия на Дхарана в продължения на няколко минути, останалото време прекарваме в управление на ума. Докато напредваме, става възможно все повече време да прекарваме в стадия на Дхарана. Необходимо е да практикуваме търпение и постоянство в този стадий. Когато постигнем концентрация без нарушения сме готови за следващия стадий на Дхяна.

Дхяна променя ума и намалява блуждаенето му. Умът се задържа в една област и недостатъците , свързани с неспокойния и неустойчив ум, намаляват. Товарът върху ума намалява. Поради това силата му се увеличава. Когато Дхарана се практикува редовно, способността за концентриране става навик и работата ни става ефективна и ефикасна. Когато нерешителният ум стане фокусиран върху избраното поле, възниква покой и този покой продължава през целия ден. Сдобиваме се с по-голяма осъзнатост и можем да избираме върху какво да се фокусираме и концентрираме. Дхарана ни помага да постигнем умствено състояние, при което умът, интелектът и егото са поставени под контрол. Колебанията на ума спират и умът се пречиства. Ставаме способни да насочим нашата концентрация във всяка точка (която пожелаем). Като направим това, можем да преодолеем гнева, безпокойствието и неоправданите си очаквания. Оставаме в спокойно и балансирано състояние с ясна мисъл. Дхарана води до следващия стадий на Аштанга Йога – Дхяна.    



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов