Нияма са правилата, които йога садхакът, който прави духовни практики,
трябва да спазва. Макар да са изброени в индуските текстове, тези правила са
само-наложени правила и се спазват от различни видове хора по целия свят. Те
касаят себе-ограничаване и в своята същност са ръководни правила за тези, които
искат да живеят живот на дхарма, етика и принципи. Те са универсално възприети,
защото правилата се основават на здравия разум за поведение и са били записани
в древните Веди.
Петте Нияма дадени в Патанджали Йога сутрите са: Шауча – чистота на тялото,
ума и речта; Сантоша – удовлетвореност, тапас и аскетизъм; Свадхияя – себе-изучаване
или собствено усилие, което води до знание за Бог; Ишварапранидхана или
предаване на („волята“) на Бог.
Другите Нияма са Хри – умереност и засрамване, когато сгрешим; Дана –
даване без търсене на отплата; Астикия – вяра в Гуру и Бог; мати – развитие на
духовна воля, знание и интелект под ръководството на Гуру и врата, изпълнение
на свещени обети, джапа – ежедневно напяване на мантри.
Шауча – чистота: Тук чистотата е
физическа чистота, чистота на речта и ума. Физическата чистота включва изчистване
на устата, ноктите, косата, тялото, къпане и носене на свежо изпрани и чисти
дрехи. Йогическите практики са Дхаути,
Басти, Нети, Тратака, Наули и Капалабати и са методи за вътрешно почистване и следва да бъдат
научени правилно от Йога учител и след това да бъдат практикувани.
Говоренето на истината с мекота, когато не може да се избегне говоренето и
практикуване на Мауна, мълчание, са важни. Мауна е физическо ограничение в
говоренето. Мауна означава и намаляване и
по-късно спиране на бъбрежа в ума. Включва избягване на злословенето,
клюкарстването и използването на мръсни думи. Тратака е метод, с който
постигаме умствено пречистване.
Когато практикуваме Шауча, осъзнаваме огромното количество нечистотии на нашето
тяло, ум и реч и спираме да им придаваме чак такова голямо значение. Осъзнаваме
важността да отидем вътре в нас и да преживеем незамърсеното и чисто
блаженство на душата.
Би трябвало да разберем значението на чистото и здраво тяло, защото такова
тяло е ефективен и полезен инструмент при изпълняването на ежедневните ни
задължения ефективно, а също и за съсредоточеното изпълнение на фокусираните
практики. Шауча включва поддържането на чист и подреден дом и околна среда;
чисто и добре подредено работно място. Добра компания, да стоим на далеч от
умствените мръсотии, насилието и порнографията; боготворенето с вяра и редовна
медитация. Когато се практикува Шауча, започва процес на пречистване, който
води до добро здраве, покой в ума, и щастие, които поставят на здрава основа
духовната садхана.
Сантоша – удовлетвореност: когато сме
доволни, ние сме радостни и спокойни. В по-добро състояние на ума и тялото сме
, което ни позволява да извършваме задълженията си продуктивно. Всички създания
полагат неспирни усилия в ежедневния им живот, за да постигнат умствено
удовлетворение и покой. Правим неправилни предположения, че спечелването и
притежаването на материални неща носи удовлетворение. Удовлетворението е
независимо от всички външни неща и постижения в материални живот. То не е
реакция на нещо, което се е случило. То е състояние на ума. Можем да бъдем
удовлетворени независимо от случващото се около нас.
Когато се стремим да постигнем чувство за удовлетвореност в живата си, ние
правим постоянно и решително усилие в работата си, но сме щастливи с това,
което получим. Така, нашето страдание се намалява. Живеем с нагласа на
благодарност за дадените ни благословии. Не се оплакваме за това, което нямаме.
Виждаме всяка ситуация в живота като възможност за духовен напредък. Живеем в
едно вечно сега и се идентифицираме с
безсмъртния Аз, а не с кратко живеещото тяло. Интензивността на жаждата за
притежания намалява и сатва изгрява в нас. Попадаме в райски покой и блаженство
и в този живот.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов