понеделник, 17 декември 2012 г.

Нияма – правила за лично развитие - 1

Нияма са правилата, които йога садхакът, който прави духовни практики, трябва да спазва. Макар да са изброени в индуските текстове, тези правила са само-наложени правила и се спазват от различни видове хора по целия свят. Те касаят себе-ограничаване и в своята същност са ръководни правила за тези, които искат да живеят живот на дхарма, етика и принципи. Те са универсално възприети, защото правилата се основават на здравия разум за поведение и са били записани в древните Веди.

Петте Нияма дадени в Патанджали Йога сутрите са: Шауча – чистота на тялото, ума и речта; Сантоша – удовлетвореност, тапас и аскетизъм; Свадхияя – себе-изучаване или собствено усилие, което води до знание за Бог; Ишварапранидхана или предаване на („волята“) на Бог.

Другите Нияма са Хри – умереност и засрамване, когато сгрешим; Дана – даване без търсене на отплата; Астикия – вяра в Гуру и Бог; мати – развитие на духовна воля, знание и интелект под ръководството на Гуру и врата, изпълнение на свещени обети, джапа – ежедневно  напяване на мантри.

Шаучачистота: Тук чистотата е физическа чистота, чистота на речта и ума. Физическата чистота включва изчистване на устата, ноктите, косата, тялото, къпане и носене на свежо изпрани и чисти дрехи. Йогическите практики са Дхаути, Басти, Нети, Тратака, Наули и Капалабати и са методи за вътрешно почистване и следва да бъдат научени правилно от Йога учител и след това да бъдат практикувани.

Говоренето на истината с мекота, когато не може да се избегне говоренето и практикуване на Мауна, мълчание, са важни. Мауна е физическо ограничение в говоренето. Мауна означава и намаляване и  по-късно спиране на бъбрежа в ума. Включва избягване на злословенето, клюкарстването и използването на мръсни думи. Тратака е метод, с който постигаме умствено пречистване.

Когато практикуваме Шауча, осъзнаваме  огромното количество нечистотии на нашето тяло, ум и реч и спираме да им придаваме чак такова голямо значение. Осъзнаваме важността да отидем вътре в нас и да преживеем незамърсеното и чисто блаженство  на душата.

Би трябвало да разберем значението на чистото и здраво тяло, защото такова тяло е ефективен и полезен инструмент при изпълняването на ежедневните ни задължения ефективно, а също и за съсредоточеното изпълнение на фокусираните практики. Шауча включва поддържането на чист и подреден дом и околна среда; чисто и добре подредено работно място. Добра компания, да стоим на далеч от умствените мръсотии, насилието и порнографията; боготворенето с вяра и редовна медитация. Когато се практикува Шауча, започва процес на пречистване, който води до добро здраве, покой в ума, и щастие, които поставят на здрава основа духовната садхана.

Сантошаудовлетвореност: когато сме доволни, ние сме радостни и спокойни. В по-добро състояние на ума и тялото сме , което ни позволява да извършваме задълженията си продуктивно. Всички създания полагат неспирни усилия в ежедневния им живот, за да постигнат умствено удовлетворение и покой. Правим неправилни предположения, че спечелването и притежаването на материални неща носи удовлетворение. Удовлетворението е независимо от всички външни неща и постижения в материални живот. То не е реакция на нещо, което се е случило. То е състояние на ума. Можем да бъдем удовлетворени независимо от случващото се около нас.

Когато се стремим да постигнем чувство за удовлетвореност в живата си, ние правим постоянно и решително усилие в работата си, но сме щастливи с това, което получим. Така, нашето страдание се намалява. Живеем с нагласа на благодарност за дадените ни благословии. Не се оплакваме за това, което нямаме. Виждаме всяка ситуация в живота като възможност за духовен напредък. Живеем в едно вечно сега и се идентифицираме с безсмъртния Аз, а не с кратко живеещото тяло. Интензивността на жаждата за притежания намалява и сатва изгрява в нас. Попадаме в райски покой и блаженство и в този живот.




Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов