Когато учим в училище и университета, ние имаме поредица от учители. Всеки от тях добавя към общата сума на нашето знание и ни помага да се придвижим напред и по-нагоре по пътя на образованието. Когато отидем при нови учители в по-високите курсове, ние не показваме неуважение към учителите от предишните нива, които са зад нас. Изпитваме същата любов и уважение към тях, които сме имали и преди това. И те не намаляват само защото сега се обучаваме при нов учител.
Много пътища водят към Рим и много пътища водят към Вечният Бог. Избираме тези пътища, които са най-подходящи за нашия темперамент и минала карма. Във всеки живот започваме от точката, до която сме стигнали през предишния и продължаваме пътешествието. Всеки един от нас започва да практикува и се движи съответно на неговото ниво. Всеки път сам по себе си е завършен и е правилен за човека, който ходи по него. Различни видове Гуру дават на последователите си адекватно ниво и тип знание, които са им необходими в този момент от времето. Също както има прогрес и напредък в училищата и университетите, има прогрес и по духовният път.
Потънали сме в блатото на материалния свят на желанията и почти сме се удавили в неговите мътни води. Желанията и подтиците ни побеждават и ние се стараем да ги изпълним. Не е по силите на човека да изпълни всичките си желания, затова ние се чувстваме измамени в надеждите и очакванията си и търсим помощ от Божественото, за да изпълним желанията си. На този етап нашето общуване с Бог е като бартерна сделка: Аз ще ти дам пожертвования с тези и тези неща, или това и това количество пари, а ти о, Боже, моля те, дай ми обектите, които аз искам. И Бог ни дава. Ние продължаваме да искаме, а Той продължава да ни дава. Идва време, когато осъзнаваме, че удовлетворяването на материалните желания не ни прави щастливи и продължаваме да търсим нататък – започваме да търсим любовта на Бог. Заедно с това търсим знание и мъдрост за вътрешна трансформация. Те идват при нас на етапи и стадии и има време, в което ние ходим от Гуру на Гуру. Ако правим това, е необходимо да запазим завинаги уважението си към предишния Гуру, пътя и последователите на този път. Случката с Упали и Буда ни учи на това как да го правим:
Упали бил един от главните последователи на великия Джайнистки Гуру Махавира. Бил интелигентен, логичен и говорел добре. Когато имало публични дебати, винаги бил изпращан да се явява на тях от името на Джайнистите. Един път Упали се изправил в дебат среща Буда. В края на дебата Упали бил изключително впечатлен от учението на Буда. Логиката и преживяванията на Буда били много привлекателни за него и удовлетворявали нещо, което му липсвало. Той паднал в краката на Буда и казал: „О, Велики Учителю, моля те, разреши ми да бъде твой последовател.”
Буда му отказал. Той казал: „Упали, ти току що загуби дебата и в момента си много емоционален. Моля те, отиди си у дома и преразгледай какво искаш в живота си преди отново да дойдеш при мен.” Упали бил много впечатлен от деликатността, сдържаността и предвидливостта на Буда. Той казал: „Ако беше някой друг Гуру, щеше да вдигне плакати и да разгласи факта – „Главният ученик на Махавира стана мой последовател”. Но ти си Благороден Учител. Искаш да си отида у дома и да размисля отново преди да реша. Сега имам още по-силно желание да стана твой ученик-последовател. Няма да си тръгна оттук, докато не ме приемеш.”
Решителността и непоколебимостта на Упали накрая накарали Буда да даде съгласието си. Той казал на Упали: „Приемам те за ученик-последовател при едно условие. Като Джайнист ти винаги си давал подаяния на Джайнистките монаси. Когато станеш мой ученик, ще продължиш да даваш подаяния на всички Джайнистки монаси.” Упали приел това условие. По-късно той станал един от главните последователи на Буда. Упали е съставител на Книгата на Виная – правила за монасите.
Урокът от тази случка е много ясен. Необходимо е винаги да уважаваме нашите Гуру. Трябва да уважаваме и нашите съ-ученици и съ-последователи. Ако по някаква причина, приемем друг гуру, не трябва да се отнасяме с неуважение или да позорим предишния Гуру и неговите последователи. Неуважаванието към Гуру е недопустимо при никакви обстоятелства, защото носи голям позор за последователя и новия му Гуру. Можем да изследваме и проверяваме един Гуру, колкото си искаме преди да го приемем за наш Гуру. Но след като веднъж го приемем, не трябва да гледаме назад. Любов, вяра, уважение, подчинение и предаване са начинът, по който се ходи по пътя. Да следваме пътя си, ученията на Гуру искрено и без да злословим или позорим друг Гуру или път.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов