вторник, 30 октомври 2012 г.

Просветлената – Лаллайогешвари – 1

Във времена на неспокойствие, бъркотия и кавги в обществото много светци се появяват и дават утеха  на хората чрез тяхното знание и мъдрост. Кашмир – раят на Индия -  е земя с велика красота и природни чудеса. Тя е била атакувана и нападана многократно от чужденци и е била подложена на много безредица и кавги. Тя също така е и страната на Бог Шива и Неговите снежни върхове и много велики светци са родени там и са давали утеха на хората в тази многострадална земя.  

Лаллайогешвари или Майка Лалла принадлежала на Кашмир и с нейната бхакти и мъдрост е донесла утеха на много от своите земляци. Тя се почита и от Кашмирските индуси, и от мюсюлманите. Много от тях я наричат Лалла мистикът.

Лалла е била родена през 1355 в Кашмирск пандитско семейство. Тя била мъдро и религиозно дете. Както бил обичаят в онези времена, тя била омъжена на 12 годишна възраст. Нейната свекърва била зла жена и съпругът й бил също като майка си. Нейният свекър бил мил човек, но в това семейство нямал думата. Към нея се отнасяли добре, не получавала достатъчно храна  и почивка в дома на съпруга си. Нейната свекърва поставяла голям камък в чинията, който покривала с малко ориз, за да покаже, че дава големи количества храна на Лалла. Лалла оставала гладна повечето пъти, но никога не се оплаквала.

Лалла работела много в дома и времето, което й оставало, прекарвала в медитация. Тя никога не пренебрегвала домашната работа. И въпреки всички нейни усилия, не била в състояние да се хареса на свекървата си. Обикновено седяла на едно място близо до реката като се наслаждавала на самотата и мислела за Бог. Любовта й към усамотяване била изтълкувана неправилно от семейството и тя страдала от техния гняв. Те не разбирали и не приемали духовните й стремежи и копнежи.  Един път тя останала по-дълго от обичайното на брега на реката. Когато се върнала с делва вода на главата, разгневеният и съпруг ударил делвата с тояга. Тя се счупила на парчета, но водата в нея се втвърдила на лед (тъй като в Кашмир е студено) и останала непокътната. Лалла взела леда и с него напълнила съдовете в дома. Въпреки това водата продължавала да тече и оформила поточе. Поточето направило резервоар, който станал известен като резервоарът на Лалла и съществувал до началото на 20-ти век. 

Лалла и нейният съпруг нямали любовна връзка. Инцидентът с делвата накарала Лалла да напусне дома и семейството. Тя станала скитащ просяк и практикувала йогическите дисциплини. Станала последовател на Сиддха Шрикант. Прекарвала дните и нощите си в медитация и реализирала любимия Бог Шива.  Тя боготворяла Бог Шива и пеела за Него. Била равнодушна към светските удобства. Движела се полугола. Била в компанията на светци, садху и пири (мюсюлмански светци). Не правела разлика между мъже и жени. За нея само реализираното същество било мъж. Казвал, че не вижда около себе си мъже и заради това за нея нямало значение, че била гола. По това време Суфизмът бл навлязъл в Кашмир и бил подобен да Кашмирския Шиваизъм и много суфи заживели в Кашмир. Когато тя видяла Шах Камдан, тя се скрила, и казала, че била видяла мъж. Шах Камдан бил божии човек – себе-реализиран мъж.

Лалла умеела да предава езика на мистиците на простия местен диалект на Кашмир. Тя била неграмотна, но мъдра. Нейните поговорки станали много популярни и всички използвали нейните думи. Тя говорела за всички теми от живота – за Бог, Йога, дхарма, атма (душата), връзките между хората и други. Тя била против механичните ритуали и суеверията. Животът й, нейният характер и поговорки изградили характера на хората около нея и създали традиция на любов, търпение и толерантност, които се откриват в Кашмир дори и до днес. Дори днес нейните поговорки често се срещат в устата на хората от Кашмир. Тя духовно е с тях и ги напътства.


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов