Когато имаме интензивно желание за нещо или някого, губим способността си
да мислим и здравия си разум. Към обекта на нашите желания прикрепваме
несъществуващи свойства и качества. Така
се увличаме по въображаемите качества на обекта на желанията ни, че ставаме за
смях. Това често можем да видим, когато сме привлечени към някого от другия пол
и се увлечем по него/нея. Нашите приятели и семейство се чудят какво виждаме в
този човек, когото смятаме за върха.
Това важи и за всеки друг обект на желание, който може да бъде кола, куче,
писалка, последният модел клетъчен телефон, някоя дреха или бижу. Чудим се как
така другите не оценяват нашия избор и желанието ни. Не можем да видим, че
желанието ни е поставило наочници и сме престанали да виждаме реалността. Този
урок ни се преподава от Тенали Раман в историята по-долу:
Раджа Кришнадева Райя управлявал Царството Виджайнагар. Бил добър цар и
работел за благото на поданиците си. Въпреки това, бил Царят и не можел да
понася някой да му се противопоставя или да го поправя. Един път царят сънувал
дворец. Бил красив и с артистичен дизайн и се носел във въздуха. Движел се от
едно място на друго съгласно желанията на собственика.
Царят се събудил внезапно и сънят изчезнал. Но образа на мечтания дворец го
преследвал. И така, той събрал министрите си и придворните и им разказал за
него. Никой не посмял да се изсмее на царя. Всички направили правилните шумове
и коментари и похвалили царя за великолепния плуващ във въздуха дворец. Тогава
царят обявил публично: този, който направи такъв дворец за мен ще получи за
награда сто хиляди жълтици.
Подмазвачите в двореца се събудили, когато чули обявата му. Царят сигурно
съвсем е полудял? Възможно ли е да се построи плуващ във въздуха дворец. Но не
посмели да кажат на царя, че желанието му е абсурдно и че той е полудял. След
няколко дни няколко старши министри и доброжелатели се срещнали на частна
аудиенция с царя и го информирали, че не е възможно да се построи такъв дворец
и той съществува само в сънищата. Но царят бил загубил способността си да мисли
трезво. Интензитетът на желанието за двореца го накарало да настоява, че е
възможно да бъде построен и че ще бъде построен на всяка цена. Той заплашил
министрите и доброжелателите с тежки последици за тях, ако не намерят архитект,
който да проектира неговия мечтан дворец.
Всички министри се обезпокоили и отишли за помощ при Тенали Раман, за да
убедят царя в безсмислеността на желанието му. Тенали Раман бил фаворит на Царя
и министър в двора му. Бил голям учен, философ и съобразителен и мъдър мъж.
Имал здрав разум и практичност. Съгласил се да им помогне.
Няколко дни по-късно стар човек дошъл в двора на царя като търсел
правосъдие. Заради напредналата си възраст, той едва можел да ходи. Царят го
попитал какъв е проблема и му обещал справедливост. Старецът се разплакал
горчиво. Всичките му спестявания били ограбени. Нищо не му било останало. Царят
се разгневил. Поискал от стареца да назове виновника и обещал да го обеси.
Старецът се поколебал и след това казал, че ще назове човекът, при условие, че
Царят му обещае, че няма да го накаже. След като царят му дал исканото
уверение, старецът казал: „Твое величество, ти си крадецът!”
Царят почервенял от гняв, но си спомнил обещанието. Старецът продължил: „Господарю,
снощи, аз сънувах, че ти дойде с твоя двор и министри и ми открадна пет хиляди
жълтици. Загубих всичките си спестявания!”
Царят едва сдържал гнева си. Той избучал на старецът с гняв: „Ти стари
глупако! Как можеш да претендираш, че това което си видял в съня си е реалност?
Сънищата не са истински. Те идват и си отиват в съня. „
Старецът отговорил: „Господарю, сънищата са истина. Ако твоя висящ във
въздуха дворец може да бъде истина, защо да не може моят сън да бъде истина?”
Старецът махнал перуката и брадата си и показал истинското си аз. Бил любимият
министър на царя – Тенали Раман. Поклонил се на царя и казал: „О, Благородни Господарю,
прости ми. Но не можах да намеря друг начин да те убедя. Царят избухнал в смях
и отбелязал, че Тенали е съобразителен и мъдър.”
Единственият начин да живеем живот на здрав разум, мир и баланс е чрез
мантра джапа със СитаРам и медитация. Следването на ученията на гуру ни
показва, как да преодолеем интензивните желания за материални неща и да
балансираме живата си с божествена любов и Блаженство.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов