петък, 10 август 2012 г.

Привързаност


Привързаността е емоционална връзка към някого или нещо. Това е усещането и чувството, че някои неща, собственост или хора ни принадлежат и че имаме права над тях.  Причината за привързаността е егото. Напълно сигурни сме, че нещо е наше и ще се бием с нокти и зъби за него. Привързаността може да касае хора, имоти, богатства, власт, секс, идеи, вяра, убеждения, религия и т.н. Привързаността води до възникването на особено чувство за притежаване на нещото и се превръща в поробване. Колкото повече привързаности имаме, толкова повече сме въвлечени в мрежите на света и толкова по- трудно става да се трансформираме и да достигнем Светлината. Тези, които искат да се освободят от светското робство и да постигнат просветление, трябва да изоставят всички форми на привързаност. Тази истина е илюстрирана от историята на монахинята и нейния син, която следва по-долу:

Една млада жена била омъжена, както бил обичай по онези времена, след уговорка между роднините и била достатъчно щастлива със съпруга си. Но след известно време копнежът за монашески живот станал доста силен и тя поискала разрешение от съпруга са и и неговото семейство да изпълни желанието си. Станала монахиня и последователка на Девадатта, брат на Буда. По това време тя не знаела, че е бременна от съпруга си. След няколко седмици, нейното състояние станало очевидно за всички. Поискали от нея да обясни състоянието си, да съблече монашеската роба и да напусне манастира.

Младата жена отказала, тъй като тя не била нарушила правилата на монашеството. Вместо това, тя напуснала Девадатта и отишла при Буда и станала негова последователка. Буда знаел, че тя не била нарушила правилата. Но за да запази доброто и име и дисциплината в манастира, Буда поискал публично изслушване на нейният случай в присъствието на Царя. Бременната майка била разпитана задълбочено от една от последователките на Буда. Тази жена установила, че младата жена наистина е забременяла, докато била съпруга, а не по-късно когато станала монахиня. Монахът, когото Будна назначил да наблюдава нейният случай, направил публична декларация, че монахинята е невинна. Всички се прибрали у дома си удовлетворени от начина, по който бил разрешен случай.

В очакваното време монахинята родила здраво момченце.  Царят на страната осиновил момчето. Когато то станало на седем години, детето разбрало, че майка му е монахиня. Детето напуснало двореца и отишло в манастира като послушник. Когато станала на двадесет години, станал монах. Отишъл в гората и практикувал учението на Буда много усърдно и постигнал просветление. Продължил да живее сам в продължение на дванадесет години. Майка му научила за него и отишла да се срещне с него. Тя била много развълнувана и не можела да спре радостните сълзи.

Монахът погледнал майка си с безразличие и незаинтересованост. Той казал: „Реагираш като нормална, светска майка, а не като монахиня. Не се ли научи на себе-контрол и непривързаност?” След това се отдалечил от нея. Той знаел, че ако я бил поздравил с любов, тя щяла да остане емоционално привързана към него и с това ще забави духовният й напредък. Майката била шокирана и разтърсена от суровото поведение на нейния син. Обхванал я пристъп на ужасна болка, който се трансформирал в непривързаност и тя изоставила всички емоционални привързаности. Тя практикувала ученията на Буда усърдно и постигнала просветление. Тя била разбрала истинската причина, поради която нейният син се държал така с нея.

Необходимо е да изоставим привързаностите и да се съсредоточим върху Бог. Това е много трудно. И така, нека  фокусът на нашата любов да бъде Бог и нека да изпълняваме задълженията си като богослужение и да предадем плодовете от цялата ни дейност на Него. Да правим СитаРам мантра джапа и медитация и да следваме учението на Гуру. Ако правим това, благодатта ще се спусне върху нас и ще достигнем духовна зрялост, когато всички привързаности ще отпаднат от нас също както зрелият плод пада от дървото.



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов