четвъртък, 23 август 2012 г.

Какво е Дхарма


В индуизма се говори за четири цели в живота – дхарма, артха, кама и мокша – добродетелен живот, спечелване на материални богатства, изпълняване на желанията и спасение. Също както в другите религии, Дхарма е едва важна тема от живота и в индуизма. Дхарма често се превежда като религия, дълг, добродетел или праведност. Дхарма е всички тези взети заедно и много още и обхваща много значения, като включва и личния духовен растеж.

Дхарма идва от санскритския корен „дхри”, което означава поддържане или подкрепа. Дхарма поддържа или подкрепя положителния ред на нещата в света и Вселената. Всички ние, които сме членове на обществото имаме дхарма да изпълняваме някой действия, чрез които ние поддържаме естествения ред на нещата в обществото и нацията. Мъжът, жената, детето, бащата, майката, работникът, членът не обществото, учителят, работникът, селянинът, полицията главата на държавата и т.н. – всички ние имаме дълг и задължения. Когато ние ги изпълняваме по правилния начин обществото и нацията функционират правилно и моралът и етиката се поддържат. При тези обстоятелства, културата цъфти и има прогрес във всички области на живота.

Детето има дхармата да се подчинява на родителите си, а родителите имат дхармата да пазят децата, да ги хранят, отглеждат и образоват и да ги напътстват по правилния път в живота. Учителят има дхармата да преподава правилното знание и мъдрост, които учат децата на етика и ценности и освен това помагат за изкарване на добра прехрана. Селянинът има дхармата да отглежда достатъчно зърно и различни други хранителни продукти за да изхранва обществото. Полицията има дхармата да поддържа реда и закона. Видяна от друга гледна точка, дхармата е извършването на нашите задължения със състрадание към всички същества. Тя представлява изпълнението на дълга ни с осъзнаване с любов и уважение. Тя е липса на ревност и завист, алчност и жестокост, докато извършваме задълженията си. Да изпълняваме нашата дхарма по този начин ни дарява с чистота, добрина и спокойствие.

Дхарма е думата, с която започва Багавад Гита. Багавад Гита ни учи, че е по-добре да изпълняваме собствената си дхарма, отколкото успешно да правим дхармата на друг. Можем и да не постигнем съвършенство като извършваме собствената си дхарма, но е необходимо да продължаваме, докато станем успешни. Когато изпълняваме собствената си дхарма успешно, обществото и нацията просперират. Където има разпадане на дхармата, има бунтове и хаос в обществото и тъканта на мирното съвместно съществуване в обществото се разкъсва. Необходимо е да изпълняваме нашата дхарма с най-доброто, на което сме способни и когато дхарма се установи в обществото, се появява мир и просперитет за всички. „Пази дхарма и тя ще те пази”.

Нашата дхарма се променя с напредването ни в живота. Дхармата на детето е различна от тази на ученика. Дхармата на младежa е различна, а по-късно, когато създаде семейство, дхармата му отново се променя. Дхармата на ученика е да учи и да се подчинява и да служи на своя Гуру. Дхарма на семейния човек включва много повече – изкарване на прехраната, грижа за съпругата и децата, и другите безпомощни членове на семейството и старите хора от семейството, участие в обществения живот и дейности, благотворителност, грижа за отшелниците, светците, религиозните организации, плащане на данъци и участие в държавните дела и постепенно работене за своята духовност. Полицай, който изпълнява дхармата на ученик и детето, което изпълнява дхармата на полицай правят адхарма или грешка(грях). С това те нарушават покоя и безопасността на обществото.

Дхарма или „дхри” има също така и значение на природата на обекта. Дхарма на водата е да бъде течна и мокра. Дхармата на огъня е да дава светлина и да изгаря. Дхармата на вятъра е да духа. Дхармата на тигъра е да убива и да се храни, когато е гладен. Каквато и да е специализацията на даден обект, която дефинира неговата природа – това е неговата дхарма. Бог е персонифицираната дхарма и целият космос се балансира от дхармата и праведноста на Бог. Трябва винаги да следваме своята дхарма. Трябва да изпълняваме задълженията си по правилния начин. Имаме дълг към нашата душа и Бог и ние трябва да изпълним тази дхарма като правим джапа със СитаРам, медитация и като следваме учението на гуру. 


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов