Величието на
Гуру – Гуру Махима се преподава и се подчертава в Утарканда на Тулси Рамаяна –
Шри Рамчаритманас. В Утарканда, последната глава на Шри Рамчаритманас, Тулсидас
говори за Махима или значението на Гуру и Бхакти Йога чрез учението на Кака
Бхусунди. Важността на Гуру и уважението, което трябва да му бъде дадено, ни е
преподадено чрез думите на Бог Шива.
Всеки гуру е бил
някога последовател-ученик и след това е станал Гуру. Оригиналният Гуру, който
не е имал Гуру е Шри Дакшинамурти – Бог Шива. Значението и статуса на Гуру са
осветлени от Бог Шива в случая с Кака Бхусунди. Преданоотдадеността на Бог и с
какво тя е свързана не може да бъде разбрана, освен ако не ни бъде преподадена
от Бог, който е източник на Любовта. Много е трудно да бъде разбран Бог чрез
абстрактна философия. Само тези, които са преживели и са слели с Бог знаят пътя
и красотата и чистотата на Бог. Само такива хора могат да ни учат как да ходим
по пътя на Бог. Такива хора се наричат Гуру. Човек, който е осъзнал Бог и се е
върнал отново във света, за да учи за Бог, е сам Бог. Никой не може да се слее
с Пламъка и Източника на Любовта, без да се превърне в същото нещо.
Бхусунди
разказва своята история на живота и неговия път до постигане на екстремална
Рама Бхакти. Когато той говори за живота си, можем да видим отраженията на
нашия живот и преживявания в неговия разказ. Роден в Айодхия, той бил арогантен
млад мъж. Макар да живеел в Айодхия той нямал любов и уважение за Шри Рама. Той
бил невъзпитан и груб към служителите и преданоотдадените на Шри Рама. Бил
последовател на Бог Шива. Срещнал Гуру, който бил голям почитател на Шива и
освен това уважавал и обичал Шри Рама. Гуру пренебрегнал арогантността и
гордостта на Бхусунди и го приел за ученик и му дал мантрата на Бог Шива. Освен
това му дал учението, знание и мъдрост.
Гуру виждал
неправилното поведение на своя последовател към служителите и преданоотдадените
на Шри Рама. Укорявал го и му обяснявал, че наградата, произлизаща от Шива
Бхакти, е бхакти за Шри Рама. Бхусунди обаче бил изпълнен с его и не приемал
това, което Гуру му казвал. Смятал, че разбира по-добре от гуру за какво става
дума. Той мислел, че неговият Гуру е заблудена душа, която не познавала величието
на Бог Шива. Неговият Гуру разбирал какво става в душата му и се опитвал с
най-доброто, на което е способен, да му помогне да разбере истината. Един път,
когато Бхусунди правил джапа в храма на Шива, неговия гуру дошъл. Бхусунди не
станал и не се проснал да поздрави неговия Гуру. Игнорирал го и продължил с
неговата джапа, като си мислел, че е велик преданоотдаден на бог Шива, потопен
в боготворене.
Като видял
неуважението на Бхусунди, Бог Шива се ядосал и проговорил в храма: Ах ти глупак
такъв! Омръзна ми твоята арогантност. Сега ще те прокълна и ти няма да можеш да
избягаш от моето проклятие! Когато гуру чул това , той се обезпокоил, а и
младия Бхусунди започнал да трепери. Бог Шива продължил: тъй като ти беше
твърде мързелив и глупав, за да не станеш и да изразиш уважението си, когато
твоя Гуру влезе, ще те превърна в дебел, мързелив питон и ти ще живееш в дупка
в дървото! Като чул това ужасно проклятие, Гуру бил обхванат от страх и
състрадание за своя невеж ученик. Той отправил молитва към Бог Шива и изпял
стути (химна) – „Намами шамишана нирванарупам“, за смекчаване на проклятието.
Богът бил доволен от Гуру и го благословил с дара на неумиращата
преданоотдаденост. Гуру поискал да му бъде простено на Бхусунди. Богът дал
благословията си Бхусунди, след като премина много хиляди прераждания в низши
форми, като помни миналото си, накрая да достигне неумираща любов за Шри Рама.
Урокът, който
ние следва да научим е, че Гуру винаги е състрадателен и прощава на тези, които
го обиждат. Но бог няма да прости, на тези, които обиждат Гуру и такива хора ще
трябва да преминат през милиони животи в низши форми и да страдат безкрай.
Заради своя гуру, Бхусунди постигнал дълбока бхакти за Шри Рама, но трябвало да
изтърпи страданията на проклятието на Бог Шива. Да погледнем в себе си и да
видим безбройните пъти, в които нашето его е прокламирало, че ние сме по-добри
от Гуру и сме го осъждали. Да си спомним различните случаи, в които сме
проявили неуважение към Гуру, заради нашето его. Да се покаем и да не правим
отново такива неща. Само Гуру може да се намеси и да ни предпази от собствените
грешки и слабости, дължащи се на егото ни.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов