събота, 2 юни 2012 г.

Сева за родителите – като Път към Мокша

Един от най-лесните начини за спасение или мокша е служенето на родителите с любов и отдаденост. Родителите ни са ни родили и са грижили за нас, дали са ни образования и помогнали да се впишем в живота и е много трудно да им се отплатим. В естествения ход на нещата, когато сме малки и неспособни , те са се грижили за нас и когато те остареят и станат не- способни, ние трябва да се грижим за тях. Да обичаме родителите си и да им служим не е трудно. Това е носещ удоволствие начин да се отблагодарим малко за това, което те са направили, когато ние сме имали нужда от помощ. Древните текстове ни учат: Матру Дево Бхава, Питру Дево Бхава – майката е Бог, бащата е Бог. Когато виждаме Бог в родителите си и им служим с любов, ние сме на бързата линия към спасението. Самото Божествено ни уважава и се грижи за нас, когато се грижим за родителите си. Това е историята на Пундарика и неговата сева към неговите родители, което се оказал неговия кратък път към спасението или мокша.

Пундарика бил разглезен син на добри родители. Той  бил пристрастен към хазарта, пиенето и жените. Неговите родители се опитали да му помогнат да влезе в правилния път, но без успех. Когато се гневил, той ги изхвърлил от къщата им, продал всичко възможно и продължил да се наслаждава на живота. След като му свършили парите, проститутката го напуснала, а приятелите му го изоставили. Тъжен, той се разхождал в близката гора, било привечер, когато видял един ашрам. Тъкмо щял да влезе в него, когато видял три много грозни жени да влизат в ашрама. Те били покрити с язви и гной и били наистина мръсни. Видял, че почистват ашрама. След това влезли в колибата за кратко и излезли. Били трансформирани в лъчезарни красиви жени. Пундарика бил привлечен от тях и тръгнал да говори с тях. Като го видели, и трите се превърнали в другия си болен и грозен образ. Той бил шокиран от това и поискал да му бъде обяснено, защо се случва това. Трите жени казали, че те са реките Ганг, Ямуна и Сарасвати. Хората идвали, къпели се в чистите им води и оставяли мръсотията на тяхната карма в тях, като те самите се пречиствали. Те били дошли  в ашрама, където Кукутта Муни живеел с неговите родители. Те служели на Муни и чистели неговия ашрам и преди да си тръгнат получавали даршан от него. Лъчезарността на добротата на Муни, който служел на родителите си, ги очиствала и им помагала да постигнат предишната им чистота. На следващата вечер те идвали отново, като носили мръсотията и кармата на милионите, които се били къпали в тях, за да служат на Муни и с това да се пречистят.

Пундарика бил крайно изненадан от лошата карма, която си бил навлякъл. Разбрал, че греховете му са повече от лошите карми на милионите, които се къпели ежедневно в трите свещени реки.  Разкаял се горко за грешката към родителите си. Намерил ги. Взел ги обратно у дома и започнал да се грижи за тях с любов и преданост. Умът му бил фиксиран постоянно върху Шри Кришна, а ръцете и тялото му служели на родителите му. Неговият смаран за Бог и безкористната сева привлекли бог към него както мощен магнит привлича железни пластини. Пундарика нямал време да ходи в храма. Така бог дошъл в неговия дом за да го види. Почукал на вратата и Пундарика отворил като казал: О, Боже, моля те почакай, тъй като в момента масажирам краката на баща си. Бог отговорил:  тук навън вали. Пундарика му подхвърлил една тухла, а Бог стъпил на нея, за да запази краката си сухи. След масажа, Пундарика трябвало да готви, чисти, пере, да носи вода и още много други задачи. Бащата на Пундарика се събудил и попитал кой е чукал на вратата. Пундарика казал, че Шри Кришна чака отвън. Баща му поискал да поканят бог вътре. Шри Кришна дал мокша на неговите родители и останал на същото място, където той чакал Своя бхакта, стоящ на тухла, с ръце на кръста. Благодарение на Благодатта от тази сева, правена на родителите му, Пундарика се сдобил със спасение и постигнал Свещените крака на Шри Кришна.

Дари и днес, тази фигура на Шри Кришна е там, в Пандхарпур, където Бог дошъл да посети Пундарика. Там бог се нарича Пандуранга или Витхала и от този център безброй Светци и Сиддхи разпространяват посланието на бхакти и принципите не Санатана Дхарма, т.е. на Хиндуизма.  Поговорката да уважаваме родителите си я има във всички религии. Дори когато не сме съгласни с тях, трябва да ги уважаваме и почитаме, да се грижим за тях и да ги обичаме.  


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов