Един от
най-лесните начини за спасение или мокша е служенето на родителите с любов и
отдаденост. Родителите ни са ни родили и са грижили за нас, дали са ни
образования и помогнали да се впишем в живота и е много трудно да им се
отплатим. В естествения ход на нещата, когато сме малки и неспособни , те са се
грижили за нас и когато те остареят и станат не- способни, ние трябва да се
грижим за тях. Да обичаме родителите си и да им служим не е трудно. Това е
носещ удоволствие начин да се отблагодарим малко за това, което те са
направили, когато ние сме имали нужда от помощ. Древните текстове ни учат:
Матру Дево Бхава, Питру Дево Бхава – майката е Бог, бащата е Бог. Когато
виждаме Бог в родителите си и им служим с любов, ние сме на бързата линия към
спасението. Самото Божествено ни уважава и се грижи за нас, когато се грижим за
родителите си. Това е историята на Пундарика и неговата сева към неговите
родители, което се оказал неговия кратък път към спасението или мокша.
Пундарика бил разглезен
син на добри родители. Той бил
пристрастен към хазарта, пиенето и жените. Неговите родители се опитали да му
помогнат да влезе в правилния път, но без успех. Когато се гневил, той ги
изхвърлил от къщата им, продал всичко възможно и продължил да се наслаждава на
живота. След като му свършили парите, проститутката го напуснала, а приятелите
му го изоставили. Тъжен, той се разхождал в близката гора, било привечер,
когато видял един ашрам. Тъкмо щял да влезе в него, когато видял три много
грозни жени да влизат в ашрама. Те били покрити с язви и гной и били наистина
мръсни. Видял, че почистват ашрама. След това влезли в колибата за кратко и
излезли. Били трансформирани в лъчезарни красиви жени. Пундарика бил привлечен от
тях и тръгнал да говори с тях. Като го видели, и трите се превърнали в другия
си болен и грозен образ. Той бил шокиран от това и поискал да му бъде обяснено,
защо се случва това. Трите жени казали, че те са реките Ганг, Ямуна и
Сарасвати. Хората идвали, къпели се в чистите им води и оставяли мръсотията на
тяхната карма в тях, като те самите се пречиствали. Те били дошли в ашрама, където Кукутта Муни живеел с
неговите родители. Те служели на Муни и чистели неговия ашрам и преди да си
тръгнат получавали даршан от него. Лъчезарността на добротата на Муни, който
служел на родителите си, ги очиствала и им помагала да постигнат предишната им
чистота. На следващата вечер те идвали отново, като носили мръсотията и кармата
на милионите, които се били къпали в тях, за да служат на Муни и с това да се
пречистят.
Пундарика бил
крайно изненадан от лошата карма, която си бил навлякъл. Разбрал, че греховете
му са повече от лошите карми на милионите, които се къпели ежедневно в трите
свещени реки. Разкаял се горко за
грешката към родителите си. Намерил ги. Взел ги обратно у дома и започнал да се
грижи за тях с любов и преданост. Умът му бил фиксиран постоянно върху Шри
Кришна, а ръцете и тялото му служели на родителите му. Неговият смаран за Бог и
безкористната сева привлекли бог към него както мощен магнит привлича железни
пластини. Пундарика нямал време да ходи в храма. Така бог дошъл в неговия дом
за да го види. Почукал на вратата и Пундарика отворил като казал: О, Боже, моля
те почакай, тъй като в момента масажирам краката на баща си. Бог
отговорил: тук навън вали. Пундарика му подхвърлил
една тухла, а Бог стъпил на нея, за да запази краката си сухи. След масажа,
Пундарика трябвало да готви, чисти, пере, да носи вода и още много други
задачи. Бащата на Пундарика се събудил и попитал кой е чукал на вратата.
Пундарика казал, че Шри Кришна чака отвън. Баща му поискал да поканят бог
вътре. Шри Кришна дал мокша на неговите родители и останал на същото място,
където той чакал Своя бхакта, стоящ на тухла, с ръце на кръста. Благодарение на
Благодатта от тази сева, правена на родителите му, Пундарика се сдобил със
спасение и постигнал Свещените крака на Шри Кришна.
Дари и днес,
тази фигура на Шри Кришна е там, в Пандхарпур, където Бог дошъл да посети Пундарика.
Там бог се нарича Пандуранга или Витхала и от този център безброй Светци и Сиддхи
разпространяват посланието на бхакти и принципите не Санатана Дхарма, т.е. на Хиндуизма. Поговорката да уважаваме родителите си я има
във всички религии. Дори когато не сме съгласни с тях, трябва да ги уважаваме и
почитаме, да се грижим за тях и да ги обичаме.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов