В Безкрайното
Съзнание се е появила мисъл и тя e довела до
Сътворението. Тъй като нищо не съществува извън Съзнанието, цялото Сътворение е
направено от съзнание. Животът във формата на растения, насекоми, животни,
птици, риби, човек и т.н. възниква,
когато формите са създадени от материя. Тези форми били направени от смес от
трите гуни и от искра от Върховната Душа и Универсалната Шакти навлязла в материята, за да й даде живот. Когато вечно
живото същество - душата - влезе в контакт с материалната природа, добрината,
действието и ленноста я ослепяват. Душата, която се съдържа в тялото е
подложена на обуславяне от трите начина (модуса, гуни) и (по този начин) те я
управляват.
Вечната Сила се
нарича Пуруша. Сътвореното се нарича Пракрити. Пуруша е отвъд гуните на сатва,
раджас и тамас – добрина, действие и леност. Нашите действия в материалния
свят са продиктувани от смес от трите гуни вътре в нас. Във всеки един момент
една от трите гуни преобладава над другите. В такъв момент мислите, действията
и реакциите ни се управляват от тази гуна, която доминира. Именно заради това
ние откриваме в себе си смес от противоречия. Има моменти, когато сме мили,
обичащи и спокойни. В други моменти сме страстни, ентусиазирани и пламенни и
искаме да действаме, да работим и да постигаме резултати. Освен това има и
време, в което сме лениви, сънливи и не ни е грижа за никого и за нищо и нямаме
зъдръжки да предизвикаме болка на другите, с думи или дела. Необходимо е
постоянно да намаляваме тамас в нас, за да могат раджас и сатва да преобладават
в нас през по-голямата част от времето. Това ни прави добри и духовни хора.
Когато, обаче, пожелаем да осъзнаем Бог и да се слеем с Него, трябва да отидем
отвъд трите гуни. Отвъд трите гуни се намира първоначалното състояние на
Съзнанието, от което сме произлезли. Само тогава можем да се слеем с Вечното
Съзнание.
Шри Рамакришна
илюстрира качествата на трите гуни в тази случка, която често разказвал: Имало
едно време един богаташ, който пътувал, като носел със себе си доста съкровища
и богатство. Трябвало да премине през гъста гора, която била обитавана от
разбойници. Както се очаквало, заобиколили го трима разбойници, които го
нападнали и ограбили. Първият крадец казал: Взехме всичко от този човек. Хайде
да го убием, за да не отиде в полицията и да се оплаче от нас. И вдигнал ножа
си да го убие. Вторият крадец казал: Няма смисъл да го убиваме. Хайде да го
завържем и да го оставим тук. Така няма да може да отиде до полицията и можем
да избягаме в безопасност. Така, разбойниците завързали богаташа със здраво
въже, оставили го и си тръгнали. След известно време, третия разбойник се
върнал обратно при богаташа, отвързал го и
го пуснал да си ходи. Отвел го от гората до шосето и казал: Върви по
този път и лесно ще намериш дома си. Богаташът бил благодарен и предложил
подслон на третия разбойник. Третият разбойник отказал, защото бил търсен от
полицията. Още веднъж, посочил му правилния път и си отишъл.
Първият
разбойник, който казал: Взехме всичко от този човек. Хайде да го убием, за да не
може да отиде до полицията и да се оплаче от нас, е тамас. Той вреди и
разрушава. Вторият разбойник, който предложил да го вържат, е раджас. Раджас ни
омотава и въвлича в различни активности и ние забравяме за Бог. Третия
разбойник, който освободил богаташа, отвел го извън гората и му показал
пътя към дома, е Саттва. Саттва ни показва пътя към Бог. Саттва е пълeн с доброта, любов и състрадание. Но
богаташът е трябвало да изостави дори и саттва, за да се прибере у дома сам.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов