събота, 16 юни 2012 г.

Бог е отвъд трите гуни

В Безкрайното Съзнание се е появила мисъл и тя e довела до Сътворението. Тъй като нищо не съществува извън Съзнанието, цялото Сътворение е направено от съзнание. Животът във формата на растения, насекоми, животни, птици, риби, човек и т.н. възниква, когато формите са създадени от материя. Тези форми били направени от смес от трите гуни и от искра от Върховната Душа и Универсалната Шакти навлязла в материята, за да й даде живот. Когато вечно живото същество - душата - влезе в контакт с материалната природа, добрината, действието и ленноста я ослепяват. Душата, която се съдържа в тялото е подложена на обуславяне от трите начина (модуса, гуни) и (по този начин) те я управляват.

Вечната Сила се нарича Пуруша. Сътвореното се нарича Пракрити. Пуруша е отвъд гуните на сатва, раджас и тамас – добрина, действие и леност. Нашите действия в материалния свят са продиктувани от смес от трите гуни вътре в нас. Във всеки един момент една от трите гуни преобладава над другите. В такъв момент мислите, действията и реакциите ни се управляват от тази гуна, която доминира. Именно заради това ние откриваме в себе си смес от противоречия. Има моменти, когато сме мили, обичащи и спокойни. В други моменти сме страстни, ентусиазирани и пламенни и искаме да действаме, да работим и да постигаме резултати. Освен това има и време, в което сме лениви, сънливи и не ни е грижа за никого и за нищо и нямаме зъдръжки да предизвикаме болка на другите, с думи или дела. Необходимо е постоянно да намаляваме тамас в нас, за да могат раджас и сатва да преобладават в нас през по-голямата част от времето. Това ни прави добри и духовни хора. Когато, обаче,  пожелаем да осъзнаем  Бог и да се слеем с Него, трябва да отидем отвъд трите гуни. Отвъд трите гуни се намира първоначалното състояние на Съзнанието, от което сме произлезли. Само тогава можем да се слеем с Вечното Съзнание.

Шри Рамакришна илюстрира качествата на трите гуни в тази случка, която често разказвал: Имало едно време един богаташ, който пътувал, като носел със себе си доста съкровища и богатство. Трябвало да премине през гъста гора, която била обитавана от разбойници. Както се очаквало, заобиколили го трима разбойници, които го нападнали и ограбили. Първият крадец казал: Взехме всичко от този човек. Хайде да го убием, за да не отиде в полицията и да се оплаче от нас. И вдигнал ножа си да го убие. Вторият крадец казал: Няма смисъл да го убиваме. Хайде да го завържем и да го оставим тук. Така няма да може да отиде до полицията и можем да избягаме в безопасност. Така, разбойниците завързали богаташа със здраво въже, оставили го и си тръгнали. След известно време, третия разбойник се върнал обратно при богаташа, отвързал го и  го пуснал да си ходи. Отвел го от гората до шосето и казал: Върви по този път и лесно ще намериш дома си. Богаташът бил благодарен и предложил подслон на третия разбойник. Третият разбойник отказал, защото бил търсен от полицията. Още веднъж, посочил му правилния път и си отишъл.

Първият разбойник, който казал: Взехме всичко от този човек. Хайде да го убием, за да не може да отиде до полицията и да се оплаче от нас, е тамас. Той вреди и разрушава. Вторият разбойник, който предложил да го вържат, е раджас. Раджас ни омотава и въвлича в различни активности и ние забравяме за Бог. Третия разбойник, който освободил богаташа, отвел го извън гората и му  показал  пътя към дома, е Саттва. Саттва ни показва пътя към Бог. Саттва е пълeн с доброта, любов и състрадание. Но богаташът е трябвало да изостави дори и саттва, за да се прибере у дома сам.

Пътят към Дома на Бог е една дълга стълба. Саттва е последното стъпало на стълбата. След нея следва вратата към Дома на Бог. За да влезем в Дома на Бог, трябва да изоставим стълбата зад себе си, дори и последното й стъпало, и едва тогава вече можем да влезем. Едва когато сме отминали стълбата направена от тамас, раджас и саттва, можем да влезем в Дома на Бог.  Не можем да познаем Божественото освен, ако не сме се издигнали над трите гуни. 


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов