Животът е
сложен. Чистият ум, обаче е нещо просто. Той е истинен и непосредствен. Той е
интелигентен, чувствителен и реагира на обстоятелствата по положителен начин и
не е обвързан с предишни кондиционирания. Реагира от изходната точка на
вътрешна убеденост и свобода на мисленето. Чистият ум няма време да се
забавлява със фалш или заблуди.
Умът има четири
качества: способността за разграничаване, различаване (дискриминативно мислене,
вивека), способност да разсъждава без предварителни условия (откъснатост, вайрагия), способност да
прощава (шама) и интензивно тъгуване за освобождение (мумукштва). Когато в
човек се развият добре тези характеристики, той живее с чист ум и живота му е
чудесен. Той вижда света с чисти очи и има правилната и висшата реакция на
всички събития в живота. Когато има правилното разбиране за хората и събитията,
няма проблеми.
Когато живеем с
правилното осъзнаване на Аза като Универсалното съзнание, умът е много по-малко
вероятно да стане жертва на изкушенията и желанията. Чистият ум има
способността да вижда красотата и хармонията независимо от вилнеещите нужди и
изискванията на живота. Той може да отиде надълбоко в проблемите на живота и да
намери лесно правилните решения. Може да види през само- наложените
ограничения, неоснователните предположения, ограниченото знание и да открие и
определи сърцевината на проблема и да предложи уместно решение. Той е стабилен
и може да види разликата между реалното и нереалното.
Чистият ум се
издига от нивата на светското до нивата на божественото и вижда Бог във всичко.
Той се наслаждава да прави всичко живо щастливо. Той не се налага на другите и
не иска услуги от другите. Човекът с чист ум живее се осъзнаване на висшите
цели в живота и ги удовлетворява, изпълнява. Да разгледаме живота на един такъв
човек:
Имало едно време
един цар на име Рантидева. Той обичал и бил щедър с поданиците си. Той бил с
откровен и чист умът и виждал в другите само доброто. За него цялото творение
било отражение на Бог Шри Хари (Бог Вишну). Той давал щедри дарения на
нуждаещите се и се отнасял с уважение към бедните, старите и младите, мъже и
жените еднакво. Вярвал, че е направен цар и му е дадено богатство, за да служи
на всички. Той бил много популярен измежду поданиците си и бил известен със
способността си да решава проблемите и да дава правосъдие. Рантидев ходил по пътя на бхакти към Шри Хари
и изпълнявал ежедневните си задължения като богослужение на Бог.
Един път
настанал голям глад. Рантидева споделял храната в хамбарите си с всички. Раздал
цялото си богатство на бедните. Той и семейството му сядали да ядат едва след
като всички други вече се били нахранили. Имало дни, когато той и семейството
му гладували. Гладът продължавала и се влошил още. Рантидева бил гладувал в
продължение на 48 дни, когато някой му донесъл паница с каша, направена от
брашно, захар и гхи. Овладян от глад и жажда, той и семейството му седнали да
ядат. На вратата ,обаче, се появил стар Брамин, който търсел храна. Рантидева
го приел с уважение и му предложил част от храната. Когато седнали да ядат, на
вратата се появил просяк. Лицето му било измъчено от глад и царят предложил и
на него част от храната. След това на вратата се появил прислужник с няколко
кучета и просил храна. Царят му предложил останалата храна.
За Царя и
семейството му не останала храна и те седнали да пият по глътка вода. Точно в
този момент се появил човек от низша каста, изтощен и умиращ от жажда. Царят видял
в него форма на Шри Хари и му предложил
водата, като отправил молитва към Бог: О, Щри Хари, дай ми сила да помогна на
всички мои поданици. Нека да бъда твой инструмент в служенето на всички. След
като човекът изпил водата, той изглеждал освежен и освен това, с изненада цар
Рантидева установил,че умората, гладът и жаждата се оттеглили от него и той се
чувствал освежен и подмладен. Майа, илюзорната сила на Шри Хари, се появила
пред него. Тя го благословила и му дала огромни богатства. Умът на Рантидева
бил абсорбиран във формата на Шри Хари и той отказал богатствата, тъй като на
него не му били останали желания. Майя
изчезнала и се появила очарователната, сияйна форма на Шри Хари. Рантидева го
боготворил и поискал от него благословията умътт му винаги да бъде слят с бога.
То станал велик йогин и накрая постигнал спасение. Всичко това било възможно
заради чистия ум на Рантидев, неговата любов и служене на поданиците и на
всички живи същества.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов