Думата „кирти”
означава да възхваляваш, а киртан е пеене във възхвала на Бог за целите на неговата прослава и увеличаване на нашата
бхакти. Киртанът е мелодично пеене за Лийла на Бог. Когато участваме в киртан,
поддържаме жив пламъка на бхакти, който гори ярко в нашето същество. Когато има
хармонично пеене с емоции на любов и отдаване, е лесно умът да бъде фокусиран върху песните и
да бъде изпълнен с любов за Бог. Лесно е за всеки да участва в киртан и ползата
от него е незабавна. Когато се пее киртан, в емоцията на бхакти бхава, е лесно да загубиш себе си и да пееш и
танцуваш за/в славата на бог. При такива условия, когато попадаме в различно
състояние на съзнанието, се случва велика трансформация в нас и нашата бхакти
се задълбочава.
Измежду великите
личности, които са били известни с киртаните си, бил например Мъдрецът СукаДев –
синът на Веда Вяса. Мъдрецът Сукадев изпял 18 000 слоки (стихове) на
Шримад Бхагавад на група светци и Риши за спасението на МахаРаджа Пракишт.
Мъдрецът Сукадев бил винаги в единение с Божественото и когато такъв човек
изпълнява киртан, всички слушащи се пренасят в мистичната реалност/свят на
любовта към Бог.
Мъдрецът Сукадев
бил велик син на Веда Вяса. Той бил мистик и се бил слял с цялото Творение. Той
бил реализирана душа и по-напреднал от неговия баща Веда Вяса, който събрал
Ведите и Пураните. Един път, когато го нямало, неговият баща Веда Вяса го
повикал: Сука, къде си? И дърветата в гората прошепнали: Аз съм тук. Аз съм тук.
Мъдрецът Сука бил
момче на 16 години и умът му бил винаги установен в ПараБрахман. То бил Нития
Муктаатма от раждането си – което означава, че би роден реализиран. Нямал
съзнание за тялото си и се разхождал гол. Един път, Веда Вяса последвал сина си
Мъдреца Сукадев, докато той минавал през гората. Мъдрецът Сукадев минал покрай
езеро, където много жени се къпели. Жените се усмихнали на Мъдреца Сукадев и продължили
да се къпят, те не били повлияни от него макар, че били голи и се къпели, а СукаДев
също бил млад и гол. Когато видели Веда Вяса да идва към езерото, те събрали
дрехите си и се облекли от благоприличие, макар че Веда Вяса бил стар и бил
Риши. Като забелязал това странно поведение от страна на жените, Веда Вяса
поискал да му обяснят, защо са прикрили голотата си, когато той дошъл, но не са
когато СукаДев минавал на близо. Жените отговорили, че той Веда Вяса бил
осъзнавал разликите в пола, а неговият син Мъдрецът СукаДев бил се слял в
единение с цялото творение и не правил разлика между мъж и жена.
Шримад Бхагавад
бил изпята като киртан от Мъдрецът Нарада на ВедаВяса, която я изпял на сина си
Мъдреца Сукадев. Сука имал перфектна памет и можел да рецитира цялата Шримад
Бхагавад
без пропуски и
грешки. Мъдрецът СукаДев я изпял за Махараджа Парикшит, когато Парикшит бил
прокълнат да умре след 7 дни и бил дошъл в гората Наимишарания, където се били
събрали всички мъдреци и светци и мъдрецът Сукадев изпълнил киртан за случките
от Лийла и инкарнациите на Бог Вишну. В продължение на седем дни и нощи
мъдрецът СукаДев не се хранил и не пил (вода). Бил напълно потопен в киртана. А
Махараджа Парикшит, който бил в екстаз и блаженство от слушането на чудесните
случки на Шри Кришна, също не бил се хранил и пил вода. Киртанът на Мъдреца СукаДев пренесъл Парикшит
в друг план/плоскост на съществуване и в края на седмия ден той бил ухапан от
змията и загинал внезапно. Тъй като той бил напълно фокусиран върху името,
формата и възхвалата на Бога, той бил освободен от светските привързаности и се
сдобил с Върховното Блаженство на Себе Реализацията.
Редовното правене
и участие в киртан в домовете из цялата страна ще доведат до велика промяна. Ще
има по-малко насилие и престъпност и хората ще бъдат по-честни и по-спокойни.
Бхакта или предано отдадените на Бог развиват в себе си качества на здрава
работа, дисциплина, безкористност и състрадание. Когато тези качества се
използват в ежедневието, това прави и индивидуалния и колективния живот на
хората успешен, проспериращ и ги води към Върховната Сила.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов