неделя, 8 април 2012 г.

Арчанам – Нава Видха Бхакти

Арчанам е процесът по преданоотдадено служене. Това е пуджа или процесът по богослужение или боготворене на божеството. Навсякъде по света хората имат олтари, където поставят снимка, картини, идоли или свещени книги и им дават почитанията си, и правят богослужение като запалват свещ, ароматна пръчица и предлагат цветя, плодове и храна. Арчанам се прави в домовете или в храмовете или в други места за богослужение. Всичко, от което се нуждаем, е божество, снимка или свещена книга и можем да му правим каквото си пожелаем богослужение или боготворене. Може да бъде простичко или с множество компоненти (сложно орнаментирано). В храмовете арчанам се прави от властите на храма и е ритуално и сложно орнаментирано. Посетителите преданоотдадени могат да предложат и проста, и сложна арчанам според възможностите и желанията им. Арчанам е петият метод на богослужение, за който се говори в Нава Видха Бхакти, преподадена от Шри Рама на Шабари.

Арчанам у дома се прави с прости мантри като „Джай Шри Рам” или „СитаРам” или „Ом Нама Шивая” или с което име на Бог ни харесва. Богослужещият повиква Аллах, Иисус, Заратустра, Буда или Махавира. Пеенето на името с преданоотдаденост, запалването на маслена лампа или свещ и ароматна пръчица, поставянето на цветя са част от ритуала по арчанам. В Индия хората пеят 1008 имена на Бог Вишну или 1008 имена на Шри Лалита Деви за богослужение и за всяко от имената дават цвете. Информацията и ритуалите за арчанам са дадени в свещените текстове. Когато ще се прави сложно орнаментирана и ритуална арчанам, текстовете се следват в най-големи подробности. Сатиянараянам Пуджа е един пример за ритуален и сложно орнаментиран арчанам.

В храмовете в Индия арчанам е много сложно орнаментиран с пеене на ведически мантри и ритуали. На Божеството в храма се гледа като на живо. Бог присъства във всеки атом на творението. Той е пространството. Пространството или Безформения Бог е труден за боготворене. Чрез мантрите, енергията на пространството се извиква във вятъра, от вятъра в огъня, от огъня енергиите се пренасят във водата. Тази вода се излива върху божеството и така се освещава (идола на) божеството. От тогава насетне божеството става живо. Посредством ежедневни арчанам енергиите на божеството се увеличават и когато отидем да се молим в такива храмове, живите енергии там удовлетворяват молитвите ни. Божеството в храма се къпе, облича във фини дрехи и накичва със скъпоценности и се прави сложно орнаментирано богослужение, дава се храна и вода. Вечерно време има ритуал за поставяне на Бог да спи, а сутрин ритуал по събуждане на Бог. Такива ритуали доставят удоволствие на човека, тъй като той се идентифицира с тях и като прави такива ритуали в храмовете, той получава даршан, благословии и благодат и неговите молитви получават удовлетворение.

В Бхагавад Гита Бог Кришна казва: аз съм най-доволен когато ми предложите плод,  цвете, листо  или само вода. Не всеки може да си позволи материалите, които са необходими за ритуално богослужение. Заради това Шри Кришна казва, че ако можем да си позволим (да купим) плод и му го предложим, той е доволен. Ако не можем да си позволим плод, можем да предложим цвете, ако нямаме цвете, можем да предложим листо, а ако нямаме и това дори, можем да му дадем просто една лъжица с вода и той ще бъде доволен от това. Много е лесно да удовлетвориш Бог.

В пътя на Кундалини Маха Йога ние следваме пътя на ментална арчанам. Бог и Гуру се извикват в нас, в нашите сърца. Правим боготворене със Сиддха Мантрата СитаРам или с Гуру мантрата, която ни е дадена. Правим боготворенето толкова просто или сложно, колкото пожелаем. Бог е Царят на Вселената и ние можем да му предложим най-царската възможна арчанам в нашите сърца. Можем да използваме най-свежите и ароматни цветя, да го къпем в искрящите води на Ганг и да му даваме най-красивите копринени роби, блестящи бижута, царски трон да седи на всяко красиво място, което изберем. Можем да му предложим да яде пие от най редките деликатеси. Можем да го боготворим с цялото се същество и преданоотдаденост. Такова богослужение се смята за най-висшето.

Арчанам, направена от цар Притху, се смята за най-висшата възможна. Поради неговото богослужение земята се нарича Притхви. Редовната арчанам създава свещена атмосфера у дома и поддържа сърцата и домовете ни в покой.  



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов