четвъртък, 12 април 2012 г.

Падасеванам – Бхарат

Падасеванам – служенето в Свещените Нозе на Бог е друг начин на Бхакти. В индуизма на Нозете на Бог се обръща особено внимание, тъй като ние падаме в Нозете на бог с пълно отдаване и търсим помощ и защита. Падасеванам е част от Нава видха Бхакти преподадена от Шри Рама на Шабари. Когато правим джапа с мантра или повтаряме името на Бог и отправяме молитва към него, ние се фокусираме върху нозете на Бог и се предаваме на Него. Падасеванам означава също да бъдем привлечени със силно желание към мисленето, смаран на лотсовите Нозе на Бог. Заедно с постоянното мислене за Светите нозе на Бог, посещението на храмове, гледането на формата на Бог, показана там, обикалянето около формата на Бог и около храмовете, посещението на свети места, къпането в свещени реки всичко това е част от Падасеванам. Практикуването на тези практики на Падасеванам ни помага да напреднем по духовния път.

Шри Маха Лакшми, Шакти на Шри Вишну прави Падасеванам на Шри Вишну непрестанно. Шри Вишну лежи върху СешаНаг върху  Ширясангар, океанът от мляко в Йога нидра като подхранва света и се грижи да нуждите на цялото творение, а Шри Маха Лакшми седи в неговите нозе, като ги масажира и с това му дава комфорт. Тя прави падасеванам бхакти.

Величието на благодатта от Нозете на Шри Рама е описано добре в Рамаяна. Ахилия е била прокълната от нейния съпруг Риши Гаутама заради това, че била в състояние на неосъзнаване и поради това била подлъгана да влезе в погрешна връзка с бог Индра. Поради проклятието, тя се превърнала в камък и лежала в ашрама, като чакала Шри Рама да дойде и да я спаси. Когато мъдрецът Вишвамитра завел Шри Рама в изоставения ашрам, прахът от нозете на Шри Рама докоснали Ахилия и тя се трансформирала отново в живо същество. В нейната възхвала на Шри Рама, Ахилия казва, че животът й бил изпълнен, когато прахът от нозете на Шри Рама я докоснали.

Гуха, племенният Цар на Нишадите, превел с лодката си Шри Рама, Маа Сита и Шри Лакшман през реката Ганг така, че те могли да отидат на другия бряг и да продължат пътешествието си към гората за техния период на изгнание. Гуха вече бил чул за трансформацията на Ахилия в жива плът от камък. Той използвал това за оправдание да изпълни падасеванам на Шри Рама. Той казал на Шри  Рама, че  иска да измие праха от неговите нозе така, че когато седнат в лодката, тя да не се превърне в жена. Той умил нозете на Шри Рама във водите на Ганг и изпил водата като  прасад. След това ги предел през реката.

Бхарат, братът на Шри рама е изтъкнат пример за Падасеванам. Когато Шри Рама отишъл в изгнание, Бхарат тръгнал след него и го помолил да се върне. Шри Рама отказал, тъй като той изпълнявам думата на Своя Баща. Така Бхарат взел Падука, чехлите на Шри Рама и ги носил на главата си и ги инсталирал на трона в Айодхия. Той боготворил Падука на Шри Рама ежедневно и управлявал царството като слуга на Шри Рама. Падука на Шри Рам Управлявали царството. Предаността на Бхарат към Шри Рама и неговата Падасеванам с за пример. Покоят, напредъкът и просперитет на царството на Айодхия, когато било управлявано от Падука на Шри Рама, били забележителни.

Хануманджи със своята Бхакти и сева спечелил сърцето на Шри Рама и винаги бил поставян да седи при лотосувите му нозе, готов да прави сева. Нанди, бикът, който бил най-великият преданоотдаден на бог Шива, винаги седи при нозете на Бог Шива, готов да прави сева.

Падасеванам се прави за Гуру чрез докосване на нозете на Гуру със смирение, предаване и бхакти и чрез следване на учението и практиките преподавани от Гуру. Извършването на задачите, дадени от Гуру в духа на сева и бхакти, е също  Падасеванам. Може да не сме физически близо до Гуру или Бог, но това не ни пречи да правим умствено боготворене или Падасеванам и да живеем в отдаденост и бхакти.   


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов