Киртан е пеене
на името на Бог с голяма любов, вяра и чувство. Бхакта, обичащите Бог, се
събират заедно и пеят неговото име на обществено място. Това е празник на
бхакти и любовта към Бог. Те използват музикални инструменти като хармониум,
цимбали мриданга и други. Това е вторият метод на бхакти формулиран в Нава
Видха Бхакти, преподадени от Шри Рама на Шабари. Киртанът е част методите на богослужение
в повечето религии. Последователите се събират заедно в място за богослужение, зала
или в къщата на някой от тях и пеят възхвала за Бог и го боготворят. Хоровото
пеене в църквите на западния свят, пеенето на суфи в близкия изток, бхаджаните
на изтока и далечния изток са все киртани. Това е един от най-лесните методи за
постигане на божествено съзнание.
Ние сме привлечени
към музиката и пеенето. Привлекателността на музиката е едно вродено привличане,
което съществува от безпаметни времена. Мелодичната музика, звукът на
гласовете, които хармонично се издигат и ритъма, звъна на цимбалите,
хипнотичното биене на барабаните или мриганда винаги са били привлекателни за
човека. Когато към тях се добави красив текст, възниква чувство и любов и
музиката се превръща в божествена и в
начин за привличане на божественото.
Маймунският ум
на човека рядко остава на едно място. Нашите умове бродят из множество места в
едно и също време, особено, когато се опитваме да се фокусираме при медитация
или джапа. При киртан, където има хармония, ритъм, чувства и любов в музиката,
за нашият ум е по-лесно да се фокусира и да бъде абсорбиран в Бог. Когато умът
се абсорбира в святото има и историите за Бог, светските желания и светския
живот намаляват силата на хватката си върху нас. Нашата бхакти и отдаване се
увеличават. Киртанът създава вибрации и божествена атмосфера, в която ние се
възвисяваме и напредваме по пътя към себереализацията. Киртанът е начин за себепрочистване
и бхакти. Той не е сцена, на която се демонстрират тренирани гласове или
вокален талант.
Мъдрецът Нарада
ходи по Вселената и пее името на Бог. Мъдрецът Вяса, който е събрал Ведите и е
написал МахаБхарата също е пеел за славата и за възхвала на Бог в химните си.
Неговият велик син, Мъдрецът Сукадев, е изпълнявал киртан за Махараджа Парикшит
в продължение на седем дни и нощи. Мъдрецът Сукадев пял във възхвала на
Върховното и за аватарите на Бог на земята и на Неговата Лийла. Великите светци
и мъдреци, които се били събрали там, за да го чуят, били пренесени в
трансцедентално състояние чрез този киртан, а Махараджа Парикшит постигнал
спасение/освобождение в края на седмия ден. Киртанът на Мъдрецът Сукадев е Шримад
Бхагавад. Мъдрецът Валмики изпял цялата Рамаяна и също така я преподавал на
синовете на Шри Рама – Лава и Куш. Лава и Куш пеели Рамаяна в двора на Айодхия
и очаровали Шри Рама и неговите
поданици.
Велики
светци като Тукарам и Мийрабай постигнали спасение чрез Киртан. Тукарам
композирал много абханги на езика марати, които сега се разглеждат като
съкровища на литературата на Марати. Неговите абханги се разбират лесно от обикновения
човек и се ценят високо от образованите. Когато той пеел, всички хора от областта се
присъединявали пеели възхвала на Бог Витала. Когато Мийрабай пеела, слушателите
били развълнувани до сълзи и плачели, докато тя изливала любовта си към Шри
Кришна. Движението бхакти се разпространило бързо като пожар из цяла Индия
заради киртаните на велики светци като Тияграджа, Намадев, Сакубай,
Пурандардас, Кабир, Тулсидас, и други. Те пеели мистични разкази на езика на
обикновения човек и го учели да обича Бог. В Кали Юга – ерата, в която живеем
днес, киртанът е един от най-лесните начини за увеличаване на бхакти и за
ходене по пътя на Бог.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов