понеделник, 2 април 2012 г.

Киртан – Нава Видха Бхакти

Киртан е пеене на името на Бог с голяма любов, вяра и чувство. Бхакта, обичащите Бог, се събират заедно и пеят неговото име на обществено място. Това е празник на бхакти и любовта към Бог. Те използват музикални инструменти като хармониум, цимбали мриданга и други. Това е вторият метод на бхакти формулиран в Нава Видха Бхакти, преподадени от Шри Рама на Шабари. Киртанът е част методите на богослужение в повечето религии. Последователите се събират заедно в място за богослужение, зала или в къщата на някой от тях и пеят възхвала за Бог и го боготворят. Хоровото пеене в църквите на западния свят, пеенето на суфи в близкия изток, бхаджаните на изтока и далечния изток са все киртани. Това е един от най-лесните методи за постигане на божествено съзнание.

Ние сме привлечени към музиката и пеенето. Привлекателността на музиката е едно вродено привличане, което съществува от безпаметни времена. Мелодичната музика, звукът на гласовете, които хармонично се издигат и ритъма, звъна на цимбалите, хипнотичното биене на барабаните или мриганда винаги са били привлекателни за човека. Когато към тях се добави красив текст, възниква чувство и любов и музиката се превръща  в божествена и в начин за привличане на божественото.

Маймунският ум на човека рядко остава на едно място. Нашите умове бродят из множество места в едно и също време, особено, когато се опитваме да се фокусираме при медитация или джапа. При киртан, където има хармония, ритъм, чувства и любов в музиката, за нашият ум е по-лесно да се фокусира и да бъде абсорбиран в Бог. Когато умът се абсорбира в святото има и историите за Бог, светските желания и светския живот намаляват силата на хватката си върху нас. Нашата бхакти и отдаване се увеличават. Киртанът създава вибрации и божествена атмосфера, в която ние се възвисяваме и напредваме по пътя към себереализацията. Киртанът е начин за себепрочистване и бхакти. Той не е сцена, на която се демонстрират тренирани гласове или вокален талант.

Мъдрецът Нарада ходи по Вселената и пее името на Бог. Мъдрецът Вяса, който е събрал Ведите и е написал МахаБхарата също е пеел за славата и за възхвала на Бог в химните си. Неговият велик син, Мъдрецът Сукадев, е изпълнявал киртан за Махараджа Парикшит в продължение на седем дни и нощи. Мъдрецът Сукадев пял във възхвала на Върховното и за аватарите на Бог на земята и на Неговата Лийла. Великите светци и мъдреци, които се били събрали там, за да го чуят, били пренесени в трансцедентално състояние чрез този киртан, а Махараджа Парикшит постигнал спасение/освобождение в края на седмия ден. Киртанът на Мъдрецът Сукадев е Шримад Бхагавад. Мъдрецът Валмики изпял цялата Рамаяна и също така я преподавал на синовете на Шри Рама – Лава и Куш. Лава и Куш пеели Рамаяна в двора на Айодхия и  очаровали Шри Рама и неговите поданици.

Велики светци като Тукарам и Мийрабай постигнали спасение чрез Киртан. Тукарам композирал много абханги на езика марати, които сега се разглеждат като съкровища на литературата на Марати. Неговите абханги се разбират лесно от обикновения човек и се ценят високо от образованите.  Когато той пеел, всички хора от областта се присъединявали пеели възхвала на Бог Витала. Когато Мийрабай пеела, слушателите били развълнувани до сълзи и плачели, докато тя изливала любовта си към Шри Кришна. Движението бхакти се разпространило бързо като пожар из цяла Индия заради киртаните на велики светци като Тияграджа, Намадев, Сакубай, Пурандардас, Кабир, Тулсидас, и други. Те пеели мистични разкази на езика на обикновения човек и го учели да обича Бог. В Кали Юга – ерата, в която живеем днес, киртанът е един от най-лесните начини за увеличаване на бхакти и за ходене по пътя на Бог.


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов