събота, 14 април 2012 г.

Атма Ниведана

Атма Ниведана е най-високият връх на Бхакти, любовта към Бог. Тя представлява самопредаване на Бог с цяло тяло, ум и душа. Преданоотдаденият няма собствена идентичност. Той я оставя и се отдава напълно в Бог. Преданоотдаденият няма желания, подтици, его, не изпитва болка, тъга  или печал. Не иска нищо друго освен да обича Бог заради самото обичане. В такова състояние на отдаденост, преданоотдаденият разбира, че каквото и да му се случи е дело на Бог и е само за негово добро. Той вижда събитията на удоволствие, болка, на възвишеност и потиснатост като благословия от Бог. Той е винаги балансиран и спокоен. Неговият ум е вечно потопен в Бог. Той разглежда света като сцена, а себе си като кукла в ръцете на Бог, който е кукловодът. Той работи и живее като инструмент в ръцете на Бог. Това е последната стъпка в бхакти или Нава Видха Бхакти, обяснени от Шри Рама на Шабари. 

Душата е искра от Бог. Тя е облечена със съзнание и сетивни органи и гуни – качествата на добрина, страст и инерция. Душата облича тялото и живее на земята в различни форми, за да изпълни желанията си в съответствие с нейните гуни, качества. В различните форми, в които живее на земята, душата се отдалечава от първоначалното състояние и забравя божествената си природа. Тя сама се въвлича напълно в материалния свят и в света на сетивните удоволствия. Тъй като желанията й не се изпълняват, има постоянни очаквания и егото надделява постоянно душата страда ужасно. С натрупването на карма и увеличаване на страданието, човек се обръща към Бог и се моли за освобождаване от болката и страданието. Това е началото на бхакти, любовта към Бог. След като се освободи от болката, човек търси богатство, жена, семейство, дом, земя и т.н., за да да живее добър живот. След това развива интерес да разбере за Бог и започва да търси знания за него. Накрая започва да обича Бог заради самото обичане.

Нава Видхи Бхакти е логичен път за развитие и разработване на бхакти, който завършва на върха си с предаване на тялото ума и духа на Бог и постигането му, и неговата любов като отплата за това. Започваме пътят си към бхакти с желанието да слушаме за славата и величието на Бог и различните му аватари и други прояви на Божественото – Шравана. След това се наслаждаваме на пеенето за Бог и възхваляването му – киртана.
С появата на любов към Бог у нас, ние започваме постоянно да мислим за неговото величие, Любов и Състрадание и Великолепие – Смарана.
Започваме да боготворим Бог, като падаме в краката на Бог – Падасева.
Започваме да правим систематично богослужение на Бог в съответствие с ритуалите, при които получаваме вътрешно удовлетворение – Арчанам.
Към този момент нашата бхакти вече е развита достатъчно и виждаме любимата ни форма на Бог във всички същества и обекти и в нас се развива почитание или нагласа за Вандана към всичко живо и природата – Вандана.
След като вече имаме уважение към всичко живо в нас се появява нагласа за служене на цялото човечество – Дасия.
Сега връзката ни с Бог е много силна и той се превръща в нашия най-близък, най-мил и най-добър приятел – Сакхия.
Това ни води  до последната стъпка на пълно предаване, тотално отдаване на Волята на Бог – Атма Ниведана.

Животът на светците и Бхагавад Гита ни учат на важността на себе отдаването като единствен начин да постигнем Върховното. Шри Кришна учи Арджуна, че само и единствено себе-предаването ще му донесат покой и ще го освободят от всички грехове. Себеотдаването води до преодоляване на егото и индивидуалното съзнание и придобиването на Абсолютно съзнание. Искрата, която е душата ни, се слива със светлината на Бог. Човек се слива с Бог и смъртният се превръща в безсмъртен. Той живее в света като съвършена душа. Няма карма и няма задължения. Живее живот, потопен в блаженство.

Гопите на Вриндаван обичали Шри Кришна като Върховното и били напълно отдадени в Него. Цар Бали също бил напълно отдаден в Бог, предложил му тялото, ума и душата си. Така те постигнали върховното. 


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов