вторник, 17 април 2012 г.

Как да се справяме с опонентите си

Където има двама души, има три или повече мнения. Дори и в един единствен човек могат да се открият много мнения по една и съща тема. Когато има разлика в мнения, има и конфликти, триене и проблем за установяване чие мнение е по-висше. Има много начини за справяне с проблемите и разликите в мненията. Древната Индуска философия преподава четири начина за справяне с опонентите: сама, дана, бхеда и данда.

Сама: Сама е методът на помирението. Винаги е по-добре да се справяме с опонента си по дипломатичен начин и да решим проблема с най-малкото възможно количество конфликт. Разликите в мненията се изглаждат чрез обяснение, здрав разум и логически обяснения. Сама може да бъде използвана по четири различни начина:
Можем да хвалим опонента на базата на неговия произход, лични качества, професия, добра природа, богатство, ученост, красота, мъдрост и др. Можем да направим връзка с опонента по кръвна линия, по сватовска линия, ако сме ученици на един и същи Гуру,  гимназия, университет, или ако принадлежим към едно и също съобщество, каста, селище, град, област или други общи неща.

Можем да посочим предимствата и взаимните ползи, които и двете страни ще получат, когато проблемът бъде разрешен.
Когато врагът е вътрешен враг можем да му дадем почитания и да укротим тенденциите му да скандалничи.

Дана: когато Сама или помирението не работи, използваме дана. Дана означава да предлагаме подаръци, за да се помирим с човека. Това е прословутият морков, който се дава на упоритото магаре, когато не желае да се помръдне.
Можем да предложим на опонента пари, услуги и други, за да го спечелим. Накратко, подкупваме го на премине на наша страна. Подаръци могат да се дадат за разплащане на задължения, за връщане не нещо получени, дарение или за позволи на опонента да задържи нещо.

Бхеда: където добрите думи не работят, дипломацията няма стойност, подаръците и услугите са пренебрегнати, необходимо е да се предприеме по-сурова стъпка. Бхеда означава посяване на несъгласие или разногласие. Това е създаване на триене и взаимна подозрителност между членовете на опозицията. Може да бъде и заплашване на някой от тях. Посяват се слухове и когато взаимното сътрудничество и доверие на опозицията е разклатено, става по-лесно те да бъдат преклонени и да се постигне съгласие. Това е изкуството на селективното дискриминиране и диференциране, за да се уредят въпросите.

Данда: Данда е използването на сила. Където добрите думи, подаръците, създаването на търкания и разрушаването на сътрудничеството и лоялността не работят, остава само използването на сила. Това включва разрушаване на врага, собствеността и свободата му. Може да бъде във формата на грабеж  или заплаха за смърт.

Виждаме много случаи на Сама, Дана, Бхеда и Данда в древните индийски текстове. Когато Хануман отива в Ланка, за да търси Сита Маа, той се среща с Равана в царския му двор. Той възхвалява Равана, Силата и мощта му като Цар, знанието на Ведите и Шастрите, владеенето на музиката и фините изкуства, богатството, смелостта му и завладяването на много други царства. След като е апелирал към него и му е направил комплименти по този начин, той иска Равана да не разваля доброто си име и репутация като открадва лоялна  съпруга и я задържа против волята й. Когато Равана отказва да го слуша, той предизвика Раван и му казва, че ще бъде победен и създава страх във всички. След това подпалва Ланка и наказва Равана за неговите грешки.

Тази древна техника е полезна и приложима и днес . Винаги, в началото, използвайте меки думи и истинска, ласкава реч, за да обясните и разрешите проблемите.     



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов