Атма Ниведан е
кулминационната точка на пътешествието на бхакти, което душата предприема по
пътя си към Бог. Любовта към Бог не е епизод, който трае една вечер. Тя идва
постепенно и разцъфва бавно, сладко и повишава разбирането и знанията на
преданоотдадения. Страданието идва при почитателя поради собствената му карма и
липса на разбиране на правилата на Вселената. Почитателите получават
преживявания на любовта на Бог и започва да разбира законите на вселената и
Бог. Със задълбочаването на неговата бхакти, той постига състояние като за него
престава да съществува всичко друго освен Бог и неговата любов. Това е атма
ниведана – пълно и окончателно предаване
на Бог. Този стадий води до сливане на аза с Бог и себе-реализация.
Атма ниведана е
изоставяне на собственото ни его и поклон с предаване на Бог. Тя е приемане на
изискванията на Бог за пълноценна любов независимо от последиците. Почитателят
е достигал до критична точка, където той прави скок във вярата и предава тялото
си ума и душата си на Бог и наградата на този скок е огромна, както може да се
види от Цар Бали, който е великолепен пример за Атма Ниведана:
Бали бил велик
цар надарен с качества като кураж, щедрост, търпение и силна воля. Той изпълнил
сто ашвамедха ягна – огнено богослужение от специфичен тип, което дава на
правещия ягната голяма сила и власт. Ягната вярвала успешно и Боговете се
страхували от крайния и резултат, тъй като Бали бил демон, асура. Те помолили
Бог Вишну да ги спаси от възможна катастрофа.
Бог Вишну се
въплътил в аватара Вамана, джуджето. Той е родил от Адити, която била
изпълнявала тапас, за да спаси децата си, които били девата, богове. Бил нисък.
Когато пораснал до подходящата възраст, била извършена церемония по
прохождането му. Тъкмо по това време Бали изпълнявал стотната ягна. Бог Ваман
отишъл до мястото на изпълнение на ягната, за да търси дарения, които съгласно
обичая били давани обилно на брамините.
Когато Бог
Вамана стигнал на мястото на ягната, неговият божествен вид и излъчване
завладели всички присъстващи. Те били омагьосани от малката прекрасна форма на
Бог Ваман. Бали, който бил също впечатлен от личността на Бог Ваман, му
предложил трона си и поискал да знае какво може да направи за него. Бог Ваман
похвалил Бали и неговата линия от предшественици
за щедростта и добронамереността и поискал земята, която можел да отмери с три
крачки. Бали бил изненадан и се изсмял на ниския ръст на Бог Ваман. Подканил го
да поиска повече земя и други дарения. Но Бог Ваман му казал, че ще бъде
удовлетворен само от три мерки земя и ако човек не е доволен от това, което
има, никога няма да бъде удовлетворен, защото желанията са безкрайни.
Бали се съгласил
да изпълни желанията на Бог Ваман. Неговият учител, Шукраачария разпознал Бог
Вишну и предупредил Бали, че има уловка и ще бъде надхитрен и победен. Бали
отказал да послуша учителя си , тъй като решил, че след като самият Бог на
вселената бил дошъл при него да иска дарение, бхикша, той бил голям късметлия и
благословен и трябвало да даде на Бог Ваман това, което той искал. Бог Ваман
трансформирал тялото си в гигантска форма. С първата си крачка той обхванал
цялата земя. С втората цялото небе. Не останало място за третата му крачка.
Тогава Бали навел глава в преклонение и предаване и предложил главата си, за да
може да направи Бог Ваман третата си крачка. Бали бил доволен, че спасил името
си и репутацията си на щедрост и великодушие. Бог Ваман стъпил на главата на
Бали и го благословил. Бали бил отнесен тутакси в света „Сутала” който е дори
още по-възхитителен от рая. Бог Вишну бил доволен от атма ниведана на Бали и го
направил цар на Сутала и останал там
като негов пазач.
Бхагавад
Гита говори за кармарпан – даване на кармата на Бог, самарпан – предаване на
Бог и атма ниведан – пълно себоотдаване на Бог. Това е най-висшето ниво на
бхакти, което може да бъде постигнато.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов