четвъртък, 5 април 2012 г.

Смаран – Нава Видха Бхакти

Смаран е да поддържаш постоянно в ума си името на Бог. Това е постоянно живеене в Бог и Неговата Слава. За смаран няма изисквания за специално време и място. Смаран се прави винаги и навсякъде. Това е непрекъснато и ненарушимо поддържане на името и формата на Бог в съзнанието. Смаран е да помним за Бог в добри и лоши времена, при здраве и болест, в младостта и старостта, през деня и нощта, и постоянно. Смаран е още един от методите на бхакти, преподадени от Шри Рама на Шабари в Нава Видхи Бхакти.

Смаран е непрекъснат поток от постоянно поддържане на мисълта за Бог в съзнанието, припомняне на Бог. Няма фиксирано, конкретно и специфично време, в което да си спомняме за Бог. Бог се помни постоянно, докато сме в съзнание. Когато се прави практиката на смаран, поддържането на името и формата (на Бог) в съзнанието се пренасят в съня и сънищата, и така дори нощите ни се превръщат в част от нашето боготворене. Седенето на асана и правенето на джапа, ходещата джапа също са смаран. Слушането на историите за Бог – Шравана и постоянното спомняне на Неговата слава и величие и постоянното им обсъждане и говорене за тях също е смаран.

Когато се прави смаран за върховното, умът съзнателно се ангажира в мислене и медитиране върху името и формата на Бог и неговите велики Лийла, мистериозни дела в този свят. Когато умът е ангажиран по този начин, силата на хватката на гнева, похотта, алчността, отмъстителността, привързаността, гордостта и властта върху ума намалява. Свещеното име е като огън, който изгаря нашите карми и отрицателни качества и ние ставаме по-спокойни и умиротворени. Мислите и действията ни стават достойни за бхакта.

В Бхагавад Гита, Бог учи на смаран, изключителното и постоянно припомняне/мислене на/за Бог. Шри Кришна казва на Арджуна: О! Партха, аз мога лесно да бъда постигнат от упорития Йоги, който постоянно си спомня за мен и не мисли за друго нещо (едно насочена преданоотдаденост). След като ме постигнат, тези Махатма, велики души, не се прераждат повече, което е източникът на болката и не вечно, те достигат до върховното съвършенство (Мокша).

Бог трябва да се помни, също както влюбения, който е напълно овладян от неговата любима; както кравата, която пасе на полето, но постоянно си спомня за телето, което е у дома на собственика; като скъперника, който брои монетите си отново и отново; като еленът, който, омагьосан от натрапчивата мелодия на вийна, не забелязва промъкващия се ловец; като нощната пеперуда, която е запленена от пламъка и лети около него и накрая го прегръща и изгаря в него; подобно на пчелата, която жужи около ароматни цветя; подобно на рибата, която не може да живее без водата и умира дори когато е отделена за кратко време от нея. Като човека, който не може да живее без въздуха дори няколко минути.

Гопите от Вриндаван помнели/мислели за  Кришна постоянно. Те се занимавали с ежедневните си занимания на готвене, чистене и грижа за семейството, грижа за кравите и телетата, доене, правене на извара, биене на масло и продаване на маслото в град Матхура. Във всеки едни момент от живота им, техните умове и мисли били фокусирани върху омагьосващата форма на младия Шри Кришна и неговите пакости и така те не мислели и не говорили за нищо друго. Друва и Прахлад също правели смаран на Бог и постигнали неговата Благодат и Любов.

Ние сме божествени създания, които временно пребивават на земята. Нашият живот не се състои предимно в ядене, сън, работене и игра. Ние сме тук, за да осъзнаем истинската си природа и да се върнем в Божествения си Дом. Когато правим смаран на Бог и го помним без прекъсване, докато правим ежедневните си задължения и предлагаме резултатите от работата си на Него и приемаме всичко, което получаваме като Благословия от Него, ние правим живота си свещен.  Постоянното спомняне на Бог и Неговото Свято Име ще ни даде разбиране защо нещата се случват в нашия живот и ще бъдем в състояние да се носим по течението на живота без усилие. Покой, любов и благодат , които потичат от смаран на Бог изглаждат нашия път и ние се движим без усилие през живота. Като помним Бог постоянно, ние се сливаме с него. Нека смаранът на СитаРам да бъде винаги с нас.   


 Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов