събота, 21 април 2012 г.

Дхарма – Цар Шиби

Ришите от древните източни традиции дълбаели надълбоко, за да открият причините за човешкото раждане и съществуване. В медитацията си те са сливали на най-висшите нива на осъзнаване и били в състояние да видят, че Върховната Сила е причината за възникване на космоса и цялото творение във всичките му измерения. Съзнателните и несъзнателните същества са част от тази Велика сила. Тази Върховна Сила съществува във всеки човек. Искрата на Върховната Душа осветява и  огрява отвътре всяко същество като неговата индивидуална душа. Поради това, всеки един от нас е част от Върховната Душа. Ние сме тук, за да осъзнаем нашето Върховно Аз и това пътешествие на нашият живот е описано от Древните като четирите Пурушартха, цели на живота.

Дхарма е първата Пурушартха на живота. Тя е добросъвестно живеене. Тя е подредено и холистично живеене. Става  дума за живеенето и политиката – нека всички да живеят заедно в съвършена хармония и взаимно разбиране. Дхарма ни прави чувствителни към другите и на кара да се грижим за другите. Тя ни прави състрадателни и ни помага да разберем болката на другите и да предприемем стъпки за да облекчим болката им. Когато ходим по пътя на Дхарма, разбираме, че сме част от огромно универсално семейство и че нашите действия – мислени, думи и дела следва да бъдат съгласувани с това настина холистично разбиране.

Това е историята на Цар Шиби, който бил велик последовател на дхарма: Цар Шиби принадлежал на Рагхувамшам. То бил  предшественик на Шри Рама. Той бил велик Цар и бил известен с това, че бил последовател на дхарма. Имал дълбоко разбиране за правилата и основните положения на дхарма и за дхармата на един Цар. Той бил мил и щедър. Славата му се разнесла по земята и по небесата. Бог Индра бил любопитен да провери дали цар Шиби наистина е толкова велик, колкото неговата репутация казвала. С помощта на Бог Агни, Богът на Огъня двамата отишли да изпитат цар Шиби. Бог Индра приел формата на свиреп ястреб, а Бог Агни приел формата на гълъб.

Цар Шиби бил в градината си и правел дарение на нуждаещите се, когато изведнъж пърхащ гълъб кацнал на китката му. В очите му имало страх и болка. Царят Шиби изпитал съжаление за гълъба и го погалил нежно с ръце, обещал му безопасност и убежище. Незабавно, изотзад долетял ястреб с висока скорост и се опитал да грабне гълъба от ръцете на Царя – когато Царят попречил на ястреба, той ядосано казал: О Царю, дай ми моята жертва. Аз първи я проследих и подгоних. Царят казал, че бил обещал защита на гълъба и не можел да го даде. Ястребът се разстроил и казал на царя: Твоята дхарма (дълг) е да защитиш гълъба и ти го направи. Но на мен ти отказваш храна, на която имам право. Аз съм гладен. Дай ми подходяща храна, за да утоля глада си. Да ми дадеш храна също е дхарма. Ще убиеш ли друг живот, за да ми дадеш храна?

Цар Шиби предложил плът от себе си еквивалентна на теглото на гълъба. Той отрязал части от плътта си и ги поставил на везната като използвал гълъба като мярка. За изненада на всички гълъбът бил много тежък. Никакво количество плът отрязана от тялото на царя не балансирало везните. Така, накрая царят сам седнал на везните и те се балансирали. Крал Шиби казал на ястреба: О Ястребе, везните се балансираха. Изяж мен и остави на мира гълъба.

В този момент от небето заваляли цветя над Царя и ястребът и гълъбът възприели техните истински форми. Бог Индра казал на цар Шиби, че той бил дошъл да то изпита и да види дали наистина е мъж на честта, който държи на думата си и е последовател на дхарма. Те го благословили неговото име и слава да бъдат вечни и да бъде пример за пример за дхарма. Раните по тялото на Царя оздравели и той станал силен и здрав като преди това. Живял дълго и управлявал мъдро и добре. Дори и днес името му е добре известно с неговите дела на благотворителност и дхарма.    



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов