неделя, 25 ноември 2012 г.

Трениране на ума

Умът ни е част от нас. Идентифицираме се с умовете си толкова интимно, че виждаме тялото и ума си като наша основна идентичност. Виждаме мислите и ума си като нас и рядко свързваме себе си с душата си. Знаем истината, че тялото е временен дом на душата ни. Знаем също така, че умът произвежда мисли, въпреки това се идентифицираме напълно с мислите си. Тренирането на тялото и ума са важни за доброто здраве. За да имаме добро здраве, се нуждаем от физически упражнения и да се храним с подходящи храни. Необходимо е да контролираме и да наредим на тялото си да да прави физически упражнения, да се свива и разпуска (разтяга). Необходимо ни е да насочваме и да контролираме езика си към правилните храни. За да бликаме от умствено здраве, се нуждаем от контрол върху ума и мислите ни.

Умът ни е вечната маймуна, която подскача постоянно и внезапно насам-натам. Умът ни живее в миналото и в бъдещето. Постоянно бърбори за възможности, за „ако“ и за „но“. Рядко е тук и сега, в настоящия момент.  Не обсъжда неща, които се случват в момента. Изпълнен е с желания. Има безкраен списък с мераци и изисквания. Разярява се, желае страстно, прави планове за отмъщение, има привързаности и отива в депресивно състояние, ако желанията му не се изпълнят. Притеглян е в различни посоки от петте сетива и подкача и се стрелка насам-натам, за да изпълни желанията си. Умът постоянно е подбуждан от егото в безсмислени разговори за собствената ни важност, самозаблуди, себевеличаене и осъждане. Всяко нещо от външния свят привлича ума и умът измерва всичко като отсъжда по скалите  „харесвам - не харесвам”, „искам-неискам”. В ума няма покой и не ни оставя да живеем в покой.

Често чувстваме, че умът е част от нас и поради това следва да се подчинява на командите ни. Когато му наредим да бъде спокоен и тих и когато поискаме да медитираме, той би следвало да ни слуша. Но това се случа рядко, много рядко. Умът постоянно търчи наоколо, тъй като постоянно го дърпат петте сетива. Напълно логичен и разбираем е въпросът: „Защо ми е необходимо да медитирам. Това е „моят ум“. Би трябвало да ме слуша и да медитирам от самосебе си. Защо пстоянно се разпилява наоколо като песъчинки по плажа?”

Рамана Махариши получил този въпрос и му отговорил по характерния за него неповторим начин. Когато въпросът бил повдигнат,  една катеричка била родила няколко бебета. Майката-катерица била уловена и изядена от котката и голямата любов и състрадание на Рамана Махариши го превърнали в тяхна майка, която да се грижи за тях. Клетка била поставена в залата за медитация, малките бебета катерички били поставени в нея и за тях се грижели ежедневно. Няколко дни по-късно бебетата-катерички избягали от клетката, когато котката била също в залата за медитация. Рамана Махариши станал бързо, изловил бебетата катерички една по една и ги поставил на безопасно място вътре в клетката и залостил здраво вратичката.

След това Рамана Махариши обяснил на един от предано отдадените си последователи, който задал въпрос за ума: „Тези бебета-катерички не са достатъчно зрели, за да знаят опасностите на света. Те не осъзнават опасностите в света. Не осъзнават опасността ,произлизаща от котката и могат да бъдат изядени за много кратко време. Когато станат по-големи и зрели, те ще могат да долавят опасността, да  избягат и да се скрият. Докато това време дойде, ние трябва да прибираме катеричките в клетката и да ги пазим. Ситуацията е същата с нашия ум. Умът ни не разпознава, че когато отива във външния свят, ще страда. За това продължава да отива навън поради невежеството си. Когато узрее и излезе да се разходи, ще бъде в безопасност. До тогава, трябва да придърпваме ума си навътре в нас. Трябва да полагаме усилие и да медитираме. След като станем силни в медитацията си, ще бъде безопасно да пускаме ума си навън. Той може да долови опасностите, да избяга и да се скрие и да се пази.”


Външният свят е изпълнен с  капани и опасности. Умът ни лесно може да попадне в капаните му. Умът ни не е в състояние да медитира сам по себе си. Трябва да тренираме ума си чрез мантра джапа, медитация и като следваме учението на Гуру. Само като отведем ума навътре и го пазим, можем да го опазим в безопасност, докато узрее и стане силен да се движи в света, без да бъде наранен или унищожен. Да не губим нито момент и да правим редовно практиката на СитаРам мантра, медитация и като следваме учението на Гуру.



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов