петък, 25 май 2012 г.

Дори костите му говорили!


Екстремна бхакти – Чокамела




Пандхарпур е религиозен център на Махаращра от много отдавна. Много велики светци са били родени тук или са посетили това място и са боготворели Шри Пандуранга (Шри Кришна). Този център на богослужение бил контролиран от брамините, който сурово съблюдавали кастовата система  и поради това много велики последователи (преданоотдадени) на Пандуранга станали жертва на мъчения от тяхна страна. Историята на Чокамела, неговата крайна (екстремална) бхакти и неговите страдания са истинска случка, която се развива в онези дни, когато Брамините контролирали поклонническия град.

Чокамела бил роден в кастата Махар, низша каста, и не му било позволено да ходи в храма. Той бил голям поклонник на Пандуранга. Тъй като не го пускали в храма, той заставал близо до външните стени и пеел името на Пандуранга и танцувал в екстаза на своята бхакти за неговия Бог. Поклонниците се събирали около него и слушали песните му и това дразнело и разгневявало свещениците Брамини в храма.

Някои поклонници се подигравали на Чокамела, като казвали, че бог му е сърдит, тъй като не му е позволено да влиза в храма. Чокамела са натъжавал от тези подхвърляния. Едни път той бил много измъчен и отчаян и легнал да спи, без да се е хранил. Тъмнината на нощта се разкъсала от брилянтна светлина и бог се появил пред него, хванал го за ръката и го повел към светая светих на храма. Чокамела се страхувал да влезе в светая светих. Бог казал, че светая светих на храма е винаги в тъмнината на суеверните практики на свещениците и последователи и че тя се осветила  от бхакти на Чокамела.

Чокамела попитал Бог за това как да живеят предано-отдадените поклонници, за да постигнат мокша (спасение). Тогава Бог назовал три неща: Първо: трябва да постоянно да пеят името на бог постоянно. Каквито резултатите били получавани в предишните юги (епохи) с извършването на ягна, същите резултати можело да бъдат постигнати чрез приемането и постоянното помнене и пеене (припяване)  на името на Бог. Второ: Поведението – поклонникът трябва да може да преодолява гнева, ревността, привързаността, похотта, силното чувство за собственост и да практикува ненасилие,  безкористна любов, търпение и целомъдрие (целибат). Трето: компанията на добри хора или сатсанг. Преданоотдадените почитатели трябва да се събират редовно на сатсанг. Това дава подкрепа на нашата вяра и практики и ни предпазва от липсата на вяра в Бог. Сатсанг и пази в присъствието на Бог.

На другата сутрин, когато Чокамела бил открит вътре в храма, свещениците го наказали, като го прогонили от другата страна на реката. На Бог му липсвали толкова много песните на Чокамела, че той се появил в колибата му и вечерял с него. Жената на Чокамела  накапала с кисело мляко Бог и Чокамела й се ядосал. Един от свещениците си помислил, че Чокамела му се кара на него и го ударил. Свещеника след това отишъл да се изкъпе в реката, защото бил докоснал недосегаем и отишъл в храма. Там той открил пръските от киселото мляко върху дрехите на Бог, а бузата му зачервена и подута. Свещеникът осъзнал какво се е случило и са втурнал към къщата на Чокамела и поискал прошка. Бог нагласила тази сценка, за да  покаже на всички величието на Чокамела.

Едни ден Намадева, отишъл в храма и открил, че по лицето на Бог текат сълзи. Бог му казал, че Чокамела е умрял и че, иска костите му да бъдат погребани през храма. Чокамела бил загинал при инцидент и имало масово погребение на всички хора, които били загинали при този инцидент. Намадева попитал Бог: как да различа костите на Чокамела от костите на другите, които загинали заедно с него. Бог казал: „вземи костите и ги постави близо до ухото си. Чокамела практикуваше толкова много джапа с моето име (нама джапа), че неговите кости продължават да припяват името Пандуранга Виттал ”.

Намадева отишъл на мястото на инцидента и започнал да взима костите и да ги доближава до ухото си и да слуша. Чул, че някои от костите пеели Пандуранга Виттал Пандуранга Виттал Пандуранга Виттал. Името на бог така било проникнало в Чокамела, че то ехтяло в костите му. Намадева събрал тези кости и ги погребал пред храма на Пандуранга. Дори и днес предaноотданите последователи посещават това място преди да влязат в храма. Нама Джапа или Смаран за Бог трябва да бъда правена по този начин така, че да проникне в цялото ни същество , и от клетките , костите и косата ни да ехти името на Бог. 


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов