четвъртък, 10 май 2012 г.

Да ви удари светкавица, както мен ме удари!

Екстремна форма на бхакти – Бхама Кхепа

Бхакти е любов към Бог. Това не е бледа и разредена любов. Това не е любов, която се чувства в продължение на един час, когато седим и правим джапа или медитация. Нито е един ден на любов, събота, петък или неделя, когато отиваме на местата за богослужение и отравяме молитви към Бог. Това е любов, която отива отвъд разума и логиката. Това е нелогична любов и самопредоставяне на Силата на Вселената. Бхакта, или обичащият Бог, не вижда друго освен любимата  си форма на Бог и се обръща към Него обезумял от любов. Само когато човек развие такива дълбини на любовта към Бог, той може да се приближи до Бог. Любовта трябва да е необяснима и дълбока. Бог иска изцяло напълно отдадена любов от нас. Когато станем в състояние да Му дадем себе си с такава дълбочина на отдаването и любовта, Той става наш завинаги! Само изключителната любов е начин да повикаме Бог при нас.

Животът на светците от Индия и от целия свят ни показват примери за такава любов и преданоотдаденост на Бог. Мийра пеела и танцувала пред нейния Гиридхар, Тукарам, ходел по пътищата и зовял Витала, Гора Кумбха танцувал в глината и правил гърнетата като зовял Пандуранга и с всяка нишка, която изплитал Кабир, той зовял Рама. Днес разглеждаме случка от живота на Бхама Кхепа и неговата екстремална любов за Маа Тара от Тарапитх.

Бхама Кхепа бил велик сиддха, които живеел в западен Бенгал. Той бил преданоотдадено чедо на Маа Тара. Научил основите на тантра стила на богослужение на Маа Тара от баща си и станал свещеник в храма след неговата смърт. Макар че бил велик сиддха, живеел и действал сам, като се държал  и говорел сякаш бил луд. Повечето хората мислели, че бил луд и бил смятан за ексцентричен, от тези, които го смятали за свой близък. Неговата преданоотдаденост към Майка Тара била толкова голяма, че тя се появявала пред него, разговаряла с него и се грижела за него. Заради странните си навици и поведение той бил заместен от други свещеници. Напуснал храма, без да се озлоби към свещениците, които го заместили.

Един път Бхама Кхепа бил в храма на Маа Тара през нощта и Я зовял с любов и боготворение. Свещеникът не можел да понася вида на мръсния, облечен с дрипи мъж да бъбри пред божеството. Казал на Бхама Кхепа да напусне храма, но Бхама Кхепа не му се подчинил. Това ядосало свещеника, защото поставило под въпрос авторитета му. В онези дни, никой не си позволявал да не се подчини на Брамин. Свещеникът взел дълъг прът и ударил много силно Бхама Кхепа по гърба. Бхама Кхепа изскимтял и подскочил от болка.  Ядосал се. Погледнал гневно към Майката и казал: Ти си силата, който движи Вселената. Ти извършваш всички действия. Ти вдъхновяваш хората да мислят и действат. Този свещеник тук е твоя марионетка Той не е способен да печели и да се храни. Ти му даваш храна. Ти си виновна за това, Маа Тара. Ти си тази, която го  вдъхнови да постъпи то този начин с мен и да ме удари. Сякаш ме удари светкавица. Прокълнавам Те за това, което ми направи, без да съм виновен. Нека Твоят храм да бъде ударен от светкавица и нека ти да видиш какво е да те удари светкавица, също както аз научих.

Майката се усмихнала и приела проклятието на сина Си. Тя си играела със сина си. Той разбрал нейната игра и я въвлякъл в нея. Необходима е екстремална бхакти, за да си играеш с Майката на Вселената и да я прокълнеш по този начин и тя да приеме проклятието радостно. Дори и до днес, всяка година по един път, този храм е удрян директно от светкавица. Това е един нелогичен феномен и няма рационално обяснение. Никой не може да разбере или да схване/проумее Играта на бог, нейната любов за нейните преданоотдадени! Едва когато развием такава любов към Майката, можем да играем с нея на изцяло различен план. А колко лесно е да разработим и развием любов за този, който ни е дал това тяло, този живот и тази удивителна и прекрасна Земя, за да живеем, учим и обичаме.




Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов