Тапас означава
топлина или огън. Огънят е велик пречиствател.
Огънят премахва примесите и остава само чистата материя. Горенето в
огъня позволява златната лъчезарност на чистото и истинското да заблестят.
Когато златото се изкопава от земята, то е нечисто и смесено с други
минерали. Когато се постави в огъня,
всички примеси се изгарят и металът заблестява със златна чистота. Същото се
случва и с тапас. Всички примеси се изгарят в нас и ние се свързваме със
Вселената и заблестяваме с лъчезарността на Бог.
Тапас е
топлина или силата, генерирана вътре в нас, когато правим духовни практики. Без
значение дали пеем името на Бог, дали слушаме за неговата слава и величие, или
четем ежедневно свещен текст, или прави джапа със Сиддха мантра или медитация,
всички практики, при които сетивата са насочени вътре. Съзнанието и тоталната
енергия, която нормално се използва за сетивните органи, когато те са насочени
към обекти навън, сега се насочват и фокусират навътре към Бог. Предотвратяваме
фокусирането на сетивните органи върху външни обекти като не се концентрираме
върху виждане, вкусване, докосване, помирисване или чуване. В същото време, в
което сме фокусирани навътре, мислим само за свещеното има на бог или
светлината или съзнанието и за нищо друго. Когато правим така, пречим на
енергията ни да изтече навън. Цялата ни енергия се насочва, фокусира и задържа
навътре. Когато това се прави редовно, това създава топлина и задържаната
енергия ни кара да се чувстваме силни, енергетизирани и мощни. Това е тапас.
Тези които
правят джапа и медитация със Сиддха мантрата и тези, които медитират, след като
са взели Шактипат на Кундалини, могат сравнително бързо са почувстват силата на
тапас в себе си. Вибрациите на Сиддха мантрата помагат за по лесното и по-силно
фокусиране навътре в себе си и усилват генерирането на топлина. Когато
духовните практики се правят редовно и дисциплинирано, топлината на тапас
изгаря физическите токсини, умствения боклук, самскарите (менталните
впечатления) от миналото и кармичния
товар, който всеки от нас носи. Бавно, но сигурно можем да почувстваме
разликата в себе си. Ставаме по-малко склонни към гняв, ревност, привързаности,
гордост и его. Ставаме способни да преодолеем низшето си аз.
В
духовните ни практики, ние се фокусираме върху Бог. Когато направим това, ние
изключваме сетивните си органи от външния свят и се фокусираме навътре. Да сме
центрирани върху Бог вътре в себе е най-висшата форма на тапас. Това също така
е и Йога. Йога означава да свържем (съединим) себе си с Бог. Йога и Тапас не са
мистериозни процеси. Те са нещо много просто. Те представляват живеене с Бог
като център на живота ни. А Бог е вътре в нас. Така, цялата ни жизнена сила се
центрира в Бог.
Живеем в
илюзията, че светът и Бог са извън нас. Когато придобием правилното разбиране, че
Вселената е вътре в нас и Бог е Вселената и ние не сме нещо различно от него,
това е тапас. Докато имаме илюзията, че
сме различни от света и Бог, винаги сме в конфликт със себе си и света. Когато
осъзнаем истината, че всичко е Едно и това Едно е вътре в нас, ние намираме
покой и светът е в покой с нас. Влизаме в хармония с цялото творение.
Този
вътрешен фокус и тапас водят до интензивно себе прочистване. Желанието ни за
духовно развитие нараства и вярата ни се усилва. Култивираме по голям
издръжливост, сила на волята и баланс в живота. Необходима е умереност в
храненето, сън и реакциите. В Бхагават Гита Шри Кришна казва: йога не е за
този, които яде твърде много или твърде малко. Не е за този, които спи твърде
много или твърде малко. За този, който е умерен в храненето и отмората, умерен
в усилията си в работата, умерен в съня и бодърствуването, йога поставя край на
всички страдания.
Тапас ни
освобождава от идентификацията с тялото и ни свързва с невидимата сила на Бог.
Осъзнаването на тази истина е най-големия възможен тапас .
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов