петък, 18 май 2012 г.

Тапас

Тапас означава топлина или огън. Огънят е велик пречиствател.  Огънят премахва примесите и остава само чистата материя. Горенето в огъня позволява златната лъчезарност на чистото и истинското да заблестят. Когато златото се изкопава от земята, то е нечисто и смесено с други минерали.  Когато се постави в огъня, всички примеси се изгарят и металът заблестява със златна чистота. Същото се случва и с тапас. Всички примеси се изгарят в нас и ние се свързваме със Вселената и заблестяваме с лъчезарността на Бог.

Тапас е топлина или силата, генерирана вътре в нас, когато правим духовни практики. Без значение дали пеем името на Бог, дали слушаме за неговата слава и величие, или четем ежедневно свещен текст, или прави джапа със Сиддха мантра или медитация, всички практики, при които сетивата са насочени вътре. Съзнанието и тоталната енергия, която нормално се използва за сетивните органи, когато те са насочени към обекти навън, сега се насочват и фокусират навътре към Бог. Предотвратяваме фокусирането на сетивните органи върху външни обекти като не се концентрираме върху виждане, вкусване, докосване, помирисване или чуване. В същото време, в което сме фокусирани навътре, мислим само за свещеното има на бог или светлината или съзнанието и за нищо друго. Когато правим така, пречим на енергията ни да изтече навън. Цялата ни енергия се насочва, фокусира и задържа навътре. Когато това се прави редовно, това създава топлина и задържаната енергия ни кара да се чувстваме силни, енергетизирани и мощни. Това е тапас.

Тези които правят джапа и медитация със Сиддха мантрата и тези, които медитират, след като са взели Шактипат на Кундалини, могат сравнително бързо са почувстват силата на тапас в себе си. Вибрациите на Сиддха мантрата помагат за по лесното и по-силно фокусиране навътре в себе си и усилват генерирането на топлина. Когато духовните практики се правят редовно и дисциплинирано, топлината на тапас изгаря физическите токсини, умствения боклук, самскарите (менталните впечатления) от миналото и  кармичния товар, който всеки от нас носи. Бавно, но сигурно можем да почувстваме разликата в себе си. Ставаме по-малко склонни към гняв, ревност, привързаности, гордост и его. Ставаме способни да преодолеем низшето си аз.

В духовните ни практики, ние се фокусираме върху Бог. Когато направим това, ние изключваме сетивните си органи от външния свят и се фокусираме навътре. Да сме центрирани върху Бог вътре в себе е най-висшата форма на тапас. Това също така е и Йога. Йога означава да свържем (съединим) себе си с Бог. Йога и Тапас не са мистериозни процеси. Те са нещо много просто. Те представляват живеене с Бог като център на живота ни. А Бог е вътре в нас. Така, цялата ни жизнена сила се центрира в Бог.

Живеем в илюзията, че светът и Бог са извън нас. Когато придобием правилното разбиране, че Вселената е вътре в нас и Бог е Вселената и ние не сме нещо различно от него, това е тапас.   Докато имаме илюзията, че сме различни от света и Бог, винаги сме в конфликт със себе си и света. Когато осъзнаем истината, че всичко е Едно и това Едно е вътре в нас, ние намираме покой и светът е в покой с нас. Влизаме в хармония с цялото творение.

Този вътрешен фокус и тапас водят до интензивно себе прочистване. Желанието ни за духовно развитие нараства и вярата ни се усилва. Култивираме по голям издръжливост, сила на волята и баланс в живота. Необходима е умереност в храненето, сън и реакциите. В Бхагават Гита Шри Кришна казва: йога не е за този, които яде твърде много или твърде малко. Не е за този, които спи твърде много или твърде малко. За този, който е умерен в храненето и отмората, умерен в усилията си в работата, умерен в съня и бодърствуването, йога поставя край на всички страдания.

Тапас ни освобождава от идентификацията с тялото и ни свързва с невидимата сила на Бог. Осъзнаването на тази истина е най-големия възможен тапас .



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов