вторник, 6 март 2012 г.

Как да не реагираме на Гнева


Гневът е емоция, която трудно се поддава на контрол. Справяме се с толкова много дразнители през деня и внезапно, нещо дребно и изглеждащо маловажно, нещо пуска в ход гигантска атака от гняв. За повечето от нас гневът е натрупване на стрес. Стресът ни дебне от всякъде. Сутрин звъни будилника, натискаме бутона snooze, задрямваме и закъсняваме, бързаме, пропускаме дори закуската. Задръстванията и бавно реагиращите шофьори пред нас, колегите, които ни гледат укорително, когато пристигнем в офиса, докладваме на бързо, липсата на уважение, което идва от другите, … списъкът е безкраен. И накрая, избухваме за най-тривиалното нещо и вилнеем и ломотим високопарно изпаднали в ярост.

Всички ние казваме, че сме гневни не по собствено желание. Гневът просто ни се случва. През деня дребни неща реагират в ума ни, набират сила подобно на снежна топка. И всъщност, нашата гледна точка и мислене са причината за гнева ни. Съпругът вика по жена си за неща, които касаят дисциплината на децата. Въпросът в дисциплината ли е? Или в чувството, което съпругът е имал към съпругата си, че тя не уважава неговото мнение или, че не и пука за него? Наистина ли неговата партньорка няма право да има мнение и да го изразява? Често в ума ни текат диалози относно какво другият мисли и защо той или тя реагира или говори по определен начин. Тези диалози произлизат от егото -  от чувството ни за себеоценка, гордост, положение, позиция и т.н. и ние, чувствайки, че не ни уважават, ставаме гневни.

Наистина ли се гневим за нищо? Не. Причината за гнева е в ума ни, нашите мисли, нашите вярвания, нашите очаквания, нашите разочарования. Когато някой направи нещо, с което ние не сме щастливи и не ни удовлетворява, нашите изкривени разбирания и това ни наранява. Когато мисълта, че сме наранени, влезе в ума ни, реагираме на нея с друга мисъл. Тогава в нас възниква осъждане за другия човек или за ситуацията. Тогава идва един дълъг въображаем влак с вагони пълни с мисли състоящите се от ако…, и но…, Как си позволява да ми говори така? Ще му кажа така, когато той ми каже… и когато ми отговори, аз ще му кажа … умът ни джурка мисли и безкрайно объркване в нас, а крайният резултат е взрив на гняв и словоизлияния!

Необходимо е да тренираме себе си да наблюдаваме ума си. Когато умът ни започне да реагира, трябва да останем спокойни и да не добавяме словоизлияния към ума. Умът ни е експерт в това да размъти калта и тинята. Когато се разгневим, преставаме да можем да виждаме и разбираме нещата по правилния начин. И така, как да не реагираме когато се разгневим? Нека да чуем учението на Буда:

Едни ден Буда се разхождал с последователите си и те минали покрай едно езеро. Буда бил жаден и помолил един от учениците си да му донесе вода. Така, те спряли и ученика отишъл с едно гърне до езерото. Когато стигнало до него, видял, че водите на езерото са разкаляни и мътни.  Няколко жени перяли дрехи, няколко души се къпели и наблизо минавала каручка. Ученикът не искал да занесе мътна вода на Буда и се върнал с празни ръце. Казал на Буда: водата е кална и не става за пиене. След половин час, Буда помолил същия ученик да отиде и да му донесе вода за пиене. Ученика веднага отишъл до езерото. Този път повечето от хората били си отишли и водата била чиста и ставала. Той налял вода в гърнето за Буда. Когато Буда видял водата казал: „Видя ли какво направи, за да стане водата чиста.  Остави я сама на себе си и калта и мръсотията се утаиха от само себе си”. И водата стана чиста. . и умът ти е като водата. Когато е разбутан, просто го остави на себе си.. дай му малко време. Ще се успокои от само себе си. Не е нужно да правиш нещо, за да го успокоиш. Ще стане от само себе си.

Необходимо е да се научим да наблюдаваме ума си. Когато той реагира, трябва да го оставим на него си. Не е нужно да реагираме и да подхранваме ума с негативни отговори. Можем да наблюдаваме ума и да го оставим да стане спокоен или можем да правим мантрата СитаРам  и да позволим вибрациите и  да успокоят ума и да го направят спокоен. Когато има разстояние, празно пространство между гневните ни мисли и действията ни, имаме възможност да направим избор в ситуацията. С това можем да намалим или да предолеем гнева си. 
  

Превод от английски: Еллдибор Франк и Владимир Великов