четвъртък, 29 март 2012 г.

Да виждаме реалността такава, каквато е

Живеем до голяма степен в свят с въображаеми случки и страдания. Случва се нещо, нашият ум го подема и егото бродира по случката, докато тя се превърне в голям, колкото Махабхарата епос. Умът влиза в режим на задаване на въпроси и отговаряне, възприема обиди и отговаря на обиди, око за око, зъб за зъб, и живот за живот. Когато егото ни е засегнато и очакванията ни не се изпълняват, нормални и прости случки се раздуват до великански пропорции. В тъмнината на ума, обидите са умножават и няколко прости забележки се превръщат гъста вечно зелена гора. Рядко възприемаме или приемаме реалността такава, каквато е. Реалността и как я виждаме са две различни неща. Повечето от нас могат да разпознаят себе си в случката с човека и дивите кучета, която следва:

Имало едно време един човек, който живеел в къща извън града и близо до пустинята. Един ден той се обадил на шерифа късно през нощта и се развикал възбудено: Има стотици диви кучета, които вият отвън под прозореца ми. Атакуват ме! Ела бързо! Побързай! Побързай! Шерифът подбрал няколко от хората си и въоръжени с пушки, пистолети и мощни фенери и се втурнали към къщата на човека, като очаквали ужасна сцена с побеснели  животни. Вместо това видели в далечината три виещи кучета.

Шерифът почукал на вратата на човека и го повикал да излезе. Завел го на двора и му показал трите диви куче.  Човекът се усмихнал смутено: О, Шерифе! Всяка нощ, когато те вият под прозореца ми, звучат като стотици кучета!

Трябва да си спомним тази история с човека и дивите кучета, следващия път когато някой ни каже нещо и се чувстваме обидени хиляди пъти повече и страдаме повече. В тъмнината на нощта, когато се мятаме между съня и будното състояние, няколко кучета могат да звучат сякаш хиляда вият навън под прозореца ни. В огромния и дълбок кладенец на егото ни проблемът се раздува извън всякакви граници и пропорции. В тъмното и намусено наше подсъзнание  обидата се отглежда и подхранва и тя расте като гъби след дъжд и се превръща в хиляди.  Обидата ни не се дължи ма действителната реалност, а се предизвиква от въображението, мислите и възприятията ни, и най-вече – от прераздутото ни усещане за собствена значимост и статус.

Да се научим да наблюдаваме тревогите и обидите. Когато обръщаме внимание на тревогите си, те изглаждат огромни и солидни. Чувстваме, че е невъзможно да се справим. Когато обаче ги изследваме по-надълбоко, откриваме едно или две неща, които всъщност са се случили и които ни карат да се чувстваме обидени и наранени. Но умът ни – лукавият виновник – има способността и капацитета да умножава обидата и нараняването няколко хиляди пъти.


Така – живеем живота си с изкривена логика. Имаме предразсъдъци за това, кое ни прави щастливи. Казваме си, че изпълнението на желанията ни прави щастливи. Реалността не е такава. Човек иска да се ожени за определена жена и не се кротва, докато не се ожени. След известно време, вече е нещастен и отчаян и не се кротва, докато не се разведе. Необходимо е постоянно да проверяваме и държим под контрол вътрешните си спорове и разговори и да проверяваме дали те са валидни или не са.  Ако правим това, ще си спестим много отчаяние и страдание, защото ще видим и приемем реалността такава, каквато е.

Умът ни се нуждае от дисциплиниране. За това ни е нужно знание и мантра – вибрацията на името на Бог. Получаваме учението от нашите гуру за ума и начина, по който той работи и как да наблюдаваме, реагираме и да се държим- освен това имаме инициация в Сиддха Мантра от Гуру. Когато правим редовна джапа, вибрацията на мантрата разхлабва ригидността и неправилните виждания в нас, очиства ни и ни изцелява. Когато джяна и мантра се прилагат едновременно, става по-лесно да се види и приеме реалността такава, каквато е и да се справим с нея по правилния начин.


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов