неделя, 8 юли 2012 г.

Тапас – Равана, Кумбакарана, Вибхишана

Благодатта на божественото може да бъде спечелена чрез тапас или аскетизъм. Всяко същество в тази вселена може да практикува тапас. Тапас има, когато се влага усилие и Божественото трябва да реагира и отговори на молитвите, на този, който прави тапас. Крайният резултат от тапас зависи от качествата на личността, правеща тапас. Всички същества имат три качества или гуни – сатва, раджас и тамас. И трите гуни присъстват едновременно, но една от тях обикновено доминира над другите. Затова се казва, за конкретния човек, че той има качествата на доминиращата гуна. Сатва е качеството чистота, любов, добронамереност и знание. Раджас е действие, смелост и действия насочени към материални резултати. Тамас е мързел, инерция,замъгленост/тъмнина. Необходимо е да полагаме усилия, за да преодолеем раджас и тамас в нас и да увеличим количеството сатва така, че резултатите от нашия тапас да са добронамерени и за нас и за човечеството. Историята на Равана, Кумбакарана и Вибхишана е историята за играта на трите гуни, които водят до различни резултати при изпълнение на сходно по количество тапас върху бог Брахма.

Сумали бил Цар на Асурите. Негова дъщеря била Каикеси. Сумали искал тя да се омъжи за най-могъщото същество в простосмъртния свят, за да има синове с изключителна сила и качества. Принцесата търсила и накрая избрала да се омъжи за Мъдреца Вишрава. Мъдреца Вишрава бил мъдрец Брамин, син на великия Мъдрец Пуластия. Каикеси отишла при Мъдреца Вишрава при залез слънце с предложение за брак и секс. Мъдрецът я предупредил, че времето, което тя била избрала, за да отиде при него, не било подходящо и техните деца ще имат тенденция към злото, но я приел.  Така Равана бил заченат и роден по залез слънце и имал голямо съдържание на раджас в себе си. Кумбакарана и Сурпанакха бил родени  тъмните часове и били пълни с тамас, а Вибхишана бил роден в брахмамухурт, ранната утрин и бил сатвичен по природа. Макар всички деца да имала за баща Брамин, те притежавали различни качества или гуни.

И тримата братя имали изключителна интелигентност, смелост и лесно овладели Ведите и другите свещени писания. Раван бил агресивен и арогантен, но бил голям учен и музикант. Кумбакаран бил като брат си Раван, но бил мързелив и бездеен. Вибхишана знаел много за дхарма, справедливостта, познавал хората и техните проблеми, имал балансиран ум и огромна бхакти към Шри Вишну. След първоначалното обучение и след като получили знания от техния баща Мъдрецът Вишрава, тримата братя решили да правят тапас. Те избрали отдалечено място и седнали да правят тапас за продължителен период от време. Цялото им внимание и същество било насочено към тапаса, който изпълнявали и за да удовлетворят  Бог Брахма. Най-накрая бог Брахма, удовлетворен  от техният аскетизъм, се появил пред тях, благословил ги и им казал да си поискат дар от него.

Първи бил Равана. Той поискал безсмъртие, но Бог Брахма му отказал, защото никой простосмъртен не можело да бъде безсмъртен. Тогава Равана поискал да бъде ненараним и по-висш от Боговете и Небесните Духове, другите демони, змиите и дивите зверове. Той смятал хората и маймуните за слаби и се отнасял с презрение към тях. Затова не поискал защита от тях. Бог Брахма, му дал поисканите дарове и го благословил със знания за божествените оръжия и магьосничество. Кумбакаран поискал дар, който му позволявал да спи без прекъсване в продължение на половин година и след това  да стои буден в продължение на половин година. Вибхишана поискал бхакти и благодатта на Шри Рама. На всички било дадено, каквото поискали. Равана станал егоистичен и се нахвърлил да завладява. Брат му прекарвал половината от живота си в сън. Вибхишана станал Главен Съветник на Равана и осъществявал администрирането на царството на Ланка. Неговата бхакти или любов за Шри Рама накрая го отвели до Нозете на Бог и той постигнал Върховната Любов и Благодат на Бог.

Виждаме случая с тези трима братя, които имали едни и същи родители, но били много различни. Те правили тапас и получили благодатта на един и същи Бог. Обаче, това, което те поискали от Бог и как живели след това, зависело от личните им гуни или качества. Необходимо е да работим неуморно, за да изтрием раджас и тамас от нас. Необходимо е да преодолеем пороците в нас и да търсим любов към Бог или бхакти. Ако не правим това, цялата сила на тапас се използва по неправилен начин и в края на краищата няма полза, няма спасение от силата на тапас. Във всички нас има качествата на Раван, Кумбакаран  Вибхишана. Необходимо е да се постараем сатвичните качества на Вибхишана да бъдат отглеждани, за да мога да процъфтят. Тогава плодовете на тапас ще ни доведат до пряка сева, служене на Шри Рама и до Неговата Любов и Благодат!



 Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов