В
Багавад Гита Шри Кришна ни преподава прости и ефективни уроци върху
привързаността и непривързаността. Той
казва, че желанията, които имаме за неща от външния свят,
ни привързват към тях и ни поробват. Привързаността се формира чрез гуните,
качествата на сатва, раджас и тамас. Сатва е чиста, разкрива истината и е
свободна от пороците и слабостите на ума. Тя ни поробва с привързаност към
щастието и знанието. Раджас, пълен със страст и
интензивно желание, ни поробва чрез интензивното желание за
действие. Тамас, тъмнината, инерцията и грубостта ни поробва чрез
безразсъдство, летаргичност и сън. Петте ни сетива за допир, виждане,
подушване, аромати и чуване играят важна роля във формирането на привързаността.
Ние се привързваме към определени вкусове, миризми, видения и т.н.
чрез
сетивата и не сме способни да се справяме без тях. Идентифицираме себе си с
обектите, които ни доставят удоволствие. Когато тези обекти ни бъдат отнети и
или увредени, или някой има по-хубави подобни обекти от нас, егото ни е засегнато, ставаме гневни, или крайно
натъжени. Привързаността поражда гнева, тъгата и заблудата. Необходимо е да
разберем, че привързаността към притежанията, хората и плодовете на нашата
работа пораждат все повече карма и цикълът на кармата става безкраен. Ако
искаме да преодолеем този болезнен цикъл на раждания, смърт и карма, e
нужно да развием непривързаност и безпристрастие.
Непривързаността
става възможна чрез интензивна болка, знание и мъдрост и е в резултат от
отиване навътре чрез медитация и съзерцание. Медитацията ни помага да се
откъснем от сетивните обекти и техните изкушения, които омагьосват ума и
сетивата ни. Необходимо ни е да преживеем и идентифицираме себе си с вечната
душа, а не с тялото и неговите сетивни органи и мисли. Само тогава става възможно да отидем отвъд мотивиращото ни
вилнеене на желанията и ненаситния
апетит на сетивата. Следва случка с един военен офицер и Буда, която ни учи на
това:
Имало
едно време един цар, който трябвало да се справи с безредици и бунт в царството
си. Един от офицерите в неговата армия се справил успешно със задачата и
проблемът бил разрешен. Царят бил доволен и благодарен на офицера и като
награда му дал скъпи подаръци и танцуващо момиче, за да го радва. Военният
офицер релаксирал и се наслаждавал няколко дни. Имал най-добрата храна и вино,
а танцуващото момиче било много красиво и той лудо се влюбил в него. Една
сутрин отишъл на реката да се къпе. По пътя си срещнал Буда, който отивал с
последователите си към града, за да търси подаяния. Поклонил се на Буда в знак
на уважение и си продължил по пътя. Буда се усмихнал и казал на един от
последователите си: Този офицер ще дойде да ме посети днес, и след като му
проповядвам, той ще получи пълно просветление и след това ще умре. Днес този
офицер ще постигне нирвана.
Офицерът
нямал представа за предсказанието, направено от Буда. Той имал посетители
забавлявал приятелите си, наслаждавал се и се забавлявал. Всички те хапнали добре,
пийнали и гледали как танцьорката се въртяла нагоре-надолу и танцувала за тяхно
забавление. До вечерта танцьорката се
изтощила, припаднала и умряла. Офицерът бил разтърсен от печал. Плачел
неутешимо и след това си спомнил, че Буда бил лагерувал наблизо с
последователите си. Отишъл при Буда, за да търси утешение и облекчение. Дори
когато сядал пред Буда, сълзи течали и той плачел горко. Буда му казал, че той
бил плакал много в предишните си прераждания и че страданието, на което бил
подложен в момента било нищожно сравнено с общата сума на миналите му
страдания. Буда попитал: Не е ли време да спреш? Изпълнен си с печал, защото си
загубил желано нещо, обекта на желанията си. Желанието е коренът на всяка
скръб. Освободи се от желанията си и ще се освободиш от печал и скръб.
След като Буда приключил с
обучението му, офицерът бил напълно непривързан и отвъд желанията, сетивата и
ума. Умът му бил чист и свободен от омраза, алчност и заблуда. Постигнал
незабавно просветление. И както бил предсказал Буда, умрял скоро след това.
Когато отидем отвъд желанията и постигнем непривързаност към всички пороци,
съществото ни се изпълва със Светлината на Бог. Да работим за това, като
следваме учението на Гуру и като правим джапа със СитаРам мантрата и медитация.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов