вторник, 24 юли 2012 г.

Учението на Кака Бхусунди

Просветляващият диалог между Бхусунди и Гаруда


Кака Бхусунди великият поклонник, последовател и преданоотдаден на Шри Рама живял последната част от живота си под формата на гарван. Макар и роден в Айодхия, първоначално той не изпитвал любов към Шри Рама и бил прокълнат от Бог Шива поради своята арогантност и липса на уважение към Гуру. Той загубил възможността да се преражда в човешка форма и преминал през много хиляди прераждания в низши форми. Поради застъпничеството на неговия Гуру, Бхусунди запазил спомен за миналите си животи и бил в състояние лесно да изостави безброй тела, преди най-накрая да се прероди като брамин с голяма любов към Шри Рама. Неговото духовно пътешествие преминало през  много прераждания и любовта му към Бог Рама постепенно нараствала. След това му било дадено човешко тяло. Бил прероден като брамин с поразителна любов към Шри Рама.

В Утарканда на Шри Рамчаритманас се дава много интересно и информативно обсъждане между гарвана Бхусунди и небесния орел Гаруда. Първоначално Гаруда пита Бхусунди как така хем е просветлен мъдрец, хем е в тялото на гарван. Бхусунди разказва на Гаруда своята житейска история, която преминава през многохилядни прераждания и как той най-накрая еволюирал в духовно същество с предено голяма любов към Шри Рама. Гаруда като видял висшето ниво на знание, мъдрост, опитност и бхакти в Бхусунди, решил да му зададе някои уместни въпроси върху съмненията, които имал относно джяна и бхакти, връзката между тях и разликата между тях.

Бхусунди му казал, че няма разлика между джяна (знание/мъдрост) и бхакти. Джяна е един от пътищата за достигане на Бог , бхакти също е такъв път. И двата пътя са еднакво ефективни, за да насочат душата в правилната посока към Бог. Когато човекът е пълен с джяна, бхакти неизбежно ще се установи в сърцето му, а там където бхакти се проявява напълно, мъдростта или джяна ще се появи в този човек. Например, можем да видим илюстрация на този принцип при Шри Ади Шанкара. То бил велик джяни, а по-късно, когато джяна достигнала своя връх, бхакти го заляла и той написал прекрасни композиции върху върховната Шакти, които били изпълнени с бхакти. Велики мъдреци като Тукарам, Миирабай и други вървели по пътя на бхакти, а когато били напълно потопени в бхакти, те се издигнали до висини на джяна мъдрост. Има тясна и интимна връзка между бхакти и джяна, а когато едно от тези две качества съществува с пълна сила, другото също се проявява в цялото си величие.

Гарванът Бхусунди сравнил джяна и бхакти с мъжките и женските качества. Джяна-мъдростта, безпристрастността, йога и осъзнаването са мъжки. Майа и бхакти са женски. Дори силният и решителен мъж е покорен от чара на жената, освен ако не е крайно решителен и ориентиран към постигането на целта. Една жена никога не бива покорена от чара на друга жена. Майа никога не се покорява от чара на Бхакти, и където съществува Бхакти, Майя я няма. Бхакти е принцесата, а Майя е танцьорката. Бхакти е любимата на Шри Рама и там където няма Бхакти, управлява Майя. Когато човек развие Бхакти, Майя не може да го докосне. Когато човекът е оплетен в светските привлекателности на Майя, Бхакти не идва при него. Майя е ужасно ревнива от Бхакти, тя няма дори да се доближи но човек, която е развила силна преданост в сърцето си , тъй като тя не може да му въздейства.

Силната връзка между Бхакти и Джяна винаги ще съществува и те не съществуват по отделно. Едното води към другото. След като е разбрал това, човек трябва да последва пътя, за който има ручи – вкус. Само в началото пътищата са различни за джяна и бхакти, а по пътя те се сливат и следват силен единен поток към целта на просветлението. Смята се, че великият Кака Бхусунди живее и до днес,  като непрестанно пее Рама Нама и разказва безспир за величието на бхакти и Шри Рама. Когато правим джапа със СитаРам и медитираме, ние се вливаме в потока на бхакти и достигаме джяна.



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов