Просветляващият диалог между Бхусунди и Гаруда
Кака Бхусунди великият поклонник, последовател
и преданоотдаден на Шри Рама живял
последната част от живота си под формата на гарван. Макар и роден в Айодхия, първоначално
той не изпитвал любов към Шри Рама и бил прокълнат от Бог Шива поради своята
арогантност и липса на уважение към Гуру. Той загубил възможността да се
преражда в човешка форма и преминал през много хиляди прераждания в низши
форми. Поради застъпничеството на неговия Гуру, Бхусунди запазил спомен за
миналите си животи и бил в състояние лесно да изостави безброй тела, преди
най-накрая да се прероди като брамин с голяма любов към Шри Рама. Неговото
духовно пътешествие преминало през много
прераждания и любовта му към Бог Рама постепенно нараствала. След това му било
дадено човешко тяло. Бил прероден като брамин с поразителна любов към Шри Рама.
В Утарканда на Шри
Рамчаритманас се дава много интересно и информативно обсъждане между гарвана
Бхусунди и небесния орел Гаруда. Първоначално Гаруда пита Бхусунди как така хем
е просветлен мъдрец, хем е в тялото на гарван. Бхусунди разказва на Гаруда
своята житейска история, която преминава през многохилядни прераждания и как
той най-накрая еволюирал в духовно същество с предено голяма любов към Шри
Рама. Гаруда като видял висшето ниво на знание, мъдрост, опитност и бхакти в
Бхусунди, решил да му зададе някои уместни въпроси върху съмненията, които имал
относно джяна и бхакти, връзката между тях и разликата между тях.
Бхусунди му казал,
че няма разлика между джяна (знание/мъдрост) и бхакти. Джяна е един от пътищата
за достигане на Бог , бхакти също е такъв път. И двата пътя са еднакво
ефективни, за да насочат душата в правилната посока към Бог. Когато човекът е
пълен с джяна, бхакти неизбежно ще се установи в сърцето му, а там където
бхакти се проявява напълно, мъдростта или джяна ще се появи в този човек.
Например, можем да видим илюстрация на този принцип при Шри Ади Шанкара. То бил
велик джяни, а по-късно, когато джяна достигнала своя връх, бхакти го заляла и
той написал прекрасни композиции върху върховната Шакти, които били изпълнени с
бхакти. Велики мъдреци като Тукарам, Миирабай и други вървели по пътя на
бхакти, а когато били напълно потопени в бхакти, те се издигнали до висини на джяна
мъдрост. Има тясна и интимна връзка между бхакти и джяна, а когато едно от тези
две качества съществува с пълна сила, другото също се проявява в цялото си
величие.
Гарванът Бхусунди сравнил
джяна и бхакти с мъжките и женските качества. Джяна-мъдростта,
безпристрастността, йога и осъзнаването са мъжки. Майа и бхакти са женски. Дори
силният и решителен мъж е покорен от чара на жената, освен ако не е крайно
решителен и ориентиран към постигането на целта. Една жена никога не бива
покорена от чара на друга жена. Майа никога не се покорява от чара на Бхакти, и
където съществува Бхакти, Майя я няма. Бхакти е принцесата, а Майя е
танцьорката. Бхакти е любимата на Шри Рама и там където няма Бхакти, управлява
Майя. Когато човек развие Бхакти, Майя не може да го докосне. Когато човекът е оплетен
в светските привлекателности на Майя, Бхакти не идва при него. Майя е ужасно
ревнива от Бхакти, тя няма дори да се доближи но човек, която е развила силна
преданост в сърцето си , тъй като тя не може да му въздейства.
Силната
връзка между Бхакти и Джяна винаги ще съществува и те не съществуват по
отделно. Едното води към другото. След като е разбрал това, човек трябва да
последва пътя, за който има ручи – вкус. Само в началото пътищата са различни
за джяна и бхакти, а по пътя те се сливат и следват силен единен поток към
целта на просветлението. Смята се, че великият Кака Бхусунди живее и до
днес, като непрестанно пее Рама Нама и
разказва безспир за величието на бхакти и Шри Рама. Когато правим джапа със
СитаРам и медитираме, ние се вливаме в потока на бхакти и достигаме джяна.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов