сряда, 25 юли 2012 г.

Преходността на красотата и тялото


Ние сме души в човешки тела. Нашата основна идентичност и същност е, че сме искра от Божествена светлина, късче от Универсалната душа. Когато душата е обвита от човешко тяло с емоции и  гуни, в нея се развиват желания и тя изпълнява действия. Тези нейни действия водят до още желания и привързаности. В желанието си да преживее всичко, което светът може да предложи, душата, обвита в човешката рамка, забравя за своята изначална идентичност и започва да вярва, че нейната идентичност е тялото. Привързаността към тялото и разглеждането на тялото като нашата основна идентичност ни вкарва в цикли на болка и привързаност поради непостоянството на тялото и неговата красота.

От съществено значение е да се грижим за тялото си. Необходимо е да приемаме питателна храна, да правим физически упражнения, да поддържаме тялото си чисто и спретнато облечено. В днешно време фокусът е все повече и повече върху външния вид, за целта на получаването на добра оценка, а не за целите на здравето. Когато тялото е младо и здраво, то е красиво. Когато остареем, красотата избледнява, силата на тялото намалява и болестите започват да побеждават тялото. Тялото и неговата красота имат кратък живот. Прекарваме целия си живот съсредоточени върху тялото, а не върху душата си. Накрая, душата напуска тялото и тялото бива изгорено или погребано под земята. Когато проумеем смъртността на тялото и безсмъртието на душата, в нас се появява и развива непривързаност към тялото, неговите желания и това ни помага да постигнем себе- реализация. Следва случка от живота на Буда, която илюстрира тази истина:

Готами била дойка на Буда. Нейната дъщеря била принцеса Янапада Калияни. Тя  била много красива и заради това била наречена Рупананда. Била сгодена за принц Нанда, братовчед на Буда. Един ден тя осъзнала, че по-голямата част от нейното семейство били изоставили дома си и се били превърнали в монаси. Сиддхарта, нейният по-възрастен брат, който можел да стане Вселенски управител, бил станал Буда. Нейната майка Готами била станала монах. Рахул, синът на по-възрастният и брат и принца Нанд също били станали монаси. И тя била останала съвсем сама в двореца. Тя също станала монах, заради нейната привързаност към семейството, а не поради убеденост в правилността на пътя.

Рупананда чула за беседите, давани от Буда на другите монаси. Буда често говорел за преходността на тялото. Тя се страхувала да се срещне с Буда, защото си мислела, че той няма да одобри това, че тя изглеждала много добре. Другите в манастира, обаче, постоянно хвалели Буда и неговите извисени беседи. И така, един ден, тя решила да отиде заедно с другите монаси, за да чуе лекция на Буда.

Още когато я видял, Буда разбрал, че Рупананда била крайно привързана към красотата и тялото си. Искал да й помогне да разкъса тази привързаност. Със своите сиддхи, свръхестествени способности, той създал много красиво 16 годишно момиче, което седнало до него. Само Рупананда можела да я види. Когато тя видяла съвършенството на красотата и тялото на момичето, тя се почувствала като една стара врана, която седи до лебед. Докато гледала момичето, то започнало да старее пред очите й. Превърнала се в зряла жена, след това в жена на средна възраст, след това в стара жена и накрая в умираща старица. Рупананда внимателно наблюдавала постепенното намаляване на силите и красотата на тялото на момичето, докато то стареело пред очите й. Тя проумяла непрекъснатия процес на промяна и разложение. Междувременно фигурата до Буда станала изключително стара. Старата жена вече не можела да управлява добре тялото си и се търкаляла по земята. Накрая умряла и тялото се раздуло и от него прокапали кръв, гной и личинки. Рупананда проумяла истината за нетрайността на тялото и красотата и истинската природа на тялото. Тя продължила да учи под ръководството на Буда и постигнала нирвана.

Виждаме, че всички около нас стареят, разболяват се и умират. И въпреки това живеем със заблудата, че ще бъдем млади, силни и красиви до края. Когато реалността ни осени, вече е твърде късно. Тялото и умът не реагират на духовните практики и ние умираме в болка и невежество, за да бъдем преродени отново в безкраен цикъл на раждане и смърт. Необходимо е да изоставим привързаността към тялото и да се отправим към безсмъртието на Душата и Бог. СитаРам мантрата, медитацията и техниките, които Гуру ни дава, ни помагат да осъзнаем истинската природа на тялото и душата.   



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов