понеделник, 3 септември 2012 г.

Не си влачи багажа


Емоционален багаж! Това е нашият гняв, омраза, болка, възмущение, завист, ревност, жажда за неща, с които не можем да се сдобием. Всички ние носим сериозно количество такъв багаж. Мъкнем този огромен товар на гърба си всяка минута от живота си и не го оставяме дори като спим. От опит знаем стреса, на който се подлагаме, когато ни се налага да ходим натоварени с куфари, чанти и торби. Когато носим такъв багаж няколко часа, това претоварва нашите системи и ние не можем да се движим и да функционираме.

Емоционалния багаж е дори по-тежък от четири куфара, вързани с ремъци за гърбовете ни. А ние носим тежестта на емоционалния багаж постоянно и отказваме да го оставим. Ефектът на болката от миналото, която постоянно удря нашите системи, разтърсва из основи физическите, менталните и емоционалните ни нива. Инфаркти, гърчове, високо артериално налягане, диабет, затлъстяване, хормонален дисбаланс и др. са резултат от неспособността ни да изоставим емоционалния багаж. Значителна част от болестите в съвременния свят са психосоматични и не са свързани с инфеции от вируси или бактерии.

Необходимо е да се научим да живеем в този свят, да имаме и да поддържам отношения и връзки, без да носим емоционалния си багаж.  Да изоставим емоционалния си багаж означава да развием в себе си безкористна любов, способност да прощаваме, състрадание и да нямаме очаквания към другите. Миналото ни може да ни научи на важни неща, ако се научим да изоставяме болката и виждаме доброто, независимо от това, какво ни се е случва. В противен случай товарът от миналото ще ни смаже и ще ни направи гневни и ще загубим способността си да разсъждаваме подобно на този монах от случката по-долу: 

Двама будистки монаси – старши и младши, пътували заедно. Трябвало да пресекат реката, за да стигнат до другата страна. Било валяло наскоро и реката била буйна. Докато стояли на брега на реката и се приготвяли за пресичането, видяли млада дама да стои там. Лесно установили, че тя иска да пресече реката и да достигне до другия бряг безопасно, но се бояла от мощните води.

Младият монах минал покрай младата жена и без да се замисли пресякъл реката. Старият монах видял уплашената и колебаеща се жена, взел я на ръце и я пренесъл през реката. Оставил я в безопасност на другия бряг и  всеки тръгнал по пътя си. Докато вървели, младия монах постоянно гледал загрижено стария. Старият монах го попитал какво не е наред.

Младият монах казал: „Как можа да пренесеш тази млада жена по този начин? Знаеш, че не ни е позволено да докосваме жени. Това противоречи на нашия стил на живот и обетите, които сме дали.”

Старият монах отговорил: „Да, знам, че  противоречи на правилата и обетите. Аз просто помогнах на жена и я пренесох безопасно на другия бряг. Но , питам се, ти защо още я носиш?”

Будистките монаси са целибати. Те много внимават да не се срещат с жени, да не ги докосват или да общуват с тях, за да не бъдат победени от изкушението. Когато старият монах нарушил правилото, той го е направил, за да помогне. След като целта била постигната, той продължил по пътя си без по-нататъшни мисли. Младият монах носил товара на стореното от стария и загриженост за дейссвията на стария. Няма смисъл на носим миналото в себе си. Миналото ни помага да научим урока. Подобно на стария монах, трябва да се научим да изоставяме багажа и да живеем в покой. Това, което е станало, вече е минало и с него няма какво повече да правим. СитаРам мантра джапа и медитацията ни помагат да изоставим миналото, да развием безкористна любов, състрадание, способността да прощаваме и баланс. Да изхвърлим излишния багаж и да продължим напред без усилие в живота по посока към Светлината. 


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов