неделя, 16 септември 2012 г.

Има ли прераждане?


Философията на индуизма говори за прераждане. Безкрайното е създало от себе си милиони души и ги е пуснало на свобода във Вселената, за се насладят тези души на свободата и различните преживявания и след това да се върнат обратно в Източника на Покой и Блаженството. Тези души са покрити от петте елемента, петте сетива, петте органа на действието и трите гуни – сатва, раджас и тамас. Докато душата преживява света и себе си, тя се покрива от слоеве на негативизъм и желания. Душата облича много тела и претърпява множество преживявания. Тя се развива, докато достигне състояние на девствена чистота и се слее със Светлината. Също както изхвърляме старите и скъсани дрехи и обличаме нови, душата изхвърля болните и стари тела и облича нови. Един от великите Джагат Гуру на Индия обяснява в дадения по-долу пример, прераждането по много логичен начин:

Негово Светейшество ДжагадГуру Шри Чандрасекхарендра Сарасвати бил Свами в Канчи Камакоти Матх. Заради своята мъдрост, търпение, хладнокръвие и доброта бил наричан Махаперияваал (велик мъж с внушителни пропорции).  Махаперияваал бил просветлено същество и човек на Бог. Той приемал посетители от целия свят и премахвал и изяснявал съмненията на търсещите.

Един път, чужденец който се интересувал от философията на индуизма, чакал за даршан на Махаперияваал. Имал важно съмнение, което искал да бъде изяснено от ДжагадГуру. След кратко време бил повикан и без да губи време той обяснил съмненията си на ДжагадГуру: „Свамиджи, разбирам и уважавам концепциите на индуизма.   Но има една, за която имам сериозни съмнения, че е вярна. Вие смятате, че една и също душа се ражда и преражда много пъти. Една и съща душа се появява в различни тела, съгласно натрупването на паапа (нередни дела) и пуния (добри дела), които се пренасят в следващото прераждане. Душата приема тяло, семейство и лични качества съгласно добрите и лошите дела от миналото. Можеш ли да ми помогнеш да приема този аспект? В нашата религия ни учат, че ние жънем наградите от това, което сме направили само в това прераждане. Ако сме добри и честни и Бог е доволен от нас, ние отиваме в рая и му се наслаждаваме, а ако сме нечестни, той ни наказва като ни изпраща в Ада да страдаме.”

В този момент Махаперияваал го прекъснал. Той попитал дали неговия посетител има кола и дали би му направил услугата да събере малко статистическа информация в Канчипурам, като използва колата си. Посетителят охотно се съгласил, но в същото време се учудил защо не му се отговаря спонтанно на поставения въпрос. Било му наредено да посети десет родилни дома в Канчипурам и да събере данни за децата родени през последните два дни. Трябвало да събере информация за пола, здравното състояние, имената и статуса на родителите, образователната квалификация и времето на раждането. Дали му два дни, за да извърши работата.

Посетителят тръгнал веднага да изпълни дадената му задача. Събрал необходимата информация и се втурнал обратно още същата вечер, за да види Махаперияваал. Показал точната статистика: 15 деца били родени в десетте болници, 8 момичета и 7 момчета, от които 3 деца с дефекти, свързани с недохранване, 2 били първото дете на много богати родители и родени в луксозни болници, 4 били на работници, които вече имали няколко деца.

Махаперияваал се усмихнал и задал на посетителя няколко въпроса: „Тези деца са на по ден-два. Мислиш ли, че те са били честни или нечестни и че са спечелили паапа и пуния през тези дни? Те са толкова малки, че дори не могат да разпознаят майките си. Те със сигурност не са направили нещо добро или лошо.

Съгласно концепциите дадени от теб, тези деца би трябвало да имат един и същи статус и да живеят по един и същи начин. Но това не е така. Някои са болни, други са здрави. Някой са родени в семействата на богати родители, а други на бедни. Обърни внимание, всички тези деца са родени в рамките на няколко часа разлика едно от друго, на същата географска ширина и дължина и така техните хороскопи ще бъдат почти еднакви. Не можем да ги обвиним тях!”

Посетителят бил смаян. Нямало какво да каже и сега можел ясно да разбере концепцията за прераждане и минала карма. Всички деца, които той бил посетил и проверил, били родени съгласно техните минали добри дела или злодеяния и всяко дете имало различен статус и положение в живота.

Целта на прераждането е да даде нова възможност на душата да се очисти и пречисти слоевете от желания и негативности, които я покриват. Приемаме безкраен брой прераждания за тази цел. Да използваме даденото ни време в това прераждане по правилния начин като правим СитаРам мантра, медитация и като следваме учението на Гуру, така че да достигнем това състояние на девствена чистота и да се слеем със светлината. 


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов