понеделник, 24 септември 2012 г.

Манас Пуджа – вътрешно боготворене

Боготворенето (богослужението) може да бъде правено по много начини. Още в ранна възраст виждаме по-възрастните да правят просто богослужение у дома в стаята за молитва (пуджа) или пред олтара. Учим се как да правим богослужение на Бог като имитираме по-възрастните. Водят ни в храмове и места за богослужение, където виждаме сложни начини на боготворене. Ритуалите, които се извършват в храмовете са красиви, артистични и съгласно предписанията дадени в свещените писания. Много от нас извършват и сложни пуджа в домовете си. Докато ходим по духовната пътека, ние се придвижваме от външна пуджа у дома, пред олтара и в храмовете към вътрешна пуджа. Манас пуджа трябва да придружава редовното ежедневна външно боготворене.

Манас пуджа е умствена боготворене на Бог в сърцата ни. Сядаме в тишина, отиваме вътре в себе си и изпълняваме пуджа по наш избор за Бог вътре в нас. При тази пуджа не се правят физически дарения. Предано-отдаденият боготвори Бог, както му е приятно вътре в себе си. Може да бъде сложна пуджа със шестнадесетте упачари – 16-те стъпки в ритуалната индуска пуджа. Бог се преживява като живо същество, а не като камък в храма и му се прави систематичното боготворене с мантри.

Предано-отдаденият излива своята любов и почита Бог с 16 упачари или пожертвувания? При тази систематична пуджа, започваме с: Авахана – посрещане и инсталиране на Бог, Асана – предлагане на място, където да седне, Падия – измиване на краката, Аргхия – измиване на ръцете, Ачаман - даване на вода за пиене, Мадхупарка – сладка смес (мед) да яде, Снана – къпане, Вастра – обличане, Упавита – даване на свещена нишка, Пушпа – даване на цветя, Дхупа – ароматна пръчица, Диипа – маслена лампа, Ниведана – даване на храна, Карпура – запалване на камфор, Прадакшина (Парикрама) и Намаскара – циркумамбулация, обикаляне около него и поздравления. Манас пуджа също може да бъде проста. Можем да припяваме СитаРам мантрата или която и да е друга мантра и да предложим на Бог вътре в нас цвете със всяко повторение на мантрата. Можем да му предложим Ниведана (храна) по наш избор.

Манас пуджа се нуждае от умствена и физическа подготовка. Трябва да сме изкъпани и чисти. Трябва да седим без да мърдаме, когато правим тази пуджа. Ако следваме процедурите дадени в свещените писания, манас пуджа се отплаща добре. Трябва да се приготвим чрез бхута шудхи (очистване на елементите на тялото чрез мантри), пранаяма и дхяна. Това помага на умът ни да се фокусира по правилния начин. Когато тази подготовка не е извършена, дори и при правенето на физическа пуджа, тя не е успешна. Умът ни се разхожда нагоре надолу и ние си мислим, за вечерята, за прането, за работата и други проблеми. Минаваме през стадиите на пуджа, без всъщност да се свържем с Бога, когото боготворим.

Манас пуджа дава чудесни резултати, когато се прави с бхакти и шрадха – любов и предано-отдаденост на Бог. Свещените писания ни дават пример за един брамин, който бил много беден, но доволен човек. Един ден той чул беседа в храма на Манас пуджа и решил да я практикува. Той се изкъпал в река Годавари и извършил ментално богослужение. Той измил храма в ума си и докарал вода от всички свещени реки и океани в златни гърнета за богослужението. Той събрал най-великолепните бижута, цветя, плодове и дрехи за Бог. То извършил боготворенето с великолепен стил, като започнал от къпането и завършил с аарти, размахването на светлините. То бил много блажен след боготворенето. Така продължил в продължение на много години.

Един ден, след като приключил своята пуджа, той взел сладък ориз, за да го даде на Бог. Когато докоснал чинията, почувствал, че тя е гореща. За да провери, я докоснал с пръст, опарил се и потреперил от болка. Бог Вишну се усмихнал, когато видял това и Богинята Махалакшми се поинтересувала защо.  Бог Вишну й обяснил и наредил този брамин да бъде доведен във Вайкунта – обиталището на бог. Браминът се сдобил с тази благословия чрез неговата Манас пуджа.


Манас пуджа е най-висшата форма на пуджа и може да бъде правена у дома, без да струва скъпо и да пречи на някого. Да медитираме и използваме СитаРам мантрата за правене на Манас пуджа и да направим свещени вътрешното си аз и нашия живот. 


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов