Боготворенето (богослужението) може да бъде правено по много начини. Още в
ранна възраст виждаме по-възрастните да правят просто богослужение у дома в
стаята за молитва (пуджа) или пред олтара. Учим се как да правим богослужение
на Бог като имитираме по-възрастните. Водят ни в храмове и места за богослужение,
където виждаме сложни начини на боготворене. Ритуалите, които се извършват в
храмовете са красиви, артистични и съгласно предписанията дадени в свещените
писания. Много от нас извършват и сложни пуджа в домовете си. Докато ходим по
духовната пътека, ние се придвижваме от външна пуджа у дома, пред олтара и в
храмовете към вътрешна пуджа. Манас пуджа трябва да придружава редовното
ежедневна външно боготворене.
Манас пуджа е умствена боготворене на Бог в сърцата ни. Сядаме в тишина,
отиваме вътре в себе си и изпълняваме пуджа по наш избор за Бог вътре в нас.
При тази пуджа не се правят физически дарения. Предано-отдаденият боготвори Бог,
както му е приятно вътре в себе си. Може да бъде сложна пуджа със шестнадесетте
упачари – 16-те стъпки в ритуалната индуска пуджа. Бог се преживява като живо
същество, а не като камък в храма и му се прави систематичното боготворене с
мантри.
Предано-отдаденият излива своята любов и почита Бог с 16 упачари или
пожертвувания? При тази систематична пуджа, започваме с: Авахана – посрещане и инсталиране на Бог, Асана – предлагане на място, където да
седне, Падия – измиване на краката, Аргхия – измиване на ръцете, Ачаман -
даване на вода за пиене, Мадхупарка – сладка смес (мед)
да яде, Снана – къпане, Вастра – обличане, Упавита – даване на свещена нишка, Пушпа
– даване на цветя, Дхупа – ароматна пръчица, Диипа – маслена лампа, Ниведана –
даване на храна, Карпура – запалване на камфор, Прадакшина (Парикрама) и Намаскара – циркумамбулация, обикаляне около него
и поздравления. Манас пуджа също може да бъде проста. Можем да припяваме
СитаРам мантрата или която и да е друга мантра и да предложим на Бог вътре в
нас цвете със всяко повторение на мантрата. Можем да му предложим Ниведана
(храна) по наш избор.
Манас пуджа се нуждае от умствена и физическа подготовка. Трябва да сме
изкъпани и чисти. Трябва да седим без да мърдаме, когато правим тази пуджа. Ако
следваме процедурите дадени в свещените писания, манас пуджа се отплаща добре.
Трябва да се приготвим чрез бхута шудхи (очистване на елементите на тялото чрез
мантри), пранаяма и дхяна. Това помага на умът ни да се фокусира по правилния
начин. Когато тази подготовка не е извършена, дори и при правенето на физическа
пуджа, тя не е успешна. Умът ни се разхожда нагоре надолу и ние си мислим, за
вечерята, за прането, за работата и други проблеми. Минаваме през стадиите на
пуджа, без всъщност да се свържем с Бога, когото боготворим.
Манас пуджа дава чудесни резултати, когато се прави с бхакти и шрадха –
любов и предано-отдаденост на Бог. Свещените писания ни дават пример за един
брамин, който бил много беден, но доволен човек. Един ден той чул беседа в
храма на Манас пуджа и решил да я практикува. Той се изкъпал в река Годавари и
извършил ментално богослужение. Той измил храма в ума си и докарал вода от
всички свещени реки и океани в златни гърнета за богослужението. Той събрал
най-великолепните бижута, цветя, плодове и дрехи за Бог. То извършил боготворенето
с великолепен стил, като започнал от къпането и завършил с аарти, размахването
на светлините. То бил много блажен след боготворенето. Така продължил в
продължение на много години.
Един ден, след като приключил своята пуджа, той взел сладък ориз, за да го
даде на Бог. Когато докоснал чинията, почувствал, че тя е гореща. За да провери,
я докоснал с пръст, опарил се и потреперил от болка. Бог Вишну се усмихнал,
когато видял това и Богинята Махалакшми се поинтересувала защо. Бог Вишну й обяснил и наредил този брамин да
бъде доведен във Вайкунта – обиталището на бог. Браминът се сдобил с тази
благословия чрез неговата Манас пуджа.
Манас пуджа е най-висшата форма на пуджа и може да бъде правена у дома, без
да струва скъпо и да пречи на някого. Да медитираме и използваме СитаРам
мантрата за правене на Манас пуджа и да направим свещени вътрешното си аз и
нашия живот.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов