сряда, 8 февруари 2012 г.

Уроците на земята и въздуха


Бог Даттатрейя имал двадесет и четири гуру, от които научил ценни уроци. Заслужава си да чуем и размишляваме върху уроците, които той научил и следвал (поуките от тях). Сега започваме да описваме подробно уроците, които научил от Земята и Въздуха. Когато ги четем, можем да проумеем защо Земята и Въздуха се почитат като богове в много култури по Земята. В Индуизма Земята се нарича Бху Мата или Бху Деви, което означава Майка Земя или Богиня Земя, а въздухът се нарича Вайю Бхагаван или Бог на Въздуха. Като се обожествяват, се предполага, че земята и въздуха ще бъдат изпозвани с уважение и по подходящ начин, което означава, че не трябва да се замърсяват.

Земята е майка на безброй живи същества, които живеят, растат и умират в „скута” й. По пътя на еволюцията им, 8,4 милиона видове живот се раждат, живеят и умират  на земята съгласно тяхната карма. Ние орем, копаем и бродим по земята. Замърсяваме  Я физически и по различни други начини. Строим къщите си и живеем върху Нея. Земята понася всичко това търпеливо. Тя ни дава подслон, храни ни и се грижи за нас. Търпението И е несравнимо. Макар да се отнасяме с нея зле и неблагодарно, Земята не се отклонява от избрания от Нея път дори и на един сантиметър. Трябва да научим този урок от Майката Земя. Не трябва да се отклоняваме от пътя си на последователи и от практиките преподавани ни от Гуру. Трябва да се придържаме към търпение, любов, състрадание и разбиране при всички обстоятелства. Трябва да посветим живота си на добруването на всички същества подобно на Майката Земя. Само, когато посветим живота си на по-висша цел, намираме покой в живота си.

Майката земя персонифицира качествата опрощаване и несебичност. Тя има безмерна сила да понася бреме. Даттатрейя научил тези качества от Нея. Често напредъкът на последователя се забавя поради това, че той живее в миналото. Болка от миналото, травма или дълбока обида има своето въздействие върху нашите реакции на подобни ситуации в настоящето и бъдещето. Не сме в състояние да изоставим миналото и да живеем на чисто в настоящето. Гледаме на живота през очилата на болката от миналото. Губим способността си да бъдем невинни и да се радваме. Проектираме болката от миналото и върху външния свят, и върху вътрешния си свят. Такъв подход в живота показва, че ни липсва увереност в собствените сили и възможности. Отхвърляме себе си. В такова състояние е трудно да се ходи по духовния път.

От Майката Земя трябва да се научим да изоставяме и да продължаваме напред с увереност и вяра. Тя има най-неблагодарната задача, но не отговаря (на обидата с обида, удара с удар). Тя не наказва или отхвърля себе си. Тя е отражение на Дхарма. С голяма любов и състрадание Тя поддържа целият живот. Тя има великото свойство да поддържа  себе си с вяра и също така да поддържа другите, свързани с Нея .  Тя отдава себе си по всички възможни начини, които ние изискваме от Нея, по същия начин по който физическото ни тяло дава себе си, докато съдържа в себе си искрата на Върховното.

Въздух: Даттатрейя забелязъл, че въздухът е чист и без мирис. Въпреки това той носи ароматите на цветята и дърветата, но също така и лошите миризми, които замърсяват земята, без дискриминиране (разграничаване) или предпочитания. Поема миризмите за кратко време от околността, но след като подуха известно време, отново става чист и девствен. Йогинът би трябвало да живее по този начин. Не е необходимо да позволява радостите и тъгите, възникващи от привлекателността на обектите на сетивата, да го променят. Сърцето и речта му трябва да са незамърсени и девствени също като въздуха.

Даттатрейя видял въздуха като символ на живота – прана. Въздухът е навсякъде. Той е като чистото съзнание, което съществува в цялото творение. То не се влияе от движенията и промените в него. То не е привързано. Въздухът го научил на покой в движението.


Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов