неделя, 26 февруари 2012 г.

Уроците на Водата, Пчелата и Елена


Духовният търсач има нужда да развие в себе си божествени качества като осъзнатост, състрадaние, способност да прощава, безпристрастност и др. Най-добрият начин за научаването на тези качества е като наблюдаваме проявата им в хората и нещата около нас. Даттатрейя забелязал много такива случки по време на неговите скитания. 

Вода – водата е обикновена. Има я навсякъде във формата на реки, езера, извори, потоци  и океана. Използва се от всички живи същества на земята и след това се възстановява и винаги я има. Никой не може да живее без вода. През милионите години, водата е отговорна за оформянето на лицето на земята. Тя е отговорна за растежа на огромните гори, дървета, растения, плодове, посеви и зеленчуци. Тя е основният фактор в оформянето на климата. Водата очиства, прочиства и освежава. Водата е нещо обикновено, но когато разберем за функциите на водата – тя изведнъж става удивителна. Тя служи на всички, но в нея няма гордост. Тече от по-високото към по-ниското.   

За Даттатрейя  водата била символ на състраданието на йогина. Състраданието на йогина тече в света много тихо и успокоително и подхранва и освежава света. Йогинът дарява със здраве, покой и радост създанията, които се обърнат към него и въпреки това остава смирен и кротък. Така, водата била Гуру за Даттатрейя. 

Пчелата: пчелата лети от цвят на цвят и извлича сладък нектар. Не смачква и не разрушава цветето. Взима само това, което й е нужно. И цветето дава с желание на пчелата, каквото й е нужно.

От пчелата, Даттатрейя научил, че трябва да взима подаяния, които са дадени доброволно и трябва да взима само това, от което има нужда за деня, а не да трупа запаси за бъдещето. Бхикша или взимането на подаяния от храна, необходима за едно хранене и не трупането на храна заедно с благословията за взимащия, е практика, която в Индия следват светците, мъдреците и духовните търсачи. 

Даттатрейя научил също така, че също както пчелата посещава всички цветя, но взима само каквото и е нужно, за да направи мед, така духовния търсач трябва да чете всички писания, но трябва да запазва за себе си това, което е нужно за неговата духовна практика. 

Еленът : един ловец преследвал елен и еленът, който бил лек и с бързи крака успявал да му избяга всеки път. Даттатрея забелязал, че ловецът започнал да свири мелодия на елена. Еленът забравил за страха си и очарован от музиката, се приближил до ловеца. Тогава ловецът се хвърлил върху елена и го хванал.

Дататрейя разбрал, че когато духовният търсач има слабост, той може да бъде разсеян (объркан) и заловен лесно. Страстите, сетивните желания, народната музика и танците отвличат вниманието и подмамват сетивата на търсача и могат да доведат до неговото падение. Като се отдава на желанията си, търсачът губи постигнатото в духовното и пада на по-ниско ниво. Търсачът, който се е изкачил от низшите гуни/качества до сатва/чистота, губи всичко и  се потапя отново в раджас и тамас (низшите качества на трескава активност и мързел).

Духовният  търсач се нуждае от еднонасочена концентрация – екаграта, за да постигне целите си по пътя. Той трябва да знае своите слабости и да внимава така, че да не загуби целта от погледа си.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов