сряда, 1 февруари 2012 г.

Нагласа и подход към висшето учение

Знанието се придобива чрез учене от книги, сесии на въпроси и отговори, практическо учене и личен опит. Знанието ни прави смирени, смирението дава характер и достойнство на ученика. Достойният ученик създава богатство чрез работата си. Богатството би трябвало да създава дхарма и справедливост в живота. Когато човек живее в дхарма и справедливост, е щастлив. Ние всички искаме да сме щастливи. Знанието ни удостоява с набор от благословии, които ни помагат да живеем добре в материалния си живот. Знанието на Ведите и другите свещени текстове удостоява ученика с всички изброени по-горе благословии и освен това показва пътя към себереализацията.

Теоретичното знание или книжното знание не e използваемо. Необходимо е знанието да бъде възприето чрез личния ни опит. Ако това не се случи, пълната благословия на знанието остава недостъпна за нас. Виждаме арогантност в хората около нас, когато получат висше образование. Пандитите/жреците/свещенослужителите и религиозните говорители разтягат локуми върху свещените текстове без грам лично вътрешно преживяване. Тези хора цитират стиховете, рецитират думите, без всъщност да ги разбират и това служи само за раздуване на егото им. Егото обича да доказва, че е по-висше като прави забележки и ръси  пасажи, за да демонстрира голямо знание. Такива хора се опитват да манипулират и доминират над другите, и да предизвикват страх в тях. Правилната нагласа за придобиването на знание и правилните методи за използване на знанието трябва да бъдат дадени на учениците още от самото начало.

Систематична учебна програма, която започва от ранната възраст три години подготвя ученика, който работи здраво да започне придобиването на висшето знание, когато стане над двадесет години. Нивото на подготовка и умствената нагласа необходима за овладяване на четирите Веди е/са дори още по-високо и по-трудно. Всяка една от четирите Веди съдържа няколко хиляди строфи, които в миналото са били предавани от уста на уста и запаметявани наизуст. Да овладееш четирите Веди, изказани от Божествено Същество за период от четири сутрини, е навъзможна задача. Такава задача става възможна, само когато ученика е подготвил своята възприемчивост чрез правилен начин на живот, гуру сева, постоянно спомняне на името на Бог и с благословията на Гуру и на Божественото. Ето историята на един такъв ученик Сатиякама и неговия Гуру Гаутама.

Великият мъдрец Гаутама имал множество последователи-ученици в ашрама си. Освен това имал и много крави, за да осигури мляко и масло за нуждите на ашрама. Едни път поради сушата кравите страдали ужасно от липсата на вода за пиене и трева за паша. Гуру поискал един от неговите последователи да стане доброволец и да отведе кравите в далечна зелена долина и да остане там с тях, докато бедствието със сушата отмине и след това да ги върне. Никой от последователите не бил готов да изостави удобствата на ашрама и да живее сам измежду кравите в чужд и далечен край. Никой не искал да стане доброволец, освен Сатиякама. Гуру благословил момчето и го изпратил с 400 крави и заръки да се върне, когато стадото се е умножило до хиляда.

Сатиякама закарал кравите в зелената долина. Събуждал се сутрин призори, изкъпвал се, боготворял Бога на Слънцето и си казвал молитвите. През деня той се грижел за кравите и пеел името на Бог. Служел на кравите, сякаш служи на Гуру и Бог. Никога не се чувствал самотен, тъй като умствено живеел в компанията на Бог и Гуру. Свещените  вибрации които се излъчвали от него привлякли Индра, Главатарят на Боговете. Той бил доволен от нагласата на момчето и неговата сева към Гуру и решил да го благослови. Появил се пред момчето и го информирал, че стадото е здраво и се е размножило до хиляда и че Той е дошъл, за да го отведе отново в ашрама на неговия Гуру.

Сатиякама се поклонил на бог Индра, събрал кравите и тръгнал за ашрама на Гуру. Сатиякама и бог Индра трябвало да прекарат четири нощи в четири различни места. Всяка сутрин Бог Инда преподавал на Сатиякама същността на една от Ведите.така, когато стигнали убежището на неговия Гуру той вече бил овладял четирите Веди. Лицето му греело със страно великолепие в резултат на Ведическото просветление, което получил от Божественото Същество. Бог Индра изчезнал след като дал Своята благодат на момчето.

Сатиякама отишъл в убежището на своя Гуру с 1000 крави. Бил посрещнат сърдечно от Гуру и другите последователи. Той се поклонил на своя Гуру и поискал неговата благословия. Гуру имал божествено прозрение за случилото се. Той благословил момчето за неговата Гуру Сева и обявил на всички факта, че Сатиякама се е харесал на Бог Индра, Господарят на Небесата с любовта и лоялността си към Гуру и е удостоен да получи огромното знание на четирите Веди.

Правилната нагласа и подход към сева ще ни донесат благословии за придобиване на висшето знание по правилния начин.

 
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов