петък, 10 февруари 2012 г.

Уроците на Небето, Огъня и Луната

Цар Яяти бил обхванат от похот. Тази му слабост го разваляла и той бил прокълнат от един Риши да остарее преждевременно. Имал обаче възможност за изкупление – ако някой се съгласи да замени своята младост за старостта на краля, това щяло до свали проклятието.  Яяти молил най-възрастния си син Яду да му помогне. Яду се интересувал от духовния живот. Дълбоко размишлявал върху създалата се ситуация. Той разбрал, че желанието на баща му за младост и похот било (желание) за нещо временно.  Той бил изпълнен с непривързаност. Но не желаел да даде младостта си, тъй като смятал, че това било най-доброто време от живота за духовна садхана и подготовка за по-висше съзнание. Баща му го изхвърлил от дома и Яду бил щастлив да си тръгне. Яду отишъл в гората да търси ПарамГуру. В гората той срещнал Даттатрейя и получил от него духовни наставления. Ето някой от тях:

Небе – небето покрива света като балдахин, но не е част от света. На пръв поглед, изглежда, че има граници, но на практика е безгранично. По същия начин Атман, или Духа, обитава тялото на човек, но не е тялото. Нашият дълбок ум е подобен на небето. Небето е огромно и сякаш се простира над всичко. Изглежда направено от облаци, които са част от небето, но те не са небето. Умът ни съдържа мисли и чувства и изглеждат ограничен,  но на практика възможностите му са безгранични.

Понякога небето изглежда мрачно и тъмно от облаци. Понякога изглежда неясно поради прах и дим. При изгрев и залез небето приема възхитителни нюанси на оранжево, червено и златно. Но фактът е, че то е безцветно. Не се променя или оцветява от нищо. Духът е като небето. Не се променя или оцветява от мислите и действията на човека. Истинският мъдрец следва да бъде като небето. Не трябва да се променя от времето, физическите процеси или събитията в света. Неговият вътрешен свят следва да бъде свободен от емоционални реакции към нещата и събитията, подобно на небето или пространството. Небето било третия Гуру на Даттатрейя.

Огън – огънят бил четвъртия гуру на Дататрейя. Огънят се представя като ярки пламъци или като горящи въглени, покрити с пепел. Съществува във всичко като потенциална топлина. Огънят приема всичко, което му се предложи (за гориво) – не прави разлика между заслужаващ и незаслужаващ обект. Всички неща, предадени на огъня (обекти), се изгарят и редуцират до пепел. Той прочиства всичко и довежда материята до нейната същност – пепел/прах (бхасма). Огънят на вътрешната осъзнатост изгаря цялото невежество и прочиства ума и с това разкрива вътрешната същност на аза – Атман. По същия начин перфектно реализираният мъдрец приема храната, дадена му от всеки, изгаря греховете и благославя даващия.


Огънят няма своя собствена форма. Възприема формата на горивото. По същия начин Атман или аза няма форма, но се появява във формата на Богове, човеци, животни, растения, когато е свързан със съответните физически тела. Вездесъщия Върховен Дух или Универсалната Сила е и източникът, и краят на всички форми в тяхното съществуване между началото и края. Природата на елемента огън е подобна. Проявеният огън трансформира всички обекти в пепел и освен това изгаря и пепелта. По същия начин самореализираният човек има мъдростта да отхвърли формите и свойствата на нещата като илюзия и да разпознае същността и произхода на всичко като идващо от Върховния. Елементът огън бил четвъртият Гуру на Даттатрейя.

Луна – Луната е уникална с това, че постоянно се променя по време на цикъл от новолуние към пълнолуние и обратно, но всъщност винаги си остава една и съща. Човек преминава през много фази в живота си – новородено, детство, младост, зрялост и старост. Преминава през много промени в настроението през живота си. По време на тези физически промени на тялото и промени в настроенията на ума Азът си остава същия.  Луната няма собствена светлина. Тя отразява светлината на Слънцето. Духът на човека е отражение на светлината на Универсалната Сила. 

Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов