На нивото на обществото и нацията, безконтролното увеличаване на мераците
и битката за престиж, власт и нуждата на доминираме на другите води до насилие.
Образованието ни е нагласено да имаме за ценност увеличаване на информацията и
приходите. Стремим се към по-отговорни работи с по-големи заплати. Стандартът
на живеене се покачи. Насилието и престъпленията също. Имаме много собственост,
но живеем в страх от насилие, което ни преследва постоянно.
Обществото е направено от групи. Всички промени в обществото трябва да
дойдат от индивида, вътре в групата. Образованието, което е основна нужда, на
която се основава растежа и развитието, трябва да подчертава ненасилието и
мира. От млада възраст трябва да бъдем учени да почитаме живота и живото.
Където има уважение към живота, ще има и ахимса. Цялото творение (света) е с
божествен произход. Ние всички сме деца на Бог. Ние сме част от едно Космическо
тяло. Когато е наранен палеца на крака, плаче окото. Тези истини трябва да
бъдат преподавани в училище с примери за глобалния напредък и глобалните
катастрофи. Когато една част от света напредва икономически, другите споделят
ползите. Когато една страна е подложена на бедствие, предизвикано от човека или
природата, страданието и недостатъците на тази част ще имат ефект върху другите
части на света, под формата на намаляване на продукцията и износа, нарастване на болестите, икономическа
криза и др.
Децата трябва от ранна възраст да бъдат учени да решават проблемите с
обсъждане, а не с юмруци. Когато се научат да интегрират мисъл, дума и дело, ще
има естественост/спонтанност в техния характер и търпение, което помага за ахимса
да разцъфти. Уважение на мнението на другите, хармонизиране на разликите и
ненасилствени разрешавания на разликите ще ни помогнат да овладеем низшите си качества
Покой, удовлетвореност и задоволство в живота се появяват, когато
работим за човечеството и за по-висши каузи. Децата трябва да бъдат учени и
тренирани да служат на обществото и нуждаещите се от ранна възраст, за да могат
да имат лична опитност с тези истини. Уважението към природата и признателност към
творението ще осигурят това, че децата ще се научат да използват ресурсите и
няма да развалят и замърсяват природата. Когато има напредък в разбирането и
истината, ахимса, ненасилието процъфтява.
Светът ни е преживял наскоро много войни и живее в сянката на идващи
войни. Те са довели да много ужас и смърт. Как да съгласуваме войната и ахимса?
В Бхагават Гита, Шри Кришна учи на ахимса. Той също така нарежда на Арджуна да
се бие и разруши Кауравите и тяхната огромна армия. Това означава убиването на
хиляди войници, а това би разрушило техните семейства. Тази заповед на Шри
Кришна противоречие ли е?
Прост пример от ежедневието ни помага да разберем. Когато човек се
разболее, докторът понякога трябва да отреже заболялата част, за да спаси
тялото. Такава операция е ахимса. Това е следване на дхармата на доктора за
най-доброто на пациента. Дуриодхана от кауравите и неговата група били като
раково образование. Те трябвало да бъдат отрязани, за да се спаси обществото.
Дребните лечения не могли да унищожат злото като силния и гладен за битки
Дуриодхана. Ако хората като него не бъдат отстранени, обществото ще се
дезинтегрира и добрите хора ще страдат. Шри Кришна искал да се следват тези
закони на Дхарма и Ахимса, макар че цялата война била пълна с кръвопролития и
клане.
Като индивиди ние не отговаряме на насилието с
пистолети, пушки и оръжие. Можем да се справим с насилието с ахимса, мир и не
навреждане. Но ниво нация, правителството не може да си позволи сигурността на
нацията да бъде застрашена. Трябва винаги да е готово да пази сигурността на
нацията от всичко и всеки. Ахимса следва да бъда разбирана в нейната пълнота.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов