неделя, 20 януари 2013 г.

Шест Даршани на Индуската философия

Безкрайните плодородни полета на Индия с широка мрежа от реки, климат подходящ за земеделие и наличие на много работа ръка спомогнали за просперитет на нейните обитатели. Когато нуждата от храна, дрехи и подслон са удовлетворени и другите нужди са разумно задоволени и битката с живота е спечелена в умовете на хората възникват въпроси: Кой съм Аз? Защо съм тук? Какъв е смисълът на живота ми? Какво представлява умът? Как изпитваме удоволствие от живота? Защо ние болката? Как да преодолеем болката? Како ще се случи с нас след смъртта? Кой или какво е Бог? Резултатът от изследването на тези въпроси довело до „даршаните“, индийските философски системи.   

За да открият отговорите на тези въпроси, Индийските мистици търсели вътре в себе си. Те били водени от инстинктите си да отидат в себе си, а да не търсят отговорите навън. Те интуитивно изпитали отговорите на тези въпроси по отношение на целите на живота и Божественото ясно и логично. Те видели истините и и затова техните мисли са наречени „даршани“, което означава възгледи или осъзнавания. Тези просветяващи мисли на Ришите или Мъдреците-ясновидци били наречени даршани.

В Индийската философия Има шест системи или метафизически системи, Шад Даршани. Те представляват възгледи за света през очите на мистиците. Някой от тях са били съставени преди, а други след Христос. Шестте системи имат и разлики и имат сходства по между си. Следните две концепции са общи за всичките шест системи:

Душата преминава през безкраен цикъл на раждане и смърт – доктрината на реинкарнацията на душата и космология на безкрайни космически цикли.

Възможността на душата да достигне съвършенство в този феноменален (сетивен) свят и да отиде отвъд циклите на прераждания и смърт, тоест да постигне себе-реализация, просветление или сливане с Бог.

Тези две теми се откриват и в Джайнизма и в Будизма. Тези теми за първи път се появяват в Упанишадите.

Шестте Даршани са:
·         Вайшешика или атомизъм
·         Няя или логика
·         Пурва Мимаса или ритуалистична интерпретация на Ведите
·         Самкая или изброяване на различните космически принципи (татви), които се разглеждат като отделни от истиският аз или съзнанието (Пуруша)
·         Йога или учението на медитацията и трансцендирането
·         Утара Миманса или Веданата или метафизически разсъждения/теория

Те се занимават с четири теми:  
·         Брамхан, Създателят, съществуване и природа на Брамхан
·         Джива, част от Брамхан, която се отделя от него – природата на Джива, индивидуалната душа
·         Джагат, Творението, сътворението на Джагата или на света
·         Връщане обратно в Брамхан, Мокша или Освобождение и дисциплините, които водят до него.

Днес Вайшешика, Няя и Миманса нямат съществено въздействие върху Индийската мисъл и философия за живота. Самкхя е асимилирана от Веданта и се е превърнала в част от нея. Йога е популярна из целия свят като практическа техника за физическо здраве и умствена медитация. Даршаните на философията стигат до заключението, че независимо от усилията на човека, животът му е пълен със страдание и има малко щастие и блаженство. Човек полага постоянни усилия, но рядко получава удовлетворение. Търсенето на изход от светското страдание, болки и въртележка на живота е една от главните цели на човешкия живот. 



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов