четвъртък, 17 януари 2013 г.

Атман (Философията Самкхя - 8 )

АТМАН

Атман е душата. Атман е аспект на Пуруша, който е част от творението. Атман е безсмъртният аспект на нашето смъртно съществуване. Атман е най-съкровената част от всички сътворени обекти, включително и човека. Атман е по-фин от материята. Атман генерира собствена поредица от материални тела. Атман е микрокосмосът, който представлява макрокосмосът вътре в нас. Човекът отразява божествените качества на Атман и може да живее целесъобразен живот, да има стремежи и цели в живота си, и да работи за да ги постигне и да изпита удоволствията и страданията на земния живот.  Този свят и съществата в него са тук, за да съдействат за удовлетворяването на себе-центричните желания на душата, и в края на краищата да и позволят да се върнат обратно в Брамхан.

Багавад Гита дава чудесно описание на душата. Съгласно Багавад Гита, Душата( Атман) е неразрушима и вечна. Тя нито убива, нито може да бъде убита. Тя не се е родила, никога няма да умрe и след като е възникнала никога не спира да съществува. Тя е винаги (нитя), перманентна (сасватаа) и много древна (пурана). Тя не страда и не може да бъде опетнена. В момента на смъртта не умира, а напуска тялото и навлиза в друго тяло. Оръжията не могат да я прободат, огънят не може да я изгори, водата не може да я намокри, а вятърът не може да я изсуши. Тя е непроницаема, негорима, вездесъща, стабилна и неподвижна. Тя е неделима, недоловима и непроменяща се.

Човешкото тяло е сложна смес от много неща. Душата е по-висша от всичко друго в човешкото същество. Сетивата, чрез които се наслаждаваме на света, са велики, по велики от сетивата е умът, защото той свързва съзнанието ни със външния свят чрез сетивата. По-велик от ума е буддхи, защото буддхи знае, взима решения, отсъжда и преценява разумно. По-велик от будхи е Азът, защото буддхи е бил създаден от сливането на Аза (Пуруша) и Пракрити.

Макар че по своето естество е самият Брамхан, Атманът се опакова/облицова/затваря в трите гуни, петте елемента и петте сетива. Той снизхожда във физическото тяло и света чрез себе-проектиране и участва в играта по само-предизвиканата илюзия и наслаждение. Тъй като е поробен от егото, което създава илюзията, че Атманът е ограниченото тяло, истината за неговия божествен произход и мъдрост са покрити от невежество. Цялото ни съществуване е насочено навън чрез сетивата и сетивните възприятия и ние забравяме нашите божествени корени. Атманът е тихият партньор на всички наши мисли, дела, случки и преживявания в този свят. Той е наблюдателят и обитателят във всички същества. 

Ахамкара (Егото) често се бърка с Атман. Егото е фалшив център, която поема положението на управител и собственик. На практика обаче, то е една заблуда/илюзия, която се ражда от сетивните преживявания и колекцията от мисли и спомени. Природата не Егото е илюзорност, непостоянство (неперманентност) и страдание, докато природата на Атман е реалността, постоянството (перманентност) и Блаженството. Егото говори за Аз, Мен и Мое и когато се издигнем над Егото, Атманът се разкрива като истинският Аз или Брамхан.


Атманът не може да бъде опознат и разбран (проумян) чрез сетивата и ума. Умът е недостатъчно съвършен инструмент, който има присъща неспособност да разбере Атман. Интелектът и логиката също не са в състояние да ни помогнат да познаем Атман. Как тогава можем да реализираме/осъзнаем Атман? Какви процедури би трябвало да следваме за тази цел?



Яма, богът на Смъртта, която е персонификация на Дхарма за индуистите, преподава на Начикета урок по себе-реализация (осъзнаване). Той казва, че азът не може да бъде познат от този, който:

·         Живее праведен живот
·         Контролира сетивата си
·         Успокоява ума си
·         Практикува медитация

Не се постига чрез интелекта или научени проповеди. Идва от близкото общуване с реализиран учител или Гуру.  Да се сближите с реализиран учител или Гуру няма полза, освен ако  не сте дълбоко ангажирани с мисията да разберете истината. Азът може да бъде постигнат само от тези, които Азът избере. На такива хора Азът се разкрива.


Освободената душа,  е различна от душата живееща в тялото, която индуистките писания наричат с думата Дживатма или въплътена душа. Въплътената душа е хваната в капана на самсара сагара, светът на причинно следствените връзки, чрез желанията и привързаностите си. Освободената душа живее в този свят , но е освободена от всички затруднения и е завинаги свободна от контрола на Пракрити.  


(Продължава в следващия блог 9) 



Превод от  английски  : Еллдибор Франк и Владимир Великов