сряда, 2 януари 2013 г.

Последиците от погрешните учения!

Учителят има задължението да дава правилното знание на учениците си. Когато преподаваното знание е неправилно или когато на учениците не е преподаден изцяло правилният начин на използване на знанието, или ако не са научени да уважават знанието и да го оценяват, знанието може да се използва по неправилен начин. Това неправилно използване на знанието води до разрушаване на индивида, обществото и нацията. По духовния път Гуру има задължението да покаже на последователите си правилния път в зависимост от техните склонности и природа. Той има също така и дълга да показва пътя на Дхарма на обществото. Неговото учение поставя основите на уважение и почитание към праведността или Дхарма в обществото. Там, където Гуру не успява в това начинание и преподава суеверия или неетични и безпринципни учения, той довежда до повече страдания върху другите и освен това претърпява последиците на собствената си карма. Тази кармична отплата е илюстрирана в дадената по-долу случка:

В планините на Тибет живеел едни посредствен монах и практикувал Дхарма. Събирал малко пари  пътувал след това из страната. Но неизбежно се разболявал и всичките му спестявания се изчерпвали през времето, когато се възстановявал от болестта. Един път минавал покрай селище, което било поразено от глад. Не получил никаква храна в продължение на няколко дни и бил на прага да загуби съзнание. Така той лежал под сянката на едно дърво, изпълнен със себе- съжаление и  отчаяние. Внезапно пред него се появил индийски монах и казал: „О, уважаеми Учителю, приключи ли с твоето пътуване? Спомняш ли си как преподаваше Лотос Сутрите в миналия си живот в Северните провинции?” Посредственият монах отговорил: „Аз не заслужавам титлата, с която си обръщаш към мен и никога не съм пътувал в Северните провинции. Вече ми омръзнаха всичките пътувания!”

Индийският монах му дал една голяма червена ябълка, която той изял с охота, защото гладувал от дни. След това пил малко вода и заспал. Ябълката била благословена с магически свойства и за миг, той се събудил и си спомнил миналия живот. Спомнил си, че бил Будистки монах с висок сан, който проповядвал Дхарма на всички. Бил част от група от четири монаха, които били близки приятели. Затова попитал какво било станало с другите монаси. Единият монах се бил преродил като монах в друга провинция, с другия съдбата се пошегувала, защото се бил преродил като бил висш държавен служител. Третият бил индиецът, който получил просветление в самия този живот и четвъртият бил посредственият монах.

Посредственият монах пролял сълза на самосъжаление и казал: „В предишния си живот, в продължение на четиридесет години се хранех по веднъж на ден и имах само една дреха и работех здраво, за да се освободя живота си от всички мисли за материалното.  Защо паднах толкова ниско в това прераждане, че гладувам толкова много днес?” Индийският монах отговорил: ”В миналото, когато беше уважаван учител, ти проповядваше много суеверия. Твоето лично поведение и държание също не бяха на необходимото ниво. Не практикуваше Дхарма така, както я проповядваше. В резултат на това много хора започнаха да се съмняват в Дхарма и загубиха вярата си в нея. Сега си плащаш цената за това.”

Индийският монах му показал огледало, в което се виждало бъдещето на посредствения монах и неговата съдба на възходи и падения. Посредственият монах проумял, че  възмездието, честа и  позора в неговия живот се дължат на собствените му действия. Благодарил на състрадателния си помощник и двамата тръгнали заедно. Внезапно индийският монах изчезнал. Посредственият монах стигнал до един манастир, където получил висок пост. Пътувал из цялата страна и преподавал Дхарма на Буда. Всички оценявали и се възхищавали на възвишеното му държане и аскетичните му практики.

Когато даваме знание на някого, или обучаваме някого или даваме съвет, играем ролята на Гуру. Дадените по-горе правила важат и за нас. Не трябва да заблуждаваме или да подклаждаме съмнение в Дхарма или Бог. Трябва да практикуваме това, което проповядваме. Ако не го правим, ще страдаме от кармичните последици на злодеянията си.    Да правим СитаРам Мантрата, медитация и да следваме учението на Гуру, за да очистим себе си от вътрешните нечистотии и да дадем пример на поведение и реч на всички около нас. Най-добрият начин да помогнем на другите е чрез собственото ни правилно поведение и реч.



Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов